مجله معماری نیلی

سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون بوهمیان - بوهمین - بوهو

فهرست مطالب

دکوراسیون به سبک بوهمین یا بوهو

بوهمین به عنوان رنگارنگ ترین، آزادترین و شخصی ترین سبک دکوراسیون داخلی شناخته می شود. سبک بوهمیان یا بوهو سرشار از رنگ، بافت و طرح های مختلف است. یک فضای بوهمیان معمولا با گل و گیاهان فراوان و عناصر و المان های فرهنگ های مختلف شناخته می شود. در این سبک مینیمال گرایی و اصول دیگر سبکهای مدرن جایی ندارند و در تقابل با آنها، راحتی، شادی، گرما و تنوع اولویت پیدا می کند. بوهمین یک سبک غیر قابل پیش بینی و خاص است که مهم ترین فاکتور آن سلیقه ای بودن و آزادی عمل در ترکیب وسایل مختلف است. البته این به هیچ وجه به معنای آشفتگی بصری و ترکیب ناموزون وسایل مختلف نیست بلکه بیشتر به معنی داشتن دیدگاهی هنری و آوردن زیبایی و هارمونی به محیط با کمک رنگها و آثار جالب و مختلف است.

دکوراسیون به سبک بوهو سرشار از رنگ و طرح
دکوراسیون به سبک بوهو سرشار از رنگ و طرح

تاریخچه سبک بوهمیان

ریشه سبک بوهمین به کلمه فرانسوی “bohémien” به معنی کولی، جیپسی و ماجراجو برمی گردد. این عنوان را اوایل قرن ۱۹ برای کولی های ساکن پاریس به کار می بردند که اصالتا اهل ناحیه  ای در غرب چک به نام Bohemia بودند. این گروه سبک زندگی کولی واری داشتند و دائما در سفر بودند پس اثاثیه ای از نواحی و فرهنگ های مختلف بدون نظم و ترتیب خاصی با خود حمل می کردند. احتمالا سبک بوهمیان یا بوهوی اولیه هم با یکجا نشینی این افراد به خانه ها راه پیدا کرده. اما این روزها دیگر کلمه بوهمیان بیشتر به معنی آزادانه، خارج از چارچوب، هنری و التقاطی به کار می رود و با همین رویکرد در طراحی و دکوراسیون داخلی هم استفاده می شود.

عناصر فرهنگها و اقلیمهای متفاوت در سبک بوهو
عناصر فرهنگها و اقلیمهای متفاوت در سبک بوهو

برای چه افرادی مناسب است ؟

سبک بوهمیان از هیچ قاعده و اصول خاصی تبعیت نمی کند و برای کسانی که دوست دارند آزادانه یا خارج از چارچوبهای متعارف زندگی کنند و یا سبک و خلاقیت خودشان را در دکوراسیون داشته باشند بهترین گزینه است. همینطور اگر به تنوع در فضا و تغییر دکوراسیون و جمع کردن کلکسیون های شخصی از فرهنگها و نواحی جغرافیایی مختلف علاقه دارید یا طور کلی مینیمال گرایی را دوست ندارید و فضاهایی شلوغتر و شادتر می پسندید، بوهمیان می تواند پاسخگوی تمام این نیازها باشد.

سبک بوهمین سبکی خاص و متنوع و آزادانه است
سبک بوهمین سبکی خاص و متنوع و آزادانه است

چه رنگهایی ؟

در سبک بوهمیان نیازی نیست به هیچ پالت رنگی دکوراسیون خاصی وفادار بمانیم و می توانیم آزادانه از رنگهای مختلف با هر نسبتی که دوست داشتیم در کنار هم استفاده کنیم. هر چند در این سبک معمولا از رنگهای طبیعت و زمینی مثل انواع کرم و قهوه ای و سبزها زیاد استفاده می شود. همینطور رنگهای خنثی و سفید ومی توانند از تاریک و اشباع شدن خارج از کنترل فضا جلوگیری کنند و پس زمینه مناسبی هم برای جلوه کردن بقیه رنگها فراهم کنند. همینطور رنگهای زنده و غنی و پررنگ مثل انواع آبی ها، بنفش، سرخابی، قرمز، نارنجی و … هم در شادتر شدن و متنوع تر شدن فضاهای بوهمیان به کار می آیند. یک فضای بوهمیان می تواند از پالتی مونوکروم مثل سفید و کرم تا پالت رنگی متشکل از چندین رنگ داشته باشد و همه اینها فقط بستگی به نیاز و سلیقه ساکنین آن فضا دارد.

رنگ های گرم و طبیعی در فضاهای بوهو
رنگ های گرم و طبیعی در فضاهای بوهو

تنوع گرایی

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که به فضاهای بوهمیان روح و گرما می بخشد، تنوع در طرح و رنگ و بافت هایی هست که در فضا استفاده می شود. این سبک که توسط هنرمندان و جهانگردان زیاد استفاده می شود و معمولا سرشار از آثار هنری، پارچه ها و الیاف کشورهای مختلف و اکسسوری های متنوع است. همانطور که گفتیم بوهمیان یک سبک کاملا شخصی است و هر خانه ی بوهمیانی می تواند با دیگری متفاوت باشد. پس می تواند متشکل از تمام وسایلی باشد که به نظر صاحب خانه جالب یا زیبا به نظر می رسند. همینطور در طرح و نقش ها هم می توانیم از ترکیب نقوش هندسی، گلدار، راه راه، انتزاعی و ترکیبی استفاده کنیم. اما با وجود این آزادی عمل بهتر است تعادل را در ترکیب این اشیای متنوع رعایت کنیم تا شلوغی زیاد باعث خستگی و تشویش ذهنی افراد حاضر در فضا نشود.

پتانسیل تطبیق با فرهنگها و سلیقه های مختلف در چیدمان خانه
پتانسیل تطبیق با فرهنگها و سلیقه های مختلف در چیدمان خانه

راحتی و غیر رسمی بودن

یکی از مهم ترین ویژگی های فضاهای بوهمین، راحتی و غیر رسمی بودن آنهاست. بر این اساس مبلمان و وسایل مورد استفاده در این سبک معمولا بزرگ، راحت، کوتاه و مناسب استراحت و ریلکس کردن هستند. در این سبک خبری از صندلی های رسمی، فرمهای جدی مثل گوشه های تیز و خطوط مستقیم و مبلهای پشتی بلند نیست و وسایل فرمهایی ارگانیک و نرم و راحت دارند. کوسن، پتو، فرش، زیرانداز، پاف و اتومان، سایه بان تخت و پرده هم برای راحتی بیشتری در این فضاها استفاده می شود. این وسایل علاوه بر راحتی، تنوع رنگی و نقوش و طرحهای بیشتری به فضا اضافه می کنند که به دنج و شاد شدن محیط کمک می کند.

بوهو سبکی راحت و غیررسمی مناسب فضاهای استراحت است
بوهو سبکی راحت و غیررسمی مناسب فضاهای استراحت است

گل و گیاهان

یکی از پرطرفدارترین سبکهای دکوراسیون داخلی بین علاقه مندان به گل و گیاهان، سبک بوهمیان است. گلدانهای طبیعی بزرگ و گیاهان متنوع تقریبا از اعضای جدایی ناپذیر این سبک هستند. همینطور گلدانهای دیواری، گیاهاین آویزان از سقف، گلهای بزرگ استوایی و گیاهان رونده هم در این فضاها زیاد استفاده می شوند. برخلاف دیگر سبکها که حد تعادل را در استفاده از گل و گیاه توصیه می کنند، بوهمیان دست ما را در این مورد باز می گذارد. پس می توانیم هر چقدر فضا داریم از گلدانها استفاده کنیم. این گیاهان به تصفیه هوا و آرامش بخش شدن محیط کمک می کنند و در کنار رنگهای گرم و طیفهای کرم و قهوه ای، یادآور طبیعت بکر و جنگل هستند.

استفاده از گل و گیاهان باعث تصفیه هوا و تازگی محیط ما می شود
استفاده از گل و گیاهان باعث تصفیه هوا و تازگی محیط ما می شود

الیاف

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که بوهمیان را یک سبک متفاوت از بقیه می کند، حضور و تنوع الیاف پارچه ای زیاد است. در بوهمیان از ترکیب انواع پارچه های ابریشم، ساتن، پنبه و آثار صنایع دستی مثل بافتهای حصیری، مکرومه، سوزندوزی، منجوقها و … در مبلمان و کوسنها و تزئینات دیگر به وفور استفاده می شود. همینطور فرش و زیرپایی هم نقش مهمی در این فضا دارند. انواع فرشهای رنگی و دستباف از جمله فرش ایرانی، کف فضا را گرم و راحت و زیبا می کنند. در بسیاری مواقع حتی برای گرما و تنوع بیشتر در این سبک از چند فرش روی هم استفاده می شود. از پارچه های چاپی، مکرومه ها، فرش و جاجیم و گلیم و مشابهات هم در تزئین دیوارها می توانیم استفاده کنیم. در کل بخش زیادی از شادی و رنگ و تنوع فضای بوهمیان را این الیاف تامین می کنند.

تنوع پارچه ها و الیاف نرم در سبک بوهمین
تنوع پارچه ها و الیاف نرم در سبک بوهمین

نورپردازی

می توانیم بگوییم که بیشترین تعداد شمعها در دکوراسیون در سبک بوهمیان به کار می روند. اگر فضایی دیدید که با انواع شمع، ریسه ها و نورهای موضعی به تعداد زیاد نورپردازی شده بود، احتمالا با یک فضای بوهو روبرو شده اید. همانطور که گفتیم یکی از اهداف سبک بوهمیان داشتن فضایی دنج و گرم است. پس این گرما را در شب با تنوع و نور شمع ها و آباژورها می توانیم ایجاد کنیم. همینطور فانوسهای مراکشی یا فلزی و چوبی، چراغهای دیواری، و لامپ های آویز هم می توانند به نورپردازی بهتر فضا کمک کنند. فضاهای بوهمیان معمولا نورپردازی شدید ندارند و کم نور و نیمه تاریک اما جذاب و گیرا هستند.

استفاده از شمع و نورهای موضعی فراوان در سبک بوهمین
استفاده از شمع و نورهای موضعی فراوان در سبک بوهمین

خلاصمه تمام موارری که بالا نام بردیم را می توانید در مودبرد پایین ببینید :

مودبرد دکوراسیون بوهو
مودبرد دکوراسیون بوهو

 

مطالب پیشنهادی : بوهمین یا کولی وار

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] در دکوراسیون برگشته اند. در خیلی از سبک های سنتی مثل بوهمیان، وینتج، فارم هاوس، شبی […]

1
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x