مجله معماری نیلی

دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی

طراحی داخلی و دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی

فهرست مطالب

دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی، سبکی است که تقریبا همه ما با المان ها و رنگ هایش آشنایی داریم. پیشینه این سبک به اندازه تمدن و معماری ایران قدمت دارد اما مسلما در دوره های مختلف، مثل همه هنرهای دیگر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و تغییر کرده است. در هر دورانی از تاریخ بنا بر روابط کشور ایران با کشورهای دیگر و نیازها و گرایشات مردم، عناصری به این سبک اضافه یا کم شده. آنچه الان برای ما از این سبک باقی مانده در واقع تعدادی المان حول نیازهای امروز ما با نقش و نگارهای باقی از روزگاران گذشته است.

مثلا مبل در طراحی داخلی سنتی ما، جایگاهی به این معنی امروزی نداشته و از همان اول ازسبک کلاسیک غربی وارد خانه های ایرانی شده است. اما قطعا امروز نمی توانیم یک فضای داخلی بدون مبل طراحی کنیم. پس از مبل های با تم سنتی به عنوان جایگزین مبل های مدرن استفاده می کنیم. آنچه که امروز به عنوان مبل های سنتی به فروش می رود، بیشتر تغییر شکل داده شده همان تخت های قدیمی است که ایرانی ها در حیاط از آن استفاده می کرده اند.

خیلی از وسایل دیگری که در این سبک نام می بریم هم به همین شکل وارد این سبک شده اند. پس آنچا در این مطلب از آن صحبت می کنیم، دکوراسیون سنتی مدرن ایرانی به شکل امروزی آن هست نه به شکلی که در اصل بوده. شما در پایان این مطلب با اصول و نکات این سبک زیبا و اصیل آشنا می شوید و می توانید خودتان فضا را به سبک ایرانی دکوراسیون کنید.

فرش دستباف ایرانی

قلب سبک سنتی ایرانی، فرش زیبا و اصیل ایرانی با رنگ های شاد و زنده به خصوص رنگ لاکی هست. فرش ایرانی دستباف به خاطر طرح های خاص و رنگ های زیبا و ارزش هنری بافت دست دارای شهرت جهانی است و در بسیاری از خانه های و عمارت های لوکس و مشهور در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ لاکی این فرش هم یکی از پرطرفدارترین و اصیل ترین مدل های آن محسوب می شود. اگر قصد دارید فضا را با سبک سنتی ایرانی دکوراسیون کنید، مهم ترین و اولین قدم استفاده از فرش ایرانی است. ضمنا به جز فرش اصلی می توانید از کناره ها، قالیچه ها و پادری های مختلف گلیم، جاجیم و گبه هم برای پوشاندن کف استفاده کنید. به طور کلی شناسنامه سبک ایرانی، فرش های دستباف ایرانی هستند.

علاوه بر سبک سنتی، شما می توانید از این فرش زیبا در ترکیب با سبک های مدرن هم استفاده کنید. فرش های ایرانی با رنگ های روشن و خنثی مثل خاکستری، سفید، بژ و کرم به زیبایی ترکیب می شوند.

فرش ایرانی در دکوراسیون داخلی
فرش ایرانی در دکوراسیون داخلی

آجر

آجر و سازه های آجری هم به نوعی شناسنامه معماری ایرانی هستند. ایران بعضی از بزرگترین و مشهورترین عمارت های آجری جهان را در خود جای داده. پس طبیعی هست که آجر هم به عنوان یک عنصر اصلی در ساخت دیوارها، در فضاهای داخلی ایرانی هم دیده می شده. این روزها ما لزوما از آجر در بخش سازه ای دیوار استفاده نمی کنیم. اما می توانیم برای دکوراسیون سنتی فضا به سبک ایرانی، از آجرهای تزئینی و دیوارپوش های طرح آجر استفاده کنیم. آجر رنگ گرم و بافت برجسته ای دارد که کمک می کند فضای ما دنج و آرامش بخش شود.

آجر در طراحی داخلی
آجر در طراحی داخلی

چوب

در دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی در طول تاریخ، چوب پرکاربردترین مصالح طبیعی بوده و هست. همه وسایل مختلف داخل خانه از صندوق ها، تخت ها، کمد ها، درها و پنجره ها همه و همه از چوب ساخته می شدند. پنجره های چوبی ارسی یکی از زیباترین المان های خانه های ایرانی بوده اند. همینطور قاب های گره چینی چوبی در مبل، پنجره، در، سقف و … هم در سبک ایرانی بسیار پرکاربرد بوده اند. معمولا هم چوب به رنگ طبیعی خودش باقی نمی مانده و به رنگ های تیره تر لعاب و رنگ آمیزی می شده است. برای دکوراسیون فضا به سبک ایرانی می توانیم از مبل، میز، تخت و کنسول با اسکلت چوبی و طرح های گره چینی استفاده کنیم. چوب در کنار آجر و رنگ های گرم فرش ایرانی، فضای ما را را دنج و دلنشین می کند.

چوب در سبک سنتی ایرانی
چوب در سبک سنتی ایرانی

کاشی

کاشی های رنگارنگ با طرح های هندسی و متنوع هم یکی از هنرهای اصیل ایرانی و تزئینات مهم بناهای ایرانی بوده است. می توانیم از کاشی های طرحدار سنتی در دکوراسیون فضاهایی مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، راهرو و حتی خود فضای نشیمن استفاده کنیم. رنگ های فیروزه ای، زرد، آبی و سفید در کاشی های ایرانی پرکاربرد بوده اند.

کاشی سنتی ایرانی در دکوراسیون داخلی
کاشی سنتی ایرانی در دکوراسیون داخلی

تقارن

تقارن و توازن یکی از مهم ترین اصول در طراحی های معماری و داخلی ایرانی بوده اند. ما این تقارن را در طراحی مساجد، خانه ها و حتی شهرسازی ایران قدیم هم می بینیم. پس در دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی هم باید این اصل را رعایت کنیم و وسایل را به صورت دوتایی و متقارن چیدمان کنیم. شمعدان های جفت، پشتی ها و کوسن های دوتایی، مبل های تک نفره روبروی هم و … همه مثال هایی از این چیدمان متقارن هستند. به طول کلی وسایل و مبلمان سنتی هم اکثرا طراحی متقارنی دارند که با این اصل سازگاری دارد. در صورت عدم امکان برقراری تقارن، حتما باید به وزن بصری وسایل دقت کنیم و توازن را در فضا رعایت کنیم.

تقارن در معماری ایرانی
تقارن در معماری ایرانی

رنگ های اصلی

در سبک ایرانی به جز رنگ مصالحی مثل آجر، چوب، و کاهگل، پارچه ها و سطوح اغلب رنگ هایی زنده و پررنگ دارند. به خصوص از سه رنگ اصلی به وفور در این فضاها استفاده می شده. قبلا از رنگ قرمز لاکی در فرش ایرانی صحبت کردیم. در کنار لاکی از رنگ های زرد و آبی لاجوردی در کاشی ها و تزئینات و پارچه ها به وفور استفاده می شده. همینطور در شیشه های رنگی پنجره های ارسی هم از سه رنگ اصلی آبی و زرد و قرمز در کنار هم استفاده می کردند. پس رنگ های اصلی پایه و ملاک انتخاب رنگ های دیگر در فضاهای سنتی ایرانی هستند.

یکی دیگر از رنگ های پرکاربرد در این سبک هم فیروزه ای است. ترکیب رنگ فیروزه ای در کنار رنگ های خاکی و چوب و آجر یکی از پالت های رنگ پرطرفدار ایرانی است. در دیوارها از رنگ سفید گچی هم استفاده می شود که به تعدیل رنگ های مختلف فضا کمک می کند.

رنگ های اصلی در طراحی داخلی ایرانی

نقش و نگار

می توانیم بگوییم که کمتر پارچه و الیاف ایرانی را می بینیم که ساده و بدون طرح باشد. پارچه های مشهور ایرانی با طرح های هندسی، گلدار، ترنج و بته جقه هم یکی دیگر از المان های دکوراسیون ایرانی هستند. همینطور الیاف لطیف و گرانبهای ابریشمی، مخمل و دستباف با طرح های ظرف گلدار و حیوانات و مناظر هم گزینه های مناسبی برای المانهای پارچه ای فضا هستند. از انواع این طرح ها می توانیم در پرده، پارچه مبل، پشتی، کوسن ها و رومیزی ها استفاده کنیم.

مبلمان سنتی و چوبی ایرانی
مبلمان سنتی و چوبی ایرانی

تزئینات

در دکوراسیون سبک سنتی ایرانی هم درست مثل سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک، تزئینات جایگاه ویژه ای دارد. از طاقچه، شلف و کنسول می توانیم برای دکوریجات در این فضاها استفاده کنیم. به خصوص طاقچه که قدمت زیادی در خانه های ایرانی دارد. انواع ظروف و شمعدان های صنایع دستی، مسی، سفالی، میناکاری، قلمزنی و سنگی، حصیرها و سبدهای بافت دست، خراطی، مینیاتور و …  از اقلیم های مختلف ایران را می توانیم در تزئینات فضا استفاده کنیم. همینطور گل و گیاهان طبیعی با گلدان های سرامیکی هم به زیبایی با این سبک ترکیب می شوند. فقط در استفاده از تزئینات بهتر است حد تعادل را رعایت کنیم و فضا را آشفته و شلوغ نکنیم.

تزئینات سنتی ایرانی
تزئینات سنتی ایرانی

کنتراست و سایه ها

بازی با نور هم یکی از مهارت های شاخص معماران ایرانی در گذشته بوده است. پنجره های ارسی با شیشه های رنگارنگ در بناهای ایرانی، شاید زیباترین نمود این مهارت بوده اند. پس نور، عضو جداناشدنی و مهمی در فضاهای ایرانی به شمار می رود. ما در فضاهای ایرانی نور بدون فیلتر مثل سبک مدرن نداریم. چرا که عموما خانه های ایرانی درونگرا بوده اند. پس معمولا نور ورودی فضا با قاب بندی پنجره ها و تورفتگی پنجره و دیوارها فیلتر می شده است. این سایه روشن ها، فضایی دنج و گرم مناسب استراحت در خانه های ایرانی می ساخته است. ما می توانیم با استاده از نورهای موضعی و تکنیک های دکوراسیون امروزه هم این سایه روشن ها در فضای داخلی ایجاد کنیم. پس بهتر است لایه بندی نور را در فضاهای ایرانی فراموش نکنیم و نورها را ظریف و فکر شده در فضا استفاده کنیم.

نکته دوم هم کنتراست رنگی بالای فضاهای ایرانی است. همانطور که گفتیم رنگ های تند و زنده ای در این سبک استفاده می شود. پس در کنار دیوارهای سفید کنتراست و تضاد شدیدی ایجاد می کنند. پس این سبک به طور کلی انتخاب محافظه کارانه ای نیست و سبکی شجاع و پرانرژی است و قبل از انتخاب حتما به این دقت کنید که با روحیات شما همخوانی داشته باشد. ضمنا برای تعدیل فضا هم بهتر است وسایل را به تدریج و با دقت انتخاب کنیم و به فضا اضافه کنیم تا باعث آشفتگی ناخواسته محیط نشویم.

طراحی مدرن با الهام از معماری سنتی ایران
طراحی مدرن با الهام از معماری سنتی ایران
طراحی داخلی با کانسپت معماری ایرانی
طراحی داخلی با کانسپت معماری ایرانی

مودبرد سبک ایرانی

در این مودبرد خلاصه ای از مشخصات سبک دکوراسیون ایرانی را می توانید ببینید و از چیدمان و نحوه انتخاب وسایل ایده بگیرید. همینطور شما با مراجعه به بخش مشاوره می توانید مودبرد اختصاصی خودتان را سفارش دهید تا خاص خانه شما طراحی شود.

مودبرد طراحی داخلی - سبک سنتی ایرانی

 

2.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x