مجله معماری نیلی

ویژگی های سبک دکوراسیون مدرن

اصول طراحی داخلی مدرن

فهرست مطالب

سبک دکوراسیون داخلی مدرن به اواسط قرن بیستم باز می گردد. این سبک را معمولا با پلانهای باز، بتن و شیشه، خطوط صاف و تمیز و رنگهای خنثی می شناسند. برخلاف سبکهای گذشته خودش، مدرن یک سبک ساده و دور از تجملات است و تمرکزش را بر مفید بودن و کاربردی بودن اثاثیه می گذارد. در سبک مدرن دیگر خبری از تجملات و زرق و برقهای دوران ویکتوریایی نیست و در عوض مبلمان راحت و کم ارتفاع، دیوارهای ساده، پنجره های بزرگ و تزئینات کمتر فضاهایی آرامش بخش و راحت در خانه ها می سازند.

سبک مدرن، مادر خیلی از سبک هایی است که در حال حاضر هم پرطرفدار و پرکاربرد هستند. سبک هایی مثل مدرن میانه قرن، اسکاندیناوی، صنعتی و مینیمال همه در خانواده سبکهای دکوراسیون مدرن قرار می گیرند. اما خود سبک مدرن هم به تنهایی اصول و قواعدی دارد که آن را از بقیه متمایز می کند. در این مطلب مشخصات سبک دکوراسیون مدرن و نکات بکارگیری آن در خانه را باهم بررسی می کنیم. اگر شما هم به فضاهای آرام و خلوت و راحت علاقه مند هستید، سبک مدرن می تواند گزینه خوبی برای دکوراسیون خانه شما باشد. پس تا آخر مطلب با ما همراه بمانید.

تاریخچه سبک مدرن

دوران اوج سبک دکوراسیون مدرن به اوایل تا اواسط قرن بیستم، حدود سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ بر می گردد. این سبک در واقع حاصل جنبش هنری مدرن است که یک رویکرد فکری در تقابل با کثرت گرایی و شلوغی سبک های گذشته مثل ویکتوریایی و گوتیک بود. پس به طور کلی سبک مدرن یک سبک مینیمال و عملگراست. از طرفی پیشرفت تکنولوژی و ورود مصالح جدید مثل بتن آرمه و استیل و فلزات به صنعت ساختمان، تغییراتی در فرم و فضاها با خود به همراه آورد. سبک مدرن از اواسط قرن بیستم و با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن سبکهای مثل مدرن میانه قرن و پست مدرن کم کم تغییر شکل داد و جای خودش را به سبکهای جدیدتر واگذار کرد. هر چند هنوز ردپای مدرن در خیلی از فضاهای امروزی هم دیده می شود و همچنان سبکی پرطرفدار است.

اتاق خواب به سبک مدرن
اتاق خواب به سبک مدرن

تفاوت سبک دکوراسیون مدرن و معاصر

سبک مدرن متعلق به اواسط قرن بیستم است و به همان دوران تاریخی و اصولی که برای آن تعریف شده، تعلق دارد. اما سبک معاصر به دوره زمان خاصی تعلق ندارد و در هر دوره ای به سبکی گفته می شود که در حال حاضر جدیدتر و پرطرفدارتر و در واقع ترند طراحی باشد. از زمان مدرنیسم، تقریبا همه سبک های معاصر نقاط مشترکی با سبک مدرن داشته اند ولی به طور کلی اصول سبک معاصر در طول زمان تغییر می کند. ولی اصول سبک مدرن همان اصول اولیه باقی می ماند.

طراحی داخلی نشیمن به سبک مدرن
طراحی داخلی نشیمن به سبک مدرن

فرم تابع عملکرد است

سبک مدرن دنباله رو جنبش مدرنیسم و متاثر از مکتب فکری باوهاوس است. همینطور طی مرور زمان از سبک های مینیمال و اسکاندیناوی هم تاثیر گرفته و سبکی هدفمند است. پس شعار “فرم تابع عملکرد” سرلوحه طراحی فضاهای مدرن است. یعنی عملکرد، بالاترین اولویت را در این سبک دارد و تعیین کننده فرم و ترکیب بندی فضای ماست. به این ترتیب وسایل و المان ها در وهله اول بر اساس نیاز به آنها و کاربردی بودنشان، برای فضاهای مدرن انتخاب می شوند.

عملکردی بودن وسایل و دوری از آشفتگی
عملکردی بودن وسایل و دوری از آشفتگی

ویژگی های سبک طراحی داخلی مدرن :

به طور کلی پلان باز، خطوط صاف و بی پیرایه، پالت رنگی خنثی، مصالحی مثل بتن، فلزات و شیشه، استفاده از رنگهای اصلی در اکسسوری ها، استفاده از آثار هنری مدرن، نور طبیعی حداکثری، سطوح ساده و بدون نقش و نگار و مصالح طبیعی را می توانیم مشخصات بارز سبک دکوراسیون مدرن نام ببریم.

مودبرد مجله معماری نیلی- مشخصات سبک دکوراسیون مدرن
مودبرد مشخصات سبک دکوراسیون مدرن

پالت رنگ خنثی

بعد از تزئینات شلوغ و نقاشی دیواری های فراوان در سبکهای ویکتوریایی، سبک مدرن به دیوارها و سطوح ساده و رنگ های خنثی رو آورد. پس رنگهای غالب در فضاهای مدرن معمولا رنگهای خنثی و روشن مثل انواع سفید، خاکستری و کرم هستند. سطوح بزرگ مثل دیوارها، کف و سقف هم در این سبک ساده و بدون طرح و نقش باقی می مانند.

پالت رنگی خنثی و رنگهای روشن در فضا
پالت رنگی خنثی و رنگهای روشن در فضا

خطوط صاف و تمیز

یکی از اصول سبک مدرن استفاده از خطوط صاف و تمیز است. خطوط افقی و عمودی صاف و اشکال هندسی مثل دایره، مربع، استوانه و مکعب در این فضاها زیاد استفاده می شوند. به طور کلی خطوط منحنی، پر پیچ و خم، انتزاعی و پیچیده چندان کاربردی در سبک مدرن ندارند و مبلمان هم معمولا متشکل از فرم های هندسی و دارای ارتفاع کم و تناسبات کشیده هستند.

خطوط صاف و تمیز در دیوارها و مبلمان
خطوط صاف و تمیز در دیوارها و مبلمان

تنوع با رنگ های اصلی

در دوران مدرنیسم تابلو ها و آثار هنری از واقع گرایی سبک های گذشته فاصله گرفتند و به سبکهایی مثل مدرن، کوبیسم و انتزاعی رو آوردند . رنگهای تیره گذشته هم جای خود را به ترکیب رنگهایی مثل سفید، قرمز، آبی، زرد و مشکی دادند.. پس تابلوها و اکسسوری های سبک مدرن معمولا فرم هایی ساده، انتزاعی و رنگ های مثل رنگ های اصلی و ثانویه و مشکی در خود دارند. می توانیم از این رنگها و آثار در فضاهای مدرن برای شکستن یکنواختی فضا و ایجاد تنوع بین بقیه رنگهای خنثی کمک بگیریم.

استفاده از هنر مدرن در تزئینات
استفاده از هنر مدرن در تزئینات

مصالح مدرن

همانطور که گفتیم یکی از مشخصات اصلی سبک مدرن، ازیاد استفاده از مصالحی مثل بتن آرمه، شیشه و فلزات بود. پس سطوح گسترده بتنی و گچی، پنجره های بزرگ شیشه ای و وسایل با پایه ها و قابهای فلزی و استیل، المانهایی هستند که در سبک مدرن زیاد می بینیم. علاوه بر این چوب، سنگ، آجر و مصالح طبیعی هم به خوبی با فضاهای مدرن ترکیب می شوند. سطوح پارچه ای مدرن هم مثل بقیه سطوح، اغلب ساده و بدون طرح و نقش هستند.

چوب، بتن، آجر و مصالح طبیعی در طراحی داخلی
چوب، بتن، آجر و مصالح طبیعی در طراحی داخلی

پلان باز و نور طبیعی

پلان های باز و گسترده و ترکیب چند عملکرد در یک فضا هم یکی از مهم ترین ویژگی های سبک مدرن هست. در کنار آن مینیمال گرایی و دوری از آشفتگی هم به بزرگتر دیده شدن این فضاها کمک می کند. همینطور پنجره های بلند از کف تا سقف و شیشه های بزرگ و استفاده حداکثری از نور طبیعی هم یکی از مشخصات این سبک است. در فضاهای مدرن در اصل از پرده استفاده نمی شود و در صورت لزوم می توانیم از پرده های ساده مثل حریر یا کرکره ای رنگ روشن و خنثی استفاده کنیم.

پنجره های بزرگ و استفاده حداکثری از نور طبیعی
پنجره های بزرگ و استفاده حداکثری از نور طبیعی

مطالب مرتبط دیگر به پیشنهاد مجله نیلی : معماری مدرن – ویکی پدیا

طراحی داخلی معماری

 

این مطلب را در شبکه اجتماعی ما دنبال کنید : سبک مدرن در طراحی داخلی

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] داده و هم طی مرور زمان از آنها تاثیر گرفته. سبکهایی مثل مدرن، مینیمال و میانه قرن. اسکاندیناوی مثل همه سبکهای مدرن […]

trackback

[…] مثل مبلمان، دیوار و کف کاربرد دارد. با روی کار آمدن سبک مدرن، دکوراسیون رنگ مشکی به بیشترین سطح از محبوبیت خودش […]

2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x