مجله معماری نیلی

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ در دکوراسیون – ترکیب رنگ استاندارد

قانون 60 30 10 دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ چیست ؟

تئوری ترکیب بندی رنگها با نسبت ۱۰- ۳۰ -۶۰ یا همان قانون ۶۰-۳۰-۱۰ ترکیب رنگ، مشهورترین و پرکاربردترین الگو برای استفاده از رنگها در طراحی داخلی و دکوراسیون و خیلی آثار هنری دیگر است. طبق این تئوری بهتر است از ۳ رنگ برای فضا استفاده کنیم و اگر کل رنگهای فضا را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، ۶۰ درصد فضا را به یک رنگ، ۳۰ درصد را به رنگ دوم و ترجیحا همگون با اولی، و ۱۰ درصد آخر به رنگ سوم که معمولا کار جلب توجه در فضا را انجام می دهد، اختصاص بدهیم.

قانون 60-30-10 دکوراسیون داخلی
قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰ دکوراسیون داخلی

۶۰ درصد اصلی قانون ۶۰-۳۰-۱۰

رنگ اول  60 درصد فضا را می پوشاند و بیشترین سهم را به خودش اختصاص می دهد. این رنگ در واقع حال و هوای کلی فضا را تعیین می کند و پس زمینه ای برای بقیه دکوراسیون و رنگ ها فراهم می کند. از آنجا که دیوارها، سقف و کف بزرگترین سطوح ما هستند، معمولا رنگ دیوارها سهم ۶۰ درصدی را به خودش اختصاص می دهد. خیلی اوقات می توانیم در وسایل بزرگ مثل فرش، پرده، کاناپه و بقیه مبلمان و اثاثیه هم از همین رنگ استفاده کنیم.

رنگ اصلی در قانون 60-30-10
رنگ اصلی در دکوراسیون

۳۰ درصد ثانویه تئوری ۶۰ ۳۰ ۱۰

رنگ دوم که در کنار رنگ اول ساختار و حال و هوای کلی فضا را تکمیل می کند، به اندازه نصف رنگ قبلی است و بقیه سطوح گسترده در فضا را می پوشاند. اگر بخواهیم محتاطانه عمل کنیم، می توانیم رنگ دوم را نزدیک و هم خانواده با رنگ اول انتخاب کنیم. ولی دقت داشته باشیم که این دو رنگ به اندازه کافی متفاوت و قابل تفکیک باشند. رنگ دوم می تواند در سطوح متوسط تا کوچک مثل دیوار کانونی، مبلمان، فرش، پرده، روتختی، میزها و … استفاده شود.

30 درصد ثانویه قانون 60-30-10
رنگ مکمل در دکوراسیون

۱۰ درصد نهایی

۱۰ درصد آخر به رنگی اختصاص دارد که وظیفه ایجاد تنوع، پویایی و کنتراست و جلب توجه در فضا را به عهده دارد. پس معمولا رنگی متفاوت، متضاد یا مکمل با رنگهای اول و دوم انتخاب می شود. رنگهای پررنگ، تیره و زنده مثل انواع قرمز، آبی های پررنگ، مشکی، سبزهای اشباع شده و رنگهای گرم گزینه های خوبی برای این مورد هستند. این رنگ را می توانیم در اکسسوری ها و سطوح کوچک مثل تابلو، گلدان، کوسن، مبل یا صندلی تک، دکوریجات و حتی دیوار کانونی به کار ببریم.

10 درصد نهایی قانون 60-30-10
۱۰ درصد رنگ دردکوریجات و اکسسوری های

نحوه شکستن قانون ۶۰-۳۰-۱۰

اگر شما از افرادی هستید که به بیشتر از ۳ طیف رنگی در فضا علاقه دارید و یا پیروی از الگوی ثابت برای رنگبندی را نمی پسندید، می توانید طبق الگوی خودتان رنگها را انتخاب کنید. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ یک تئوری الزامی نیست. اما آشنایی با آن به ما کمک می کند با اثر رنگ ها در فضا و اینکه چشم ما چطور آنها را از هم تفکیک می کند آشنا بشویم و یک دید کلی از نحوه اختصاص دادن رنگها به وسایل مختلف داشته باشیم. در ادامه با چند مورد الگوهای دیگر آشنا می شویم.

دکوراسیون رنگارنگ
دکوراسیون رنگارنگ

ترکیب ۱۱۰ درصدی

این ترکیب که از نسبتهای ۱۰-۱۰-۳۰-۶۰ تشکیل می شود، مخصوص افرادی است که از تعادلی که رنگهای اول و دوم با نسبت ۶۰-۳۰ ایجاد می کنند راضی هستند ولی فضاهایی شادتر و متنوع تر دوست دارند و برای اکسسوری ها و دکوریجات، بیشتر از یک رنگ را می پسندند. برای این ترکیب، می توانیم همان فرمول صد درصدی ۶۰-۳۰-۱۰ را پیاده سازی کنیم و در آخر یک ۱۰ درصد دیگر هم با یک رنگ چهارم به فضا اضافه کنیم. رنگ چهارم هم مثل رنگ سوم بهتر هست در اکسسوری ها و سطوح کوچک استفاده شود.

ترکیب 110 درصدی رنگها
ترکیب ۱۱۰ درصدی رنگها

ترکیب رنگ مونوکروم

در فضاهای مونوکروم باید از تناژهای مختلف و تیره و روشن یک خانواده رنگی مثل انواع سبز، آبی، قرمز و .. استفاده کنیم و گاهی هم می توانیم از رنگهای خنثی برای تعدیل فضا کمک بگیریم . فضاهای مونوکروم باثبات و امن و آرامش بخش هستند و مناسب افرادی هستند که بازی رنگهای مختلف در فضا را نمی پسندند. می توانیم هر تعداد از یک خانواده رنگ را که خواستیم به کار بگیریم. ولی باز هم توصیه می شود دو تناژ را به مقدار بیشتر یا همان درصد ۳۰-۶۰ استفاده کنیم و بقیه را در مقیاس های کوچکتر و اکسسوری ها به کار بگیریم.

مونوکروم
دکوراسیون به سبک مونوکروم

ترکیب منحصر به فرد

برای شکستن هر تئوری و قانونی، اول باید آن قانون را به خوبی بشناسیم. همانطور که گفتیم تئوری ۱۰-۳۰-۶۰ در مورد وزن و تعادل رنگها در فضا است. زمانی که با مکانیزم اثرگذاری رنگها در فضا آشنا شدیم، می توانیم هر الگویی که خواستیم پیاده سازی کنیم. مثلا اگر به سبک بوهمیان علاقه داشته باشیم تئوری ۱۰-۳۰-۶۰ چندان معنی ندارد و می توانیم از ترکیب ۲۰-۲۰-۳۰-۳۰ استفاده کنیم یا اگر فضاهایی متنوع تر و شادتر دوست داشته باشیم می توانیم تناسبات رنگی منحصر به فرد خودمان را بسازیم، مادامی که حواسمان به برقراری تعادل رنگی و دوری از آشفتگی در فضا باشد.

ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی
ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی ما دنبال کنید :   قانون ۶۰ ۳۰ ۱۰ دکوراسیون

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x