چه گل و گیاهانی برای اتاق خواب مناسبند؟

گل و گیاهان مناسب اتاق خواب
گل و گیاهان مناسب اتاق خواب

فهرست مطالب

تاثیر انتخاب گیاهان مناسب اتاق خواب

استفاده هر چند کم از گل و گیاه در اتاق‌خواب، طراوت و تازگی، آرامش، زیبایی و انرژی مثبت را همراه می‌آورد و حتی به تصفیه هوا هم کمک می‌کند. پس بیایید گلهای مصنوعی را کنار بگذاریم و حتی اگر مهارت چندانی در پرورش گل و گیاه و اتاق‌خواب پرنوری هم نداریم، باز هم ارزش این را دارد که یکی دو گیاه زنده به فضایمان اضافه کنیم. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنیم این است که گیاهان مناسب اتاق خواب چه هستند و از بین آنها با توجه به نور اتاقمان، نوع مناسب فضایمان را انتخاب کنیم. پس چند گیاهی که انتخاب های مناسبی برای اتاق خواب هستند را با هم مرور می‌کنیم.


۱-  گیاه سانسوریا / Sansevieria

سانسوریا که همچنین گیاه “زبان مادر شوهر” هم نامیده می‌شود، برگهایی نوک‌تیز و سفت دارد که معمولا مستقیم به سمت بالا رشد می‌کنند. سانسوریا، از گیاهان موثر در تصفیه هوا است.این گیاه، سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب می کند؛ پس باعث بهبود کیفیت هوای اطراف شما خواهد شد. این ویژگی، سبب می‌شود که سانسوریا، یکی از گیاهان مناسب اتاق خواب نیز باشد؛ چون با افزایش اکسیژنِ فضا، به خوابِ بهترِ شما کمک می‌کند. سانسوریا گیاهی با رشد کند است ولی خشکی، نور کم و کوددهی ضعیف را تحمل می‌کند هرچند که نور مناسب را ترجیح می‌دهد. برگهایش ممکن است سبز و زرد یا سبز و سفید باشند و معمولا راه‌راه یا خالدار هستند. هر از گاهی آن را با یک پارچه نرم تمیز کنید تا جلوه زیباتری به اتاقتان بدهد.

گیاهان مناسب اتاق خواب - سانسوریا
گیاه سانسوریا

۲-گل چمچه ای/ اسپاتی فیلوم / Peace Lily

حتی بدون در نظر گرفتن قابلیتهای فوق‌العاده‌اش در تصفیه هوا، گل اسپاتی‌فیلوم با برگهای بلند سبز تیره‌اش و شکوفه‌های سفید یکدستش بین گلهای آپارتمانی برنده است. این گل نور کم را هم تحمل می‌کند ولی نور غیر مستقیم از پشت پنجره را ترجیح می‌دهد و سرما را دوست ندارد. نگهداری آن بسیار ساده است. هر زمان که خاکش با لمس دست، خشک به نظر ‌رسید به آن آب دهید ولی در آب دادن زیاده روی نکنید. کناره‌ها و نوک برگها ممکن است به علت گرمای زیاد، خشکی و یا نمک زیاد موجود در آب، قهوه‌ای شوند، پس از یک قیچی برای کوتاه کردن آنها استفاده کنید. هر چند ماه یکبار هم برگهایش را با پارچه مرطوب پاک کنید و یا روی برگهایش آب اسپری کنید تا همیشه تازه و زیبا بمانند.

گل چمچه ای/ اسپاتی فیلوم / Peace Lily
گل چمچه ای/ اسپاتی فیلوم

۳-  گیاه آگلونما /Chinese evergreen

آگلونما هم یکی دیگر از گیاهان مناسب اتاق خواب می باشد. این گیاه بسیار راحت و خونسرد و در برابر نور کم مقاوم است. فقط کافیست آگلونما را هفته‌ای یکی دوبار آب بدهید،‌ آن را از وسایل گرمایشی و جریانات هوای سرد دور نگه دارید و ماهی یک بار به آب آن کمی کود اضافه کنید تا یک گیاه شاداب پر برگ و جذاب و چندرنگ و حتی هر از گاهی گل داشته باشید. برگهای آن را هم گهگاهی با آب خالص،‌تمیز و براق کنید. شما می‌توانید در گلخانه‌ها تنوع بسیار زیادی از آگلونماها از جمله یک نوع خاص سه رنگ به رنگهای صورتی، زرد و سبز را پیدا کنید.

گیاهان مناسب اتاق خواب - آگلونما
گیاه آگلونما

۴- گیاه پتوس / پوتوس / Pothos / Devil’s ivy

این گیاه عضو همیشگی ساختمانهای اداریست و دلایل خوبی هم برای این حضورش دارد. پوتوس بین گل و گیاهان آپارتمانی یکی راحتترین ها برای نگهداری و همینطور یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هواست. آن را در کنار یک پنجره روشن ( ولی نه خیلی گرم) قرار دهید و شاهد رشد آن باشید. تنها زمانی آن را آب بدهید که با لمس خاک متوجه خشکی آن شدید ، با هرس کردن دوره ای اندازه آن را نیز کنترل کنید و برگهایش را هم هر از گاهی بشویید یا پاک کنید تا خاک نگیرند. گیاهان پوتوس تنوع بسیار زیادی دارند که اکثرشان برگهایی چندرنگ دارند و به علت رونده بودن برای استفاده در دکوراسیون داخلی بسیار محبوب هستند.

گیاهان مناسب اتاق خواب - پتوس
گیاه پتوس

۵- گیاه دراسنا/ خون سیاوشان / Dracaena

این خانواده بزرگ گیاهان گرمسیری که شامل بیش از ۴۰ نوع درختچه همیشه سبز است برای همه آدمها جذابیتی خاص دارد و از گیاهانی است که ناسا استفاده ار آنها توصیه می‌کند. اکثر دراسناها برگهایی شاداب و راه‌راه یا دورنگ دارند که خطی زرد، قرمز، صورتی یا سفید از وسط برگ سبزشان رد شده است. بسته به نوعشان ممکن است برگهایی طولانی و چمن مانند و یا کوتاه و تیز داشته باشند. اکثر دراسناها ترجیح می‌دهند که بین دو بار آبیاری کمی خشک بمانند و همینطور اکثرا جایی با نور زیاد – ولی نه آفتاب مستقیم- را دوست دارند.

گیاه دراسنا/ خون سیاوشان
گیاه دراسنا/ خون سیاوشان

۶- گیاه پاپیتال/ عشقه / پیچک / English ivy

چه دوست داشته باشید گیاه پاپیتالتان از لبه‌‌ی گلدان یا سبدش آویزان شود و چه آن را طوری تنظیم کنید که روی یک حلقه یا یک تکیه‌گاه عمودی بالا برود، به هر حال این گیاه با برگهای ریزش به اتاق‌خوابتان شادابی می‌بخشد و همینطور هوا را هم به خوبی تصفیه می‌کند. نگهداری پاپیتال بسیار ساده است و فقط لازم است برای رشد بهتر آن را مرطوب نگه دارید و در جایی با نور مناسب قرار دهید. در ماههای گرم سال به پاپیتال هر چند هفته یکبار کمی کود رقیق شده بدهید و هر هفته آن را با اسپری آب تمیز کنید تا برگهایش سالم بمانند.

گیاه پاپیتال / عشقه / پیچک
گیاه پاپیتال / عشقه / پیچک

مطالب مرتبط :

جای مناسب تخت در اتاق خواب کجاست؟

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.