مجله معماری نیلی

اصول دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن

دکوراسیون نشیمن و پذیرایی

فهرست مطالب

دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن یکی از مهم ترین قسمت های چیدمان هر خانه ای محسوب می شود. چرا که پذیرایی به لحاظ متراژ ببشترین سهم را در خانه به خودش اختصاص می دهد. همچنین وسایلی که در آن جا می گیرند بزرگتر و گران تر از مبلمان بقیه فضاها هستند. علاوه بر این، سالن اصلی خانه فضایی است که برای پذیرایی از میهمانها و صرف اوقات دورهمی از آن استفاده می کنیم. پس پذیرایی، نماینده و معرف دکوراسیون خانه ما، روحیات ما و سلیقه ما به هر شخصی است که پا به خانه ما می گذارد.

در خیلی از خانه ها هم فضای پذیرایی و نشیمن یا با هم ادغام شده اند و یا در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند. و چون ما در تمام ساعات شبانه روز میهمان نداریم، بیشتر اوقات این فضا توسط خود اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد. پس باید فضا را طوری چیدمان کنیم که فضایی راحت برای اعضای خانواده و برای میهمانان فضایی رسمی و سرگرم کننده باشد.

علاوه بر زیبایی باید فضای پذیرایی و نشیمن را برای عملکردهای مختلف آماده کنیم. ممکن است از این فضا برا تماشای تلویزیون، مطالعه، صحبت و گفتگو، صرف غذا و پذیرایی از میهمانان و فعالیتهای جمعی دیگر استفاده کنیم. پس در طراحی داخلی نشیمن باید تمام این فعالیت ها را در نظر بگیریم و برای آنها تدابیر لازم را تامین کنیم. حالا بحث به اینجا می رسد که چیدمان این فضای مهم و پیچیده را از کجا شروع کنیم. مطلب زیر مراحل چیدمان و دکوراسیون پذیرایی و نشیمن را به ترتیب برای ما بیان می کند.

۱- برای دکوراسیون پذیرایی از مودبردها کمک بگیریم

قبل از تصمیم درباره دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن بهتر است یک ایده کلی از نتیجه نهایی داشته باشیم. به این صورت با تصمیمات درست می توانیم  جلوی اتلاف وقت و هزینه خود را بگیریم و به بهترین نتیجه برسیم. برای این کار استفاده از مودبرد بهترین گزینه است که در رنگ ها و سبک های مختلف در اینترنت قابل دستیابی هستند. مودبردها به ما تخمینی کلی از فرم نهایی و حال و هوای فضا بعد از چیده شدن می دهند. شما خودتان هم می توانید با ترکیب المان ها و رنگ های مورد علاقه تان مودبرد بسازید و همینطور می توانید از یک طراح داخلی مشاوره بگیرید. بررسی سبک ها و تم های مختلف دکوراسیون پیش از خرید، به ما در انتخاب بهتر و دقیق تر کمک می کند و از صرف هزینه زیاد با نتایج نادرست جلوگیری می کند.

برای انتخاب رنگ مناسب فضا می توانیم از پالت های رنگ موجود در اینترنت ایده بگیریم و مطابق آنها وسایل را انتخاب کنیم. یا با آشنایی با اصول اولیه رنگ بندی در دکوراسیون داخلی، به دانش کلی درباره اثر هر رنگ بر فضا برسیم و با توجه به هدفی که داریم به رنگبندی فضا بپردازیم. مثلا می توانیم از رنگ های پاستلی برای ساختن فضاهای ملایم استفاده کنیم و یا با استفاده از مطالب مربوط به روانشناسی رنگ ها و یا اصل ۶۰-۳۰-۱۰ در دکوراسیون ، بهترین و اصولی ترین ترکیب رنگ را در فضای خود پیاده کنیم.

برای اینکه مودبرد اختصاصی ویژه خانه خودتان را داشته باشید با مشاوران ما تماس بگیرید : مشاوره دکوراسیون با طراحان نیلی

مودبرد دکوراسیون پذیرایی و نشیمن
مودبرد دکوراسیون پذیرایی و نشیمن

۲- نقطه کانونی سالن را پیدا کنیم

نقطه کانونی، یک وسیله، المان یا بخشی از فضا است که می خواهیم بیشترین توجه را به سمت خودش جلب کند. معمولا در خانه ها تلویزیون و دکور تلویزیون، شومینه، یک اثر هنری خاص، یک مجسمه بزرگ یا یک کنسول و دکور بزرگ به عنوان نقطه کانونی عمل می کند و جهت مبلمان و بقیه وسایل حول آن و یا با توجه به آن چیده می شوند. اینکه این نقطه کدام قسمت از فضا و چطور باشد، ارتباط مستقیمی با نیاز شما و استفاده ای که از فضا می کنید دارد.

داشتن نقطه کانونی از آشفتگی، چرخش چشم و سردرگمی در فضا جلوگیری می کند و کمک می کند وسایل بهتر به چشم بیایند و هر وسیله ای در جای درست و کاربرد ی خودش قرار بگیرد. در مطلب جداگانه ای تعریف نقطه کانونی و روش های پیدا کردن آن را توضیح دادیم. پیشنهاد می کنیم قبل از چیدمان سالن آ« مطلب را هم مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد مطالعه :  نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟ روش های ساخت نقطه کانونی

در اکثر فضاهایی که تلویزیون داریم، تلویزیون به خاطر سطح بزرگ و رنگ تیره اش ناخودآگاه به عنوان نقطه کانونی عمل می کند پس در چیدمان فضا باید این را در نظر بگیریم و اگر قصد داریم وسیله دیگری نقطه کانونی فضا باشد، آن را در نزدیکی تلویزیون قرار دهیم.

نقطه کانونی پذیرایی
پیدا کردن نقطه کانونی پذیرایی

۳- مبل ها را از دیوار فاصله بدهیم

این واقعیت که در خانه های کوچک باید از ماکسیمم متراژ استفاده کنیم، نباید باعث بشود که همه مبلها و وسایل را کنار دیوار بچسبانیم و بقیه فضای وسط را خالی رها کنیم. حتی این حرکت در فضاهای بزرگ هم نتیجه عکس می دهد و جلوی استفاده حداکثری از فضای مفید را می گیرد.

معیار ما برای چیدمان مبلمان بهتر است در درجه اول امکان دورهم نشستن و صحبت کردن راحت با یکدیگر و در درجه دوم دید مناسب به تلویزیون یا منظره یا نقطه کانونی فضا باشد. حتی اگر به فضای باز وسط خانه نیاز داریم، به توصیه فنگ شویی بهتر است حداقل مبلها را ۱۵-۲۰ سانتی متر از دیوار فاصله بدهیم.

این فضای خالی کمک می کند که بتوانیم کمی از پایین دیوارها و کفپوش فضا را از کناره مبلها ببینیم و همین مقدار کم فضای ما را بزرگتر و حرکت در فضا را آزادانه تر نشان می دهد. این اصل هم برای متراژهای پایین و هم متراژهای بالا برقرار است.

البته انتخاب مبل مناسب و رنگ مناسب برای مبلمان هم در بهتر دیده شدن فضای ما تاثیر چشم گیری می گذارد.

فاصله دادن مبلمان از دیوارها
فاصله دادن مبلمان از دیوارها برای بزرگتر نشان دادن فضا

۴- در دکوراسیون سالن پذیرایی نورپردازی را فراموش نکنیم

فضای پذیرایی کاربری های مختلفی دارد که هر کدام نیازمند نورپردازی مخصوص خودشان هستند و به ندرت استفاده از یک لوستر تکی در وسط پاسخگوی همه آنهاست. بهتر هست ترکیبی از چراغهای سقفی، دیواری و آباژور را در نقاط مختلف فضا به کار ببریم و حالت های مختلفی از نورپردازی را برای زمان استراحت، مطالعه، تماشای تلویزیون و مهمانی در نظر بگیریم. می توانیم از مقالات مربوط به لایه بندی نورها یا یک طراح داخلی هم برای این کار کمک بگیریم.

ساده ترین راه برای تست کردن نورپردازی پذیرایی این هست که نور هر قسمت را جداگانه بررسی کنیم. آیا همه مبلها نور مناسب برای فعالیتهایی مثل مطالعه، خوردن و صحبت کردن، یا دید مناسب به تلویزیون بدون رفلکت بقیه چراغها دارند؟ آیا جزئیات همه تابلوها و وسایل تزئینی به خوبی قابل مشاهده است؟ اگر جواب این سوالات بله هست، به احتمال زیاد نورپردازی فضای ما متناسب است.

نورپردازی سالن پذیرایی
لایه بندی نورهای سالن پذیرایی و نشیمن

۵- از فرش ها برای تفکیک سالن پذیرایی استفاده کنیم

فرش ها علاوه بر راحتی و گرم کردن کف ، تاثیر مهمی در فرم و تفکیک فضا دارند. بهتر است از پر کردن کل سالن با فرش آن هم بدون توجه به جهت و فرم اتاق، پرهیز کنیم. در عوض از آنها برای تقسیم فضا، به محیط هایی برای نشستن ۶-۷ نفر استفاده کنیم. برای زیر میز ناهارخوری یک فرش مجزا متناسب با فرم میز (فرش مستطیل برای میز مستطیل و فرش دایره برای میز دایره) در نظر بگیریم. بقیه فرش ها را هم طوری پهن کنیم که هر ست یا نیم ست مبلمان را دور یکی از آنها بچینیم.

سایز و مدل مناسب فرش نسبت به متراژ و فرم پذیرایی و ابعاد مبلمان هر خانه متفاوت است و الگوهای مختلفی برای انتخاب آن وجود دارد، ولی مهم ترین نکته کلی این است که حتما پای همه افرادی که روی مبل یا صندلی ها می نشینند روی فرش قرار بگیرد. بقیه پایه های عقبی صندلی و مبلها می توانند روی زمین خالی باقی بمانند و یا آنها هم روی فرش قرار بگیرند.

تفکیک فضا با فرش
تفکیک فضای نشیمن با استفاده از فرش ها

۶- مبل و صندلی چند نفره بخریم ؟

در پذیرایی های کوچک بهتر است حداقل برای ۶ نفر جای نشستن در نظر بگیریم مثلا می توانیم از یک نیم ست ۴ نفره و دو صندلی تکی استفاده کنیم. این ظرفیتی که در نظر می گیریم برای راحتی و معذب نبودن جمع های زیر ۶ نفر هم الزامی است. برای پذیرایی های متراژ بالاتر که نیاز به تفکیک فضا داریم، بهتر هست طبق فرم پذیرایی و تعداد فرش ها، مبلها و صندلی ها را طوری تنظیم کنیم که چند فضای مختلف برای نشستن گروه های ۲ تا ۷ نفر داشته باشیم.

تعداد مبلهای لازم برای خانه
تعداد مبلهای لازم برای هر فضا

۷- چه مدل پرده ای برای دکوراسیون پذیرایی مناسب است

پرده پذیرایی در اکثر موارد بهتر است بلند باشد و از سقف تا کف ادامه داشته باشد و در صورت امکان کل دیواری که پنجره در آن قرار دارد را بپوشاند. این کار وجهه رسمی تری به فضای ما می دهد و باعث می شود سالن بزرگتر به نظر برسد. همینطور مدل پرده هم حتما باید با سبک مبلمان همخوانی داشته باشد و از مدلها و پارچه های ساده و سبک در سالن های مدرن و تلفیقی و از مدلهای سنگین و چند رنگ برای سبکهای کلاسیک استفاده کنیم.

در دکوراسیون سالن پذیرایی، رنگ پرده عامل مهمی در تعیین تم اتاق است پس بهتر است با بزرگترین قطعه مبلمان (مثل رنگ غالب فرش یا کاناپه) همخوانی داشته باشد و حداقل با یکی از این دو قطعه از یک خانواده رنگی باشد.

پرده مناسب سالن پذیرایی
پرده مناسب سالن پذیرایی

۸- چطور پذیرایی و نشیمن و تزئین کنیم

افزودن اکسسوری ها و تزئینات آخرین مرحله از دکوراسیون سالن پذیرایی است که تاثیر زیادی در زیبایی و حال و هوای فضا هم دارند. اکسسوری های به تعداد بالا و ریز، تاثیری جز آشفتگی در فضای ما نمی گذارند. تعداد خیلی کم وسایل دکوری هم فضا را خالی نشان می دهد. بهتر هست از چند اکسسوری بزرگ برای میز های بزرگتر و در کنار هر کدام یکی دو عدد وسیله متوسط و کوچک برای تکمیل تزئینات استفاده کنیم.

بهتر هست از تزئیناتی با جنسهای مختلف ولی هم سبک و همخوان استفاده کنیم. از ترکیب وسایل براق و مات و رنگ های خنثی و گرم می توانیم به نتایج مطلوبی برسیم. نیازی نیست همه تزئینات همرنگ مبلمان ما باشند. اکسسوری ها بهترین راه برای اضافه کردن رنگ های متنوع به فضای ما هستند ولی در انتخاب آنها حتما باید حد تعادل را رعایت کنیم.

دکوریجات و تزئینات پذیرایی
دکوریجات و تزئینات پذیرایی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی ما به بحث بگذارید : اصول دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] است در چیدمان نشیمن و پذیرایی مستطیلی با دقت بیشتری اصول دکوراسیون پذیرایی را رعایت کنیم و از شلوغ کردن و چیدمان غیر اصولی فضا […]

trackback

[…] یکی از اولین و مهم ترین وسایلی است که برای دکوراسیون نشیمن و پذیرایی انتخاب می کنیم و با توجه به فضای زیادی که اشغال می کنند […]

trackback

[…] اصول دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن […]

3
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x