مجله معماری نیلی

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی – چطور از زرد در دکور استفاده کنیم؟

کاربرد زرد در دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

زرد یکی از سه رنگ اصلی چرخه ایتن ( آبی، زرد و قرمز) و روشن ترین آنهاست. رنگ زرد یادآور خورشید، نور، جوانی، شادابی و رشد است. این رنگ طیف های مختلفی دارد که هر کدام مشخصات مخصوص به خودشان را دارند و تاثیر متفاوتی بر حال و هوای فضا می گذارند. به طور کلی زرد رنگی پرانرژی، زنده، جوان و پویا است که خلاقیت، شادابی و شادی را به فضای ما می آورد و کاربرد های بسیار زیادی در دکوراسیون دارد.

در مطلب جداگانه ای انواع و مشخصات زرد در دکوراسیون را بررسی کردیم و گفتین که هر طیف برای چه فضایی مناسب است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد استفاده از زرد در دکوراسیون را دارید، حتما مطلب “رنگ زرد در دکوراسیون داخلی” را جداگانه مطالعه بفرمایید. اما در اینجا قصد داریم چند روش استفاده و کاربرد زرد در دکوراسیون داخلی را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

دیوار زرد رنگ

زرد به طور کلی رنگی خیره کننده و دعوت کننده است که نسبت به بقیه رنگ ها جلب توجه می کند. پس وقتی از رنگ زرد در دیوار استفاده می کنیم، با توجه به اینکه دیوار هم یک المان بزرگ در داخل خانه هست، تمام توجه را به خودش جلب می کند و به نقطه کانونی تبدیل می شود.

حالا اگر این رنگ زرد روشن باشد، مقدار زیادی نور هم بازتاب می دهد و فضا را بزرگ و دلباز نشان می دهد. و اگر تیره باشد،رنگی پخته به ما می دهد که باید با رنگ های روشن تر تعدیل بشود. پس در کنار دیوار زرد برای بقیه فضا بهتر است از رنگ های خنثی مثل انواع طوسی و سفید یا رنگهای تیره مثل قهوه‌ای سوخته، مشکی و سرمه‌ای استفاده کنیم. با این ترتیب بقیه رنگ ها در حاشیه قرار می گیرند و دیوار زرد ما خودش را نشان می دهد.

رنگ زرد برای دیوار خانه
رنگ زرد برای دیوار خانه

مبلمان زرد رنگ

زرد یکی ار پر انرژی ترین رنگ های چرخه رنگ است و وقتی در مبلمان استفاده می شود شادی و انرژی زیادی به فضا تزریق می کند. اما در ترکیب با رنگ های دیگر باید احتیاط کنیم که فضای ما را شلوغ یا آشفته نکند. زرد در مبلمان فضایی شاد و پرانرژی و جوان برای ما می سازد و مثل موارد دیگر تمام توجه را در فضا به خودش جلب می کند. مبلمان زرد رنگ را می‌توانیم با رنگ‌های پاستلی و روشن ترکیب کنیم و با استفاده از چند اکسسوری و کوسن، انرژی رنگ زرد را کنترل کنیم. همینطور می توانیم با رنگ هایی مثل نارنجی، خردلی، قهوه ای و رنگ های چوب ترکیب کنیم و فضایی با تم پاییزی بسازیم.

زرد نماد رشد و خلاقیت هم هست و به همین علت در فضاهای اداری و پژوهشتی هم کاربرد دارد. ما می توانیم از ترکیب مبل زرد با رنگهای تیره مثل مشکی و خاکستری برای ساخت فضاهایی جدی ولی خلاقانه در محیط های اداری یا سبکهایی مثل صنعتی و اکلکتیک استفاده کنیم.

مبل زرد در دکوراسیون منزل
مبل زرد در دکوراسیون منزل

اکسسوری های زرد

اکسسوری‌ها و دکوریجات زرد انرژی، شادی و بازیگوشی را به فضای ما وارد می‌کنند. به کاربردن رنگ زرد به صورت لکه‌ای و محدود مثلا در اکسسوری‌ها و وسایل دکوراتیو، یک انتخاب کم ریسک زرد با مزایای زیاد است. مثلا اینکه اکسسوری‌هایی مثل کوسنهای زرد روی مبل هایی به رنگهای تیره و سرد به خوبی خودنمایی می‌کنند و فضا را از یکنواختی در‌می‌آورند. در عین حال هر زمان خسته شویم امکان تعویض آنها را هم داریم. وسایلی مثل گلدان و ظروف زرد هم خانه ما شاد و زنده می کنند. و در عین حال مثل دیوار یا مبل زرد، تمام فضا را تحت تاثیر خودشان قرار نمی دهند. برای خانه هایی که تم خنثی یا سرد و یا حتی تیره دارند، با این روش می توانیم فضا را پویاتر و شاداب تر کنیم و تنوع خوبی به دکوراسیون ببخشیم.

استفاده از رنگ های گرم در دکوریجات و اکسسوری های خانه
استفاده از رنگ های گرم در دکوریجات و اکسسوری های خانه

در زرد در طراحی داخلی

چند سالی هست که گاهی طراحان داخلی برای ایجاد تنوع از رنگ های زنده در در و پنجره ها استفاده می کنند. زرد یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین رنگ ها برای این تکنیک در دکوراسیون است. علتش هم این است که همانطور که گفتیم زرد رنگی پرهیجان و دعوت کننده است.

پس از این خاصیت دعوت کنندگی می توانیم برای شاخص کردن در ورودی، یک مسیر، در، درگاه و یا کمک به تفکیک فضاهای خانه استفاده کنیم. دقت کنید که رنگ های دیوار اطراف در و پنجره، در بهتر دیده شدن آن خیلی تاثیر گذار هستند. پس بهتره در اطراف در و پنجره زرد از رنگهایی استفاده کنیم که با آن تضاد یا فاصله زیادی داشته باشد تا در و پنجره ما بهتر به چشم بیاید. رنگ هایی مثل سفید، مشکی، سرمه ای، آبی، طوسی و …

ایده در زرد رنگ
ایده در زرد رنگ

استفاده موضعی از رنگ زرد

یکی از کاربرد های زرد در دکوراسیون این هست که می‌توانیم از آن برای شاخص کردن و ایجاد تنوع در بعضی بخش های اتاق استفاده کنیم. این کار ریسک کمتری نسبت به زرد کردن کل دیوار دارد و تاثیر بیشتری هم نسبت به اکسسوری‌های زرد در فضا می‌گذارد. مثلا با این روش می توانیم از زرد در یک کنج دنج، شاه نشین، نقطه کانونی، دیوار پشت کابینتی و یا هر بخش دیگری که دوست داریم بیشتر و بهتر دیده بشود، استفاده کنیم. در این روش معمولا از زرد به عنوان تنها رنگ گرم فضا کنار رنگهای خنثی مثل خاکستری‌ها، سفید و مشکی استفاده می‌شود.

ایده استفاده از رنگ زرد در طراحی داخلی
ایده استفاده از رنگ زرد در طراحی داخلی

مطالب مرتبط :

زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x