نکات دکوراسیون ورودی خانه

اصول طراحی و چیدمان ورودی
اصول طراحی و چیدمان ورودی

فهرست مطالب

فضای ورودی

فضای ورودی حلقه ارتباطی بین درون و بیرون خانه است و اولین فضایی است که موقع ورود به خانه می بینیم. پس اولین پیام و تاثیر را همین فضا روی میهمانان می گذارد و نمادی از حال و هوای خانه و سلیقه ساکنین آن است. خود ما هم موقع بازگشت به خانه بعد از یک روز کاری خسته کننده و یا هنگامی که با عجله از خانه خارج می شویم باید از همین فضا عبور کنیم و مستقیم بر روحیه و راحتی ما تاثیر می گذارد. پس در دکوراسیون ورودی باید هر دو فاکتور زیبایی و کاربردی بودن را در نظر بگیریم و با توجه به این دو نکته آن را طراحی و چیدمان کنیم.

نکات و اصول دکوراسیون ورودی خانه
نکات و اصول دکوراسیون ورودی خانه

کفش ها

هیچ کدام از ما دوست نداریم که هنگام ورود به خانه، منظره ناخوشایند کفش های پراکنده و نامنظم را ببینیم. علاوه بر این به لحاظ بهداشتی هم کفش ها منبع گرد و خاک و آلودگی های بیرون خانه هستند و بهتر است این آلودگی تا حد امکان وارد خانه نشود. برای این کار می توانیم از انواع جاکفشی، کمد، باکس و قفسه ها در ابعاد و انواع مختلف کمک بگیریم.

اگر فضا راهرویی و کوچک باشد می توانیم از مدل های کم عمق مثل داشبوری، کم جا، نیمکتی یا دردار کشویی استفاده کنیم و اگر مستاجر هستیم می توانیم از قفسه های قابل تنظیم استفاده کنیم که با توجه به ابعاد فضا، کنار یا روی هم قرار می گیرند. در دکوراسیون ورودی خانه های بزرگتر هم می توانیم از جاکفشی های ترکیبی با کمد کمک بگیریم.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید جاکفشی برای خانه 

طراحی کمد و جاکفشی
طراحی کمد و جاکفشی

لباس ها

تعبیه فضایی برای قرار دادن کیف و لباسهایی مثل کت و بارانی، جلوی ورود آلودگی و گرد و غبار بیرون به فضای خانه را می گیرد و از آشفتگی و بهم ریختگی نشیمن و بقیه فضاها هم جلوگیری می کند. این فضا هم برای خود ساکنین خانه الزامی است و هم برای آویزان کردن لباسهای میهمانان استفاده می شود.

کمد لباس یا رگال بیشترین فضا را به ما می دهد و برای متراژ بالا و ورودی های عریض انتخاب مناسبی است. برای فضاهای کوچکتر می توانیم از رخت آویزهای ایستاده یا دیواری کمک بگیریم. مدلهای دیواری، از ارتفاع فضا استفاده می کنند و فضایی از عرض راهرو را نمی گیرند پس برای فضاهای کوچک بهترین گزینه هستند.

طراحی آویز لباس و کمد لباس
طراحی آویز لباس و کمد لباس

کلید و وسایل اضافی

کلید ها، قبض ها، کیف پول، وسایل تمیز کردن کفش، ماسک، کلاه، چتر و این قبیل وسایل اگر به درستی ساماندهی نشوند، میتوانند همیشه منظره نامرتبی در فضای ورودی ما بسازند. باکس چوبی، پلاستیکی و حصیری، قفسه، شلف دیواری، کشو و سبدها و انواع ارگانایزها می توانند به ما در مرتب کردن این فضا کمک کنند. وسایل به تفکیک می توانند سبد یا کشو مخصوص خودشان را داشته باشند و یا حتی در خانه های پرجمعیت هر نفر می تواند باکس مخصوص به خودش را داشته باشد.  از شلف و آویزهای دیواری هم می توانیم در فضاهای کوچک استفاده کنیم و به جای استفاده از کف خانه، از ارتفاع کمک بگیریم.

طراحی جاکلیدی و شلف و طبقه
طراحی جاکلیدی و شلف و طبقه

آینه

در همه متراژها حضور آینه در دکوراسیون ورودی خانه کمک کننده است. آینه در فضای ورودی هم جنبه زیبایی و هم کاربردی دارد. ساکنین خانه آخرین لحظات قبل از خروج از خانه و میهمانان به هنگام ورود می توانند برای حاضر شدن از آن استفاده کنند. آینه با بازتاب نور فضا را روشنتر می کند و فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان می دهد. پس برای عریض تر نشان دادن فضاهای راهرویی و همینطور جلوه لوکس تر و چشمگیرتر در فضاهای بزرگ می توانیم از آن استفاده کنیم.

بخوانید : راهنمای خرید آینه دکوراتیو برای خانه

آینه در فضای ورودی
آینه در فضای ورودی

نیمکت

تعبیه نیمکت در ورودی خانه در اولین نگاه، احساس راحتی و دنج بودن را به بیننده می دهد. فضای مناسبی هم برای تعویض کفش یا لباس یا گذاشتن موقت وسایل و خریدها به ما می دهد. برای فضاهای کوچک می توانیم از پاف یا اتومان ( که فضای ذخیره سازی برای کفش و وسایل هم به ما می دهد) استفاده کنیم و برای فضاهای بزرگتر می توانیم صندلی کامل یا نیمکتی متناسب با سبک دکوراسیون فضا انتخاب کنیم. فضای زیر نیمکت هم می تواند برای قرارگیری کفش ها استفاده شود. تنها نکته اینکه موقع انتخاب نیمکت به عمق آن توجه کنیم که خیلی فضا را تنگ نکند و پایه های صندلی یا نیمکت زیاد بیرون نزنند که در رفت و آمد به پا گیر نکنند. بهتر است خیلی هم جزئیات و گوشه های تیز نداشته باشند تا به لباس و وسایل افراد آسیب نزند.

تعبیه نیمکت در فضای ورودی
تعبیه نیمکت در فضای ورودی

کنسول

کنسول ها در عمق و ابعاد متفاوتی تولید می شوند و هم می توانند در ترکیب با آینه جلوه زیبایی به دکوراسیون ورودی ما بدهند. همینطور سطحی برای گذاشتن آباژور و گلدان و دکوریجات دیگر به ما می دهد. برای متراژهای پایین هم می توانیم از کنسول کم عمق یا دیواری استفاده کنیم و از سطح آن برای گذاشتن سبدها و ارگانایزرها و وسایل اضافی دم در کمک بگیریم.

پیشنهاد مطالعه : آینه و کنسول را کجا بگذاریم؟

ترکیب آینه و کنسول در راهرو و هال ورودی
ترکیب آینه و کنسول در راهرو و هال ورودی

فرش

فرش یا پادری در فضای ورودی، سطح گرم و نرمی را برای پاها به محض ورود به خانه فراهم می کند. همینطور گرد و غبار و آلودگی که از باز و بسته شدن در و رفت و آمد افراد، وارد می شود را به خودش جذب می کند و مانع ورود آن به بقیه فضاهای خانه می شود. پس هنگام خرید فرش برای ورودی، باید اول از همه به دوام بالا و راحت بودن نظافت و شستشوی آن توجه کنیم. بعد از آن بهتر است از طرح و رنگ هایی استفاده کنیم که دیرتر کثیفی را نشان می دهند مثل رنگ های تیره یا طرح های محو و وینتج.

فرش راهرو ورودی
فرش راهرو ورودی

رنگ و کاغذ دیواری

در فضای ورودی با توجه به متراژ کمتر نسبت به بقیه فضاها و مدت زمان کوتاه تری که در آن حضور داریم، استفاده از رنگ و کاغذ دیواری ریسک زیادی ندارد و می توانیم آزادانه از آنها استفاده کنیم. البته بهتر است هوشمندانه عمل کنیم و با پوشاندن کل دیوارها یا طرحهای درشت و شلوغ، فضا را آشفته و تاریک نکنیم. رنگ های شاد و گرم تاثیر دعوت کننده ای روی افراد می گذارند و رنگ های سرد و روشن می توانند فضای آرامی برای ما بسازند.

رنگ و کاغذدیواری پیش ورودی
رنگ و کاغذدیواری پیش ورودی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.