مجله معماری نیلی

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی – سبک معاصر چه فرقی با مدرن دارد؟

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

سبک معاصر در دکوراسیون چیست؟

سبک معاصر در طراحی داخلی، تنها سبکی است که نمی توانیم یک تعریف دائمی و ثابت برای آن پیدا کنیم. چرا که این سبک همیشه در حال تغییر است. سبک معاصر در هر دوره ای به سبک جدید و متناسب زمان حال گفته می شود. پس واضح است که با تغییر ترندها و سبک های جدید دکوراسیون، طراحی معاصر هم در هر دوره تغییر می کند. در این مطلب سبک معاصر در دکوراسیون داخلی را معرفی و ویژگی هایش را با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی سبک معاصر یکی از سبک های جدید و مدرن دکوراسیون است که فضایی آرام، ساده، جدید و راحت با استفاده از جدیدترین مواد و مصالح به ما می دهد. در فضاهای معاصر رویکردی مینیمالی داریم و آشفتگی و شلوغی سبک های قدیمی تر به چشم نمی خورد و وسایل با توجه به عملکردشان به دکوراسیون ما اضافه می شوند. اما زیبایی شناسی هم در تمام جنبه های این سبک حائز اهمیت است و وسایل و مبلمان علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی بصری و هنری هم دارند.

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی
سبک معاصر در دکوراسیون داخلی

تفاوت سبک مدرن و معاصر

  • تعریف دو سبک

خیلی اوقات شاهد این هستیم که در توصیف طراحی داخلی یک فضا، دو واژه “مدرن” و “معاصر” را به جای هم یا باهم استفاده می کنند. در خیلی مواقع هم فضاهای مدرن و معاصر اصلا از هم قابل تفکیک نیستند. اما در واقع ما دو سبک متفاوت مدرن و معاصر در دکوراسیون داخلی داریم. سبک مدرن به سال های ۱۸۷۵ و اوایل قرن ۱۹ام و مکتب باوهاوس بر می گردد. در حالی که کلمه سبک معاصر از سالهای ۱۹۷۰ به بعد در دکوراسیون رایج شد. و از آن سالها تا کنون در هر دوره ای به جدیدترین و به روز ترین سبک دکوراسیون، معاصر گفته می شود. البته سبک معاصر خیلی از ویژگی هایش را از سبک مدرن به ارث برده اما به طور کلی با هم متفاوت هستند.

  • تفاوت ظاهری

از لحاظ ظاهری هم در بعضی مواقع این دو سبک قابل تفکیک هستند. مثلا اینکه در سبک مدرن اکثر رنگ ها خنثی و روشن هستند و اگر رنگی به کار برود از سه رنگ اصلی زرد، قرمز یا آبی است. مواد و مصالح طبیعی یا سطوح هم به صورت ساده در سبک مدرن استفاده می شدند. اما در سبک معاصر علاوه بر رنگ های خنثی، از رنگ های دیگر هم به صورت لکه ای و برای ایجاد تنوع استفاده می شود. علاوه بر این در سبک مدرن وسایل کاملا کاربردی و براساس نیاز تهیه می شوند و حتی فرمشان هم ساده و فقط کاربردی است. ولی در سبک معاصر علاوه بر بهره وری، اثاثیه جنبه ای هنری و خاص هم دارند و حتی گاها به عنوان اثر هنری استفاده می شوند.

البته تمام مواردی که گفتیم به سبک معاصر حال حاضر یعنی حدود سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۳ ارتباط دارد و طبق گفته های قبلی ممکن است در آینده این سبک تغییر کند و شکل های دیگری به خودش بگیرد.

تفاوت سبک مدرن و معاصر
تفاوت سبک مدرن و معاصر

مشخصات سبک معاصر

در ادامه چند مورد از مشخصات عمومی سبک معاصر که طی گذر سالیان تقریبا بدون تغییر بودند را با هم مرور می کنیم. همانطور که گفتیم این سبک همیشه در حال تغییر است اما طی ۵۰ سال گذشته چند ویژگی کلی داشته که به طور ثابت در فضاهای معاصر تکرار می شدند و به نوعی جزو شناسنامه این سبک هستند. برای بررسی این موارد تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مشخصات سبک معاصر در دکوراسیون
مشخصات سبک معاصر در دکوراسیون

رنگ در سبک معاصر

اکثریت غالب رنگ ها در سبک معاصر، رنگ های خنثی هستند. به خصوص رنگ طوسی و سفید که جایگاه ویژه ای در این سبک دارند. در این سبک سطوح بزرگ مثل دیوارها، کفپوش، فرش و پرده ها عموما به رنگ های خنثی نگه داشته می شوندو حتی گاهی در کل فضا فقط از رنگ های خنثی استفاده می شود. اما خیلی اوقات هم در کنار تم کلی خنثی، از رنگ های زنده یا متفاوت مثل قرمز، سبز، نارنجی، برنز و … در دکوریجات یا اکسسوری ها به صورت لکه ای استفاده می شود. این لکه رنگ ها کمک می کنند فضای ما تنوع پیدا کند و از یکنواختی و کسل کنندگی خارج بشود.

تم کلی خنثی در دکوراسیون داخلی به سبک معاصر
تم کلی خنثی در دکوراسیون داخلی به سبک معاصر

سادگی

طرح و فرم المان های معماری و دکوراتیو و مبلمان عموما در این سبک ساده و هندسی است. در سبک معاصر خبری از تزئینات زیاد و نقش و نگارهای سبک های ویکتوریایی و کلاسیک نیست. مبلمان و تجهیزات همگی کاربردی و ساده طراحی می شوند و تقریبا شعار ” فرم تابع عملکرد است ” در این سبک حکمفرماست. اما این به این معنی نیست که اثاثیه سبک معاصر زیبا نباشند. وسایل در سبک معاصر در عین سادگی، با ظرافت و زیبایی طراحی می شوند و طرح هایی خلاقانه و جدید دارند. اشکال انتزاعی با فرم های ساده هم جایگاه خاصی در این سبک دارند.

دکوراسیون اتاق خواب به سبک معاصر
دکوراسیون اتاق خواب به سبک معاصر

خطوط

در سبک مدرن خطوط صاف و ساده و زوایای نود درجه پرطرفدار بودند. اما اگر شما فقط از خطوط صاف و زوایای نود درجه در فضا استفاده کنید، ممکن است محیطی خشک و بی روح و رسمی به دست آورید. پس در سبک معاصر این مسئله اصلاح شد و خطوط صاف و منحنی با هم ترکیب شدند. علت این مسئله هم این هست که در دوران معاصر، علاوه بر کاربردی بودن، آرامش و راحتی فضا هم مد نظر است. پس با کمک خطوط صاف سادگی را به فضا می آوریم و با خطوط منحنی در مبلمان و وسایل، از خشک و رسمی بودن فضا جلوگیری می کنیم و آن را به محیطی آرام و دلنشین تبدیل می کنیم.

ترکیب خطوط صاف و منحنی در طراحی داخلی
ترکیب خطوط صاف و منحنی در طراحی داخلی

هنر

یکی از مشخصات جدانشدنی سبک معاصر، هنر است. هنر در فرم ها و شکل های مختلفی در فضاهای معاصر ظاهر می شود. از تابلوها و اکسسوری های هنری، تا طرح های خود مبلمان و صندلی ها و دیوارها و … . قبلا هم گفتیم که وسایل در سبک معاصر جلوه بصری زیبایی دارند. این زیبایی گاهی تا اندازه ای پیش می رود که خود یک مبل یا اثاث، به یک اثر هنری تبدیل می شود. مثلا پیش می آید که شما یک صندلی یا آباژور یا مبل خیلی خاص و ویژه را در فضایی به سبک معاصر مشاهده می کنید. این وسیله علاوه بر کارکرد خود، وجهه ای هنری به فضا اضافه می کند.

همین قضیه درباره طرح سنگ کفپوش ها، اسلب های بزرگ سنگی، بافتهای بتنی، لوستر های خاص، نورپردازی های ویژه و هر نوع طراحی خاص دیگری هم در این فضاها صادق است. هنر معاصر کاملا با سبک دکوراسیون معاصر در هر دوره ای عجین شده است.

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی منزل
سبک معاصر در دکوراسیون داخلی منزل

لوسترهای چشمگیر

یکی از مواردی که به حضور هنر در سبک معاصر کمک می کند، لوسترهای بزرگ و خاص این سبک است. هرچند که دائما ترندهای لوستر تغییر می کنند، اما همیشه در فضاهای معاصر منابع نوری و لوسترهایی با سایز بزرگ و طراحی مدرن و خاص همان دوره به کار می رود. خیلی اوقات هم لوستر به عنوان نقطه کانونی فضا عمل می کند و نقش مهم تری از بقیه وسایل به خودش می گیرد. علاوه بر جنبه زیبایی، در سبک معاصر نورپردازی هم اهمیت دوچندان دارد و این لوسترها به طراحی نورپردازی این فضاها هم کمک می کنند.

لوستر به سبک مدرن و معاصر
لوستر به سبک معاصر

سطوح سخت

سطوح سخت مثل سطوح سنگی، شیشه ای، بتنی و آهن و استیل، از یادگارهای سبک مدرن هستند که سبک معاصر به ارث برده است. یکی از فاکتورهای مهمی که به تشخیص سبک دکوراسیون معاصر در طراحی داخلی از بقیه سبک ها کمک می کند همین سطوح سخت است. در فضاهای معاصر کفپوش های سنگی، پنجره هایی با شیشه های بزرگ، دیوارهای بلند با پوشش های مختلف مثل بتن و سنگ، اسکلت فلزی و استیل در مبلمان و به طور کلی سطوح و مصالح سخت بسیار پرطرفدار هستند.

مصالح و سطوح سخت در سبک معاصر
مصالح و سطوح سخت در سبک معاصر

رویکرد مینیمالی

حتما همه این شعار مینیمال ها را می شناسیم که “کمتر بیشتر است”. این شعار در سبک معاصر هم حضور پررنگی دارد. به طور کلی در سبک دکوراسیون معاصر هم مثل تمام سبک های مدرن، خبری از زرق و برق اضافی و دکوریجات زیاد و فضاهای شلوغ نیست. فضاهای معاصر خلوت و آرامند و وسایل بنا بر نیاز و ضرورت به فضا اضافه می شوند. از آنجایی که خود مبلمان و اثاثیه سبک معاصر، زیبا هستند، خیلی اوقات اصلا نیازی به تزئینات دیگر در فضا نداریم. پس تزئینات و دکوریجات هم به صورت محدود و دستچین در این فضاها استفاده می شوند و بیشتر از تکنیک های نورپردازی و تغییر بافت برای تزئین فضا استفاده می شود.

مینیمال گرایی در سبک های مدرن و معاصر
مینیمال گرایی در سبک های مدرن و معاصر

تکنولوژی

تکنولوژی هم یکی از عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون سبک معاصر بوده و هست. با پیشرفت تکنولوژی در هر دوره ای فضاهای معاصر تغییر کرده و جدیدتر و هوشمندتر از قبل شده اند. اگر سبکی در دکوراسیون داخلی باشد که تابع تغییرات تکنولوژی و پیشرو در این زمینه باشد، همین سبک معاصر است. پس سبک دکوراسیون معاصر در هر دوره ای با تکنولوژی زمان خودش همراه شده و مدرنتر از قبل شده است.

تکنولوژی در طراحی داخلی
تکنولوژی در طراحی داخلی

همانطور که گفتیم سبک معاصر به روزترین و انعطاف پذیرترین سبک دکوراسیون داخلی است و استفاده از آن نیاز به آشنایی با بازار محصولات دکوراسیون و تکنولوژی های جدید معماری و طراحی داخلی دارد. اگر برای استفاده از این سبک در دکوراسیون منزل خود سوال و یا نیاز به راهنمایی داشتید، همکاران ما در بخش مشاوره آماده همراهی با شما هستند.

منبع مطلب : Tips to Create a Covetable Design

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x