مجله معماری نیلی

رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی – محبوب ترین رنگ دکوراسیون

رنگ طوسی و خاکستری در دکوراسیون داخلی خانه

فهرست مطالب

طوسی در واقع یک رنگ به معنی رنگدانه و انعکاس نور نیست و از ترکیب سفید و مشکی با درصدهای متفاوت به دست میاد. طوسی ها جزو پرکاردبردترین رنگهای خنثی در دکوراسیون داخلی به شمار می آیند. البته بیشترین جایی که ما طوسی را در ساختمان می بینیم در مصالحی مثل بتن، سنگ و استیل هست ولی کاربرد این رنگ بیشتر از این حرفهاست.
طوسی/خاکستری به طور کلی رنگی جوان، مدرن و به روز هست که در سبکهای مدرن و معاصر بیشتر از سبکهای کلاسیک مورد استفاده قرار میگیره.
در این مطلب مشخصات رنگ طوسی و تاثیر و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی را بررسی می کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رنگ طوسی یا خاکستری به طور کلی به تمام طیف رنگهایی گفته می شود که بین سفید و مشکی قرار می گیرند. گفته می شود که چشم انسان قابلیت تشخیص ۵۰۰ نوع طوسی متفاوت را از هم دارد که شامل تمام طیف های روشن، متوسط و تیره و همینطور طوسی های سرد و گرم می شود.

تعریف کلی و تناژهای رنگ خاکستری
تعریف کلی و تناژهای رنگ خاکستری

تاثیر رنگ طوسی بر دکوراسیون

طوسی یک رنگ خنثی است که در اغلب مواقع نقش پس زمینه و حمایت کننده را برای بهتر دیده شدن بقیه رنگ ها بازی می کند. با اینکه خیلی اوقات به عنوان رنگی جدی، غمگین یا افسرده شناخته می شود، طوسی می تواند در افراد احساس امنیت یا آرامش را هم ایجاد کند.

رنگ طوسی در دکوراسیون مدرن و معاصر
رنگ طوسی در دکوراسیون مدرن و معاصر

رنگ خاکستری در صنعت

بیشترین جایی که رنگ طوسی را می بینیم در صنایع و مصالحی مثل فلزات و بتن است. اگر به اطراف خود نگاه کنیم خیلی از وسایل الکترونیک و محیط های صنعتی را به انواع رنگهای طوسی می بینیم. دلیل آن هم اثر بی طرفانه این رنگ است و اینکه با هر رنگ و محیط متفاوتی به خوبی ترکیب می شود. پس به طور کلی طوسی رنگ صنعت، تکنولوژی و مدرنیته محسوب می شود.

کاربرد رنگ خاکستری در محیط ها و سبکهای صنعتی
کاربرد رنگ خاکستری در محیط ها و سبکهای صنعتی

رنگ طوسی در طراحی داخلی

اما در سالهای گذشته این رنگ در صنایعی مثل فشن و دکوراسیون هم حضور پررنگی پیدا کرده است. با توجه به اینکه رنگ طوسی می تواند تا حدی در افراد احساس امنیت ایجاد کند، سرعت بالای زندگی و استرس محیط های شهری می تواند دلیلی برای این توجه باشد. طوسی در دکوراسیون داخلی می تواند نماد جدیت، وقار، ثروت، مدرنیسم، آرامش، امنیت، بی طرفی و به روز بودن باشد.

رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی
رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

مشخصات رنگ طوسی

همانطور که گفتیم طوسی در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش می شود و سطح استرس و تنش را پایین می آورد. اما این سمت مثبت این رنگ است. در سمت منفی، ممکن است در بلندمدت کسالت بار و خسته کننده شده و باعث افت انرژی و روحیه آدمها بشود. بهتر است کنار رنگ طوسی و خاکستری از رنگ های دیگر مثل رنگ های روشن و زنده و گرم و بافتهایی مثل چوب و الیاف برای تعدیل فضا کمک بگیریم.

رنگ خاکستری خاصیتی آرامش بخش در طراحی داخلی دارد
رنگ خاکستری خاصیتی آرامش بخش در طراحی داخلی دارد

ترکیب با بقیه رنگ ها

طوسی به تنهایی رنگی خودنما نیست و معمولا عقب نشینی می کند تا بقیه رنگ ها بهتر دیده شوند. بنابراین با اکثر رنگ ها به خوبی ترکیب می شود و حتی پس زمینه مناسبی را برای جلوه کردن آنها فراهم می کند. در کنار خاکستری/طوسی رنگهایی مثل زرد، نارنجی، قرمز، طلایی و کروم به فضا انرژی و تحرک می بخشند. و رنگهایی مثل آبی، یاسی، صورتی و سفید فضایی آرامش بخش می سازند.

طوسی با اکثر رنگ های چرخه رنگ قابل ترکیب است
طوسی با اکثر رنگ های چرخه رنگ قابل ترکیب است

طوسی سرد یا گرم

نکته ای که باید توجه کنیم اینکه طوسی های گرم و سرد با هم اثر متفاوتی دارند و بهتر است نوع رنگی که انتخاب می کنیم با بقیه رنگ های محیط ما همخوانی داشته باشد. طوسی های گرم را با رنگهای گرم و طوسی های سرد را با رنگ های سرد و خاکستری های خنثی را با هر دو می توانیم استفاده کنیم.

انواع خاکستری های سرد و گرم در طراحی داخلی
انواع خاکستری های سرد و گرم در طراحی داخلی

کاربرد رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

بهتر است برای فضاهایی که نیاز به شکوفایی خلاقیت و سطح انرژی بالا داریم، از رنگ طوسی زیاد استفاده نکنیم تا باعث افت انرژی نشود. همینطور برای فضاهای خواب و استراحت و اتاق کودکان هم بهتر است نهایتا از خاکستری های روشن استفاده کنیم و حتما در کنار آن از رنگهای دیگر هم کمک بگیریم. برای فضاهایی مثل آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی، خاکستری رنگی اقتصادی محسوب می شود چرا که با رنگهای دیگر به خوبی ترکیب می شود و می توانیم با تغییر رنگ اکسسوری ها و دکوریجات، حال و هوای فضا را به راحتی عوض کنیم.

کاربرد خاکستری در دکوراسیون و معماری داخلی
کاربرد خاکستری در دکوراسیون و معماری داخلی

نورپردازی

یکی دیگر از کارهایی که می توانیم برای تعدیل رنگ طوسی انجام دهیم، استفاده مناسب از نورپردازی است. مثلا فضایی که تحت تاثیر استفاده از خاکستری سرد شده را می توانیم با استفاده از نورهای گرم و موضعی بهبود ببخشیم. یا مثلا برای اتاق های شمالی که نور سرد دارند، از خاکستری های گرم و برعکس برای نور جنوب از خاکستری های سرد کمک بگیریم.

تاثیر نورپردازی بر بهتر دیده شدن رنگ های خنثی مثل خاکستری
تاثیر نورپردازی بر بهتر دیده شدن رنگ های خنثی مثل خاکستری

مطالب مرتبط : رنگ خاکستری

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x