مجله معماری نیلی

فرش چه رنگی بخریم ؟ بهترین رنگ فرش در دکوراسیون

فرش چه رنگی بخریم ؟ چه رنگ فرشی همیشه مده ؟ مجله معماری نیلی

فهرست مطالب

تاثیر رنگ فرش در دکوراسیون

فرش با توجه به سطح زیادی که اشغال می کند، یکی از موثرترین وسایل در ظاهر فضا و حال و هوای دکوراسیون شماست. پس رنگ آن هم عامل تعیین کننده ای در انتخاب تمام رنگ های دیگر در اتاق شما محسوب می شود. به طور کلی رنگ وسایل بزرگ مثل فرش، مبل، پرده و دیوارها مهم ترین نقش را در ترکیب رنگی فضای شما ایفا می کنند. علاوه بر این با توجه به تنوع زیادی که در طرح و رنگ و مدل فرش های موجود در بازار هست، انتخاب فرش مناسب می تواند کار پرچالشی باشد. پس در این مطلب سعی کردیم چند مورد از پرتکرارترین سوالهای شما درباره اینکه “فرش چه رنگی بخرید” را جواب بدهیم. امیدواریم دوست داشته باشید و موقع خرید فرش استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

انواع رنگ های مختلف فرش و نقش هر کدام
انواع رنگ های مختلف فرش و نقش هر کدام

انواع نقش فرش در فضا

فرش می تواند به لحاظ رنگی نقش های مختلفی داشته باشد و همه اینها بستگی به رنگ خود فرش و بقیه وسایل داخل اتاق دارد. در اینجا به اصطلاح می گوییم که فرش شما می تواند نقش حامی و یا نقش کانونی را در اتاق به عهده بگیرد. برای اینکه با این نقش ها بیشتر آشنا بشوید، خلاصه تعریف آنها به این صورت است :

  • نقش حامی

اگر فرش شما نقش حامی و پس زمینه را در فضا به خودش بگیرد، به نوعی در محیط اطراف حل می شود و جلب توجه نمی کند. به این صورت فرم و رنگ بقیه وسایل ( مثلا مبلها و میزها ) بیشتر به چشم می آیند. پس به طور کلی سایر وسایل بیشتر از فرشتان جلب توجه می کنند. در چنین اتاقی وقتی شما وارد می شوید، احتمالا توجهتان به سرویس مبلمان یا سایر قسمت های اتاق جلب می شود.

  • نقش کانونی

 متقابلا فرش می تواند نقش اصلی و مرکزی را در اتاق به عهده بگیرد. در چنین فضایی فرش شما بیشتر از بقیه وسایل جلب توجه می کند پس بقیه وسایل مثل مبلمان و میزها ناخودآگاه کمتر به چشم می آیند. این اتفاق زمانی می افتد که مثلا فرش شما رنگی تندتر، شدیدتر و یا متفاوت با بقیه وسایل داشته باشد. به این صورت وقتی وارد چنین اتاقی می شوید، نگاه شما به سمت فرش کشیده می شود و آن را بیشتر از بقیه وسایل تماشا می کنید.

نقش رنگ فرش در دکوراسیون فضا
نقش رنگ فرش در دکوراسیون فضا

نقش فرش من در فضا کدام هست؟

این مسئله  به نوع فضا، رنگ بقیه وسایل و سبک دکوراسیون شما ارتباط دارد. در واقع بدون تحلیل و شناخت درست فضا، احتمالا نمی توانید در مورد اینکه فرش چه رنگی بخرید تصمیم درستی بگیرید.

نقش حامی و پس زمینه :

وقتی در مبلمان و بقیه اثاثیه رنگ های متنوع، زنده و تند دارید، بهتر است فرشی به رنگ های خنثی و محو انتخاب کنید. مثلا می توانید فرشی همرنگ با محیط اطراف مثل دیوارها یا کفپوش بخرید. به این صورت فرش شما در محیط اطراف حل می شود و کمتر جلب توجه می کند و رنگ و فرم بقیه وسایلتان بهتر به چشم می آید.

مثال: فرض کنید کفپوش شما رنگ سفید و مبلهای شما رنگ قرمز تند دارند. در این فضا بهتر است اجازه بدهید مبلها جلب توجه کنند و رنگ شدید دیگری به فضا اضافه نکنید. پس بهتر است فرشی به رنگ کرم، سفید، خاکی، استخوانی یا مشابه اینها انتخاب کنید. به این صورت اختلاف رنگ فرش و کفپوش کم می شود و در واقع مرزهای آنها در هم گم می شود. و رنگ زنده قرمز در مبل های شما اجازه جلب توجه پیدا می کند.

فرش رنگ روشن و خنثی با مبلمان رنگی
فرش رنگ روشن و خنثی با مبلمان رنگی

نقش مرکزی :

برعکس اگر در بقیه فضا تنوع رنگ ندارید و در مبلمان و دیوارها از رنگ های خنثی و کمرنگ استفاده کرده اید، می توانید فرشی به رنگهای جسورانه و زنده انتخاب کنید تا به فضا رنگ و روح ببخشد و حتی نقطه کانونی فضای شما بشود.

مثال: فرش کنید کفپوش شما سفید، مبل ها کرم و دیوارها سفید هستند و کلا همه وسایل اتاق رنگ های روشن و خنثی دارند. ممکن است چنین فضایی در بلند مدت یکنواخت بشود و دوست داشته باشید کمی روح و رنگ به فضا اضافه کنید. اینجا می توانید یک فرش رنگارنگ با رنگ های زنده و غنی مثل لاکی، سبز، آبی یا هر رنگ دیگری که علاقه دارید به اتاق اضافه کنید. طبیعی است که در چنین محیطی تمام توجه و حواس همه به این فرش رنگی که مثل جواهر بین سطوح سفید دیگر می درخشد جلب می شود و بقیه وسایل کمتر به چشم می آیند.

فرش به عنوان نقطه کانونی اتاق
فرش به عنوان نقطه کانونی اتاق

فرش همرنگ با محیط

در پایان اگر ترجیح می دهید محیطی آرام و ساکن داشته باشید و به تنوع رنگی در فضا علاقه ندارید، می توانید فرش را هم همرنگ با بقیه محیط انتخاب کنید. مثلا در مثال دوم می توانید فرش را هم مثل بقیه وسایل کرم، خاکی، سفید و یا رنگی خنثی انتخاب کنید. هارمونی داشتن و همرنگ بودن وسایل مختلف در فضا هم محیطی آرام و مناسب استراحت در خانه ایجاد می کند. این روش  در سبک های مدرن، مینیمال، معاصر، ژاپنی، جپندی، وابی-سابی و اسکاندیناوی بسیار پرطرفدار است.

نقش فرش در ارتباط وسایل و دیده شدن مبلمان
نقش فرش در ارتباط وسایل و دیده شدن مبلمان

پس نهایتا این تصمیم شماست که چه نقشی می خواهید به فرشتان در خانه بدهید؟ اگر در این مورد نیاز به راهنمایی داشتید، ما در بخش مشاوره پاسخگوی شما هستیم.

فرش رنگ روشن بهتره یا تیره؟

این مسئله به متراژ فضای شما ارتباط دارد. به طور کلی رنگ های روشن نور بیشتری بازتاب می دهند و فضای شما را بزرگتر نشان می دهند. برعکس رنگ های تیره نور بیشتری جذب می کنند و فضا را کوچکتر نشان می دهند. پس در اتاقها و خانه های کوچک، بهتر است از فرش های رنگ روشن تا متوسط استفاده کنید. به خصوص هر چه فرش بزرگتری برای این فضاها انتخاب کنید، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که تاثیر بیشتری هم روی محیط می گذارد.

بر عکس در متراژهای بالا و پلان های آزاد و فضاهای چند عملکردی، فرش های متوسط و تیره می توانند به تفکیک فضای شما کمک کنند. چرا که مرزهای فرش های تیره بیشتر از فرش های روشن دیده می شوند و ذهن ما ناخودآگاه فضا را با کمک این مرزها تفکیک می کند. البته همه اینها به رنگ مبلمان و کفپوش شما هم بستگی دارد. ولی عموما می توانیم از فرش های رنگ تیره و متوسط برای تفکیک فضاهایی مثل نشیمن و ناهارخوری در یک سالن بزرگ استفاده کنیم.

فرش رنگ روشن به بزرگتر دیده شدن فضای ما کمک می کند
فرش رنگ روشن به بزرگتر دیده شدن فضای ما کمک می کند

برای هر کفپوشی چه رنگ فرشی بخریم؟

کفپوش فضا نقش پس زمینه را برای فرش ایفا می کند، پس رنگ آن روی چطور دیده شدن فرش شما تاثیر می گذارد. مثلا اگر بخواهید فرش در محیط اطراف حل بشود ( نقش حامی داشته باشد) ، می توانید آن را همرنگ یا از نظر تیرگی روشنی، نزدیک به کفپوش انتخاب کنید. یعنی برای کفپوش روشن از فرش روشن و برای کفپوش تیره، از فرش تیره استفاده کنید. به این صورت مرز بین فرش و کفپوش محو می شود و فرش کمتر جلب توجه می کند.

برعکس اگر می خواهید فرش به چشم بیاید بهتر است رنگ فرش با رنگ کفپوش تفاوت یا تضاد داشته باشد. مثلا برای کفپوش روشن از فرش تیره و برعکس برای کفپوش تیره از فرش روشن استفاده کنید. این تضاد کمک می کند که محدوده فرش شده بیشتر به چشم بیاید و فضا با کمک فرش تفکیک بشود.

تفاوت رنگ بین کفپوش و فرش به بهتر دیده شدن فرش و تفکیک فضا کمک می کند
تفاوت رنگ بین کفپوش و فرش به بهتر دیده شدن فرش و تفکیک فضا کمک می کند

چه رنگ فرشی به مبل من میاد؟

به طور کلی با توجه به اینکه مبل و فرش هر دو سطوح بزرگ پارچه ای فضای شما هستند، اگر همرنگ انتخاب شوند، مرزهایشان در هم محو می شود. پس فرم مبلمان و وسایل به درستی دیده نمی شوند و به چشم نمی آیند. این موضوع حتی درباره میز و بقیه وسایل بزرگی که روی فرش قرار می گیرند هم صدق می کند. پس حتما باید رنگ فرش و مبل شما با هم متفاوت باشد. یک روش این کار این هست که فرش و مبل را از دو خانواده رنگی متفاوت انتخاب کنید : مثلا فرش را آبی و مبلها را خاکستری انتخاب کنید. روش دوم هم این هست که فرش و مبل را در یک طیف رنگی ولی تیره و روشن انتخاب کنید. مثلا فرش طوسی روشن و مبل طوسی تیره باشد. یا برای مبلهای روشن از فرش تیره و برای مبلمان تیره از فرش روشن استفاده کنید.

در فرش های طرحدار و چندرنگ هم بهتر است رنگ مبل و پرده با رنگ دوم فرش هماهنگ باشد نه با رنگ اصلی و غالب آن. مثلا برای فرشی به رنگ کرم با گلهای گلبهی، می توانید مبلی به رنگ گلبهی انتخاب کنید. و یا برای فرش قرمز لاکی با گلهای سفید، از رنگ سفید در مبلمان و پرده ها استفاده کنید. به این صورت هر دو وسیله با رنگ مشترکشان با هم ارتباط برقرار می کنند و زیباتر به چشم می آیند.

تفاوت رنگ فرش و مبل به بهتر دیده شدن مبل کمک می کند
تفاوت رنگ فرش و مبل به بهتر دیده شدن مبل کمک می کند

فرش طرحدار بخرم یا ساده؟

فرش ها در طرح و نقش های متنوعی تولید می شوند و در فرش های ماشینی این تنوع در سبک و جنس هم ادامه پیدا می کند. بهتر است اگر بقیه سطوح اتاق مثل کاغذ دیواری، پرده یا مبل و اکسسوری ها طرحدار و شلوغ هستند، از فرش ساده و تک رنگ و یا طرح خلوت استفاده کنید. این کمک می کند که فضای شما شلوغ و آشفته نشود. مثلا فرش های مدرن و آبرنگی و محو می توانند در این موارد مفید باشند.

اما اگر بقیه وسایل ساده و بدون طرح هستند، فرش طرحدار یا رنگارنگ می تواند این سطوح ساده را به هم متصل کند و به فضای شما تنوع و انرژی و شادی بیاورد. البته اگر فضایی خلوت می پسندید همچنان می توانید برای این فضاها هم از فرش های ساده استفاده کنید تا محیطی مدرن و خلوت داشته باشید.

ترکیب فرش طرحدار با مبلمان مدرن
ترکیب فرش طرحدار با مبلمان مدرن

اول فرش بخرم یا مبل؟

این بستگی به نوع فرش و سبک خانه شما دارد. مثلا در فرش های دستباف با توجه به تنوع رنگی کمترشان، بهتر است اول فرش را انتخاب کنید. بعد با روشی که بالاتر گفتیم از رنگهای فرش، برای انتخاب رنگ بقیه اثاثیه کمک بگیرید. یعنی مثلا از رنگ دوم فرش برای مبلها و دکوریجات استفاده کنید.

اگر فرش را اول خریدید، یک روش دیگر هم استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای انتخاب رنگ بقیه وسایل است. مثلا برای فرشهای روشن یکی از الگوهایی که می توانید استفاده کنید این هست که : از رنگ اول و غالب فرش برای رنگ ۶۰ درصد اول فضا مثل دیوارها و پرده ها، از رنگ دوم فرش برای ۳۰ درصد دوم مثل مبلمان و از رنگ سوم فرش برای ۱۰ درصد آخر مثل اکسسوری ها و دکوریجات استفاده کنید.

مثال : فرض کنید فرشی با رنگ پس زمینه کرم و گلهای درشت زرد و گلهای ریز نارنجی خریده اید. در این حالت با روش ۶۰-۳۰-۱۰  باید پرده و دیوار و کفپوشها همرنگ رنگ اصلی فرش یعنی کرم و سفید باشند، مبلها زرد و به رنگ گلهای درشت فرش انتخاب شوند. و از رنگ نارنجی هم در گلدانها و تزئینات استفاده کنید.

اما اگر قصد دارید فرش ماشینی بخرید و یا اطلاعی از رنگهای مبل های عرضه شده در بازار ندارید، بهتر است اول مبلمان را انتخاب کنید تا سبک و تم فضای شما مشخص بشود. بعد با توجه به تنوع رنگی بیشتر در فرشها، دنبال فرشی متناسب با سبک و رنگ مبلمانتان بگردید. پرده هم می تواند در مرحله آخر با توجه به هر دو اینها، انتخاب بشود.

همخوانی و ترتیب در خرید فرش و مبل
همخوانی و ترتیب در خرید فرش و مبل

در آخر فرش چه رنگی بخریم؟

به طور کلی رنگ های خنثی مثل انواع کرم، طوسی، بژ، سفید و … با طرحهای خلوت و ساده برای اکثر فضاها جوابگو هستند و کم ریسک ترین انتخاب محسوب می شوند. چرا که اگر بقیه وسایل شلوغ باشند، به آرامش فضا کمک می کنند. اگر هم بقیه وسایل خلوت و ساده باشند، بعدها می توانید با تغییر در کوسنها  و اضافه کردن اکسسوری ها فضا را متنوع و شاد دکور کنید.

رنگ های گرم و متوسط مثل لاکی، نسکافه ای، برنز و طیفهای زرد و نارنجی، فضا را دنج و گرم می کنند. ولی باید دقت کنید که طبق روشهایی که بالا گفتیم رنگ فرش شما با بقیه رنگهای فضا به خوبی همخوانی داشته باشد. و یا بقیه اثاثیه اتاق کمرنگ یا به رنگهای خنثی باشند تا فرش بتواند به خوبی جلوه کند.

رنگ های پاستلی مثل آبی، صورتی و بنفش روشن و رنگ های طبیعی مثل طیف های سبز، خاکی و رنگهای چوب هم آرامش بخش و در عین حال شاداب و باطراوت هستند. این رنگ ها معمولا با رنگ های خنثی و طیف های تیره و روشن خودشان هم به خوبی ست می شوند. به طور کلی بهتر است در فرش از رنگ های تند و شدید زیاد استفاده نکنید. و اگر استفاده کردید به همان روشهایی که قبلتر گفتیم فضا را به لحاظ رنگی تعدیل کنید.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش - مجله نیلی
راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش – مجله نیلی

هنوز نمی دانید چه رنگ فرشی برای خانه شما بهتر است؟ اگر درباره رنگ فرش مناسب خانه سوال یا ابهامی دارید و یا برای نیاز به راهنمایی دارید، می توانید در بخش مشاوره رایگان نیلی با ما مطرح کنید. ما در تمام مسیر دکوراسیون داخلی خانه شما را همراهی می کنیم.

مطالب مرتبط :

اصول انتخاب فرش در دکوراسیون

راهنمای خرید فرش

پیشنهاد خرید :

خرید آنلاین انواع فرش 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] در یک مطلب جداگانه هم مفصل درباره رنگ های مختلف فرش صحبت کردیم که آن هم می تواند در کنار این نکات کمک کننده […]

1
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x