مجله معماری نیلی

رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی – دکوراسیون مدرن و شیک

نکات و ویژگی های دکوراسیون به رنگ مشکی

فهرست مطالب

تعریف رنگ مشکی

رنگ مشکی در واقع از نبود رنگ و نور ایجاد می شود. پس به تنهایی در چرخه رنگ جایی ندارد و یک رنگ خنثی به شمار می آید. مشکی با توجه به کنتراستی که در فضا ایجاد می کند، همیشه در دکوراسیون پرکاربرد بوده و در سبک های مختلف هم در اکسسوری ها و تزئینات و هم در سطوح گسترده مثل مبلمان، دیوار و کف کاربرد دارد. با روی کار آمدن سبک مدرن، دکوراسیون رنگ مشکی به بیشترین سطح از محبوبیت خودش رسید و ترکیب های پرطرفداری مثل سفید-مشکی، سفید-مشکی-قرمز و مشکی-خاکستری در این دوره مورد توجه قرار گرفتند.

تعریف رنگ مشکی در دکوراسیون
تعریف رنگ مشکی در دکوراسیون

تاثیر مشکی در طراحی داخلی

مشکی رنگی چشمگیر، مردانه، دراماتیک و نماد قدرت، ثروت، وقار، جدیت، راز، غم، دوری، ترس، تاریکی، و پیچیدگی است. مشکی به جای بازتاب دادن نور، آن را جذب می کند. پس استفاده زیاد از آن می تواند فضا را تاریک و کوچک کند و همینطور به خاطر گرایشی که به سمت تاریکی و غم دارد، ممکن هست در بلند مدت روی روحیه افراد اثر منفی بگذارد. در مقابل، استفاده به اندازه از مشکی، مثلا در دکوریجات و اکسسوری ها کنتراست خوب و جذابی در فضا ایجاد می کند و می تواند فضا را مدرن، گران و جذابتر نمایش بدهد.

ایجاد کنتراست و جذابیت در دکوراسیون با رنگ مشکی
ایجاد کنتراست و جذابیت در دکوراسیون با رنگ مشکی

نقش مشکی در رفع عیوب دکوراسیون

مشکی به خصوص مشکی مات با جذب نور، از نمایش صحیح فرم و جزئیات وسایل جلوگیری می کند. به همین خاطر برای وسایل یا گوشه هایی که می خواهیم کمتر دیده شوند یا پوشاندن وسایلی که عیب و نقص دارند، مثل دیوارها یا وسایل قدیمی مفید است. مشکی در واقع به تنهایی جلب توجه نمی کند ولی یک پس زمینه تیره عالی برای نمایش رنگ های روشن و زنده می سازد که ما می توانیم از این خاصیت برای تنوع بخشیدن به فضای خودمان کمک بگیریم.

مخفی کردن عیوب و ایجاد عمق در طراحی داخلی
مخفی کردن عیوب و ایجاد عمق در طراحی داخلی

ایجاد تعادل در فضا

مهم ترین نکته در استفاده از مشکی در دکوراسیون حفظ تعادل و توازن در فضاست. استفاده گسترده از مشکی در فضاهای پرنور و بزرگ، می تواند محیط را شیک و لوکس کند. ولی متراژهای پایین را ممکن است تاریک، سنگین، ترسناک و غم آلود کند. برای کم شدن این ریسک، ایجاد تعادل با استفاده از رنگهای روشن در کنار مشکی ضروری هست و هر چه رنگهای روشنتری استفاده کنیم، کنتراست بالاتری در فضا ایجاد می شود که به پویا و شاداب شدن محیطمان کمک می کند.

تعادل و تیرگی روشنی فضا با ترکیب سفید و مشکی
تعادل و تیرگی روشنی فضا با ترکیب سفید و مشکی

دکوراسیون سفید مشکی

سفید بهترین گزینه برای تعدیل فضا و خنثی کردن اثرات منفی رنگ مشکی است. این دو رنگ بیشترین کنتراست را فضا ایجاد می کنند و کنار هم القا کننده حس نظم، تمیزی، امنیت و تعادل هستند. سفید-مشکی هم به عنوان رنگهای غالب فضا و هم به عنوان رنگهای خنثی در تکمیل پالتهای رنگی دیگر کاربرد دارند. چون ممکن هست به عنوان رنگ اصلی در بلند مدت خسته کننده شوند، می توانیم از رنگهای دیگر مثل قرمز، زرد، سبز، آبی های زنده، نارنجی و انواع گل و گیاهان برای ایجاد تنوع در فضا کمک بگیریم.

ترکیب سفید-مشکی محبوب ترین ترکیب رنگی دکوراسیون شمرده می شود
ترکیب سفید-مشکی محبوب ترین ترکیب رنگی دکوراسیون شمرده می شود

طراحی داخلی لوکس و شیک

رنگ هایی مثل طلایی، رزگلد، برنز و نقره ای، جلوه لوکس و شیک مشکی را به نمایش می گذارند. به همین دلیل در خیلی از اکسسوری ها و وسایل لوکس، ترکیب مشکی با این رنگ ها را مشاهده می کنیم. در استفاده از مشکی در اکسسوری ها و دکوریجات بهتر هست به جای وسایل ریز و زیاد از چند قطعه بزرگ در جای مناسب که به خوبی دیده شوند استفاده کنیم. چون مشکی به خودی خود دید را محدود می کند و در ابعاد ریز باعث آشفتگی فضا می شود. در لوستر ها، شیرآلات، یراق آلات، اسکلت وسایل و کابینت ها هم مشکی جلوه گران قیمتی به خود می گیرد

ترکیب فلزات و رنگهای تیره در دکوراسیون لوکس و مدرن
ترکیب فلزات و رنگهای تیره در دکوراسیون لوکس و مدرن

طراحی مینیمال و ظریف با رنگ مشکی

به طور کلی وجود اینکه مشکی در خیلی موارد رنگی مردانه شناخته می شود. اما در ترکیب با رنگهای روشن مثل کرم ها، بژ، رزگلد، صورتی های روشن و … می تواند فضایی زنانه و در عین حال لوکس برای ما بسازد. معمولا در این فضاها رنگ های غالب تناژهای روشن و متوسط هستند و مشکی در تجهیزات و تزئینات استفاده می شود. در اتاق های نوجوانان هم به خاطر اثر دراماتیکی که دارد می توانیم از مشکی در کنار رنگ های زنده و شاد یا جیغ استفاده کنیم و سطح انرژی اتاق و کنتراست آن را بالا ببریم.

استفاده از رنگ مشکی به عنوان رنگی ملایم و لطیف
استفاده از رنگ مشکی به عنوان رنگی ملایم و لطیف

نکات استفاده از مشکی در دکوراسیون

استفاده زیاد از مشکی فضا را تاریک و کوچک می کند پس در استفاده از آن باید محتاطانه عمل کنیم. بهتر هست مشکی را به صورت پراکنده در فضا به کار ببریم و همه سطوح مشکی را یکجا جمع نکنیم. مثلا از قرار دادن مبل مشکی مقابل دیوار مشکی خودداری کنیم. پارچه های مشکی به طور کلی لکه را کمتر نشان می دهند. ولی برخلاف عقیده اکثریت مشکی نیاز به نظافت کمتری ندارد و خاک و پرز را به شدت نمایش می دهد به خصوص در خانه هایی که حیوان خانگی دارند. بهتر هست از مشکی در سبکهای مدرن، مینیمال و معاصر و کلا فضاهای خلوت و منظم استفاده کنیم. چرا که رنگ مشکی در فضاهای شلوغ ممکن است آشفتگی را دوبرابر کند.

مشکی در صورت استفاده زیاد ممکن است فضا را تاریک و کوچک نشان دهد
مشکی در صورت استفاده زیاد ممکن است فضا را تاریک و کوچک نشان دهد
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] استفاده از رنگ های خنثی مثل سفید، کرم، خاکستری، بژ و مشکی هم می توانیم فضاهای مونوکروم بسازیم و اتفاقا این پالت […]

1
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x