سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی – خانه ای گرم برای روزهای سرد

فهرست مطالب

سبک اسکاندیناوی یکی از سبک های پرطرفدار دکوراسیون داخلی است که همانطور از نامش پیداست از شمال اروپا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی مثل دانمارک، سوئیس و نروژ سرچشمه می گیرد. این سبک ریشه در مکتب فکری “هوگه” دارد که به مردم منطقه اسکاندیناوی بر می گردد. بر اساس این طرز تفکر سرعت پایین زندگی، آرامش، مطالعه، استراحت و ارتباط با طبیعت می تواند یک زندگی دلپذیر برای انسان ها رقم بزند. پس سبک دکوراسیون اسکاندیناوی با چنین نگرشی سعی می کند یک فضای امن، آرامش بخش و دنج مثل یک پناهگاه برای انسان ها ایجاد کند. در این مطلب مشخصات این سبک زیبا و خاص را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه

همانطور که گفتیم سبک اسکاندیناوی ریشه در منطقه شمال اروپا مثل دانمارک و نروژ دارد. این سبک به صورت مستقل در دکوراسیون داخلی در اوایل قرن بیستم به وجود آمد و در سال های ۱۹۵۰ به اوج شهرت و محبوبیت خود در کشورهای غربی رسید. با توجه به اقلیم سرد و کوهستانی منطقه اسکاندیناوی، این سبک دکوراسیون مخصوص فصول سرد و شب های طولانی طراحی شده است. در واقع سبک دکوراسیون اسکاندیناوی سعی می کند فضایی گرم و دنج و امیدبخش برای زمستان های سخت و طولانی ایجاد کند.

سبک مدرن اسکاندیناوی ریشه در اقلیم سرد و برفی منطقه اسکاندیناوی دارد
سبک مدرن اسکاندیناوی ریشه در اقلیم سرد و برفی منطقه اسکاندیناوی دارد

معرفی سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی یک سبک مدرن در دکوراسیون به حساب می آید. به این معنی که وسایل مورد استفاده در فضاهای اسکاندیناوی عموما کاربردی و ضروری هستند. پس می توانیم بگوییم که رویکری مینیمال در انتخاب اثاثیه سبک اسکاندیناوی باید در نظر بگیرید. علاوه بر این فضاهای داخلی این سبک روشن و خلوت هستند و راحتی و نظم ارزش بالایی در  آنها دارد. همینطور طرح های ساده، رنگ های روشن و خنثی، بافت های طبیعی و مبلمان مدرن در سبک اسکاندیناوی به وفور استفاده می شوند.

اسکاندیناوی سبکی مدرن، راحت، خلوت و آرام است
اسکاندیناوی سبکی مدرن، راحت، خلوت و آرام است

مشخصات سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون

  • نور طبیعی

با توجه به روزهای کوتاه و طولانی بودن فصل زمستان در منطقه اسکاندیناوی، مردم این منطقه زمان زیادی را در داخل خانه سپری می کنند. این قضیه باعث می شود که استفاده حداکثری از نور روز، بالاترین اولویت را در سبک اسکاندیناوی پیدا کند. فضاهای اسکاندیناوی معمولا پنجره و شیشه هایی بزرگ دارند و از پرده استفاده نمی شود تا بیشترین میزان نور وارد فضا بشود. علاوه بر این استفاده از رنگ های روشن هم کمک می کند که فضا بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد. در نورهای مصنوعی و چراغ ها هم از نورهای گرم موضعی مثل آباژور و شمع به وفور استفاده می شود.

پنجره ها در این سبک معمولا بدون پرده و بزرگ هستند
پنجره ها در این سبک معمولا بدون پرده و بزرگ هستند
  • هدفمند و کاربردی

همانطور که گفتیم اسکاندیناوی سبکی مدرن و مینیمال است. پس کاربردی بودن و هدفمند بودن مبلمان و وسایل هم یکی از اصول این سبک به شمار می آید. در این سبک از زرق و برق و تزئینات اضافی خبری نیست و مبلمان و میزها و اکسسوری ها بر اساس نیاز استفاده می شوند. البته در سبک اسکاندیناوی بافتها و پتو و کوسنهای زیادی در فضا داریم که به راحتی و گرمای محیط کمک می کنند. ولی به طور کلی در این سبک سعی می شود فضا تا حد امکان خلوتتر نگه داشته شود. مبلمان این سبک هم معمولا مدرن، بزرگ، راحت و ساده و دارای فرم های ارگانیک، خطوط تمیز و گوشه هایی نرم هستند.

وسایل در سبکهای مدرن معمولا با توجه به ضرورت و نیاز انتخاب می شوند
وسایل در سبکهای مدرن معمولا با توجه به ضرورت و نیاز انتخاب می شوند
  • مصالح : چوب و فلز

در کفپوش فضاهای اسکاندیناوی معمولا از چوب طبیعی استفاده می شود. عموما هم چوب را با همان رنگ طبیعی خودش استفاده می کنند و یا آن را به رنگ سفید یا کرم در می آورند. میزها و مبلمان چوبی سبک میانه قرن هم در این سبک پرکاربرد هستند. همینطور از فلزات مات و تیره یا مشکی هم در لوسترها و اکسسوری ها و صندلی ها استفاده می شود. این فلزات معمولا فرمهایی ساده و مدرن دارند و در کنار بافتهای گرم پارچه ای تنوع و زیبایی خاصی به محیط می بخشند.

در سبک اسکاندیناوی کفپوشها معمولا چوب و به رنگ طبیعی خود هستند
در سبک اسکاندیناوی کفپوشها معمولا چوب و به رنگ طبیعی خود هستند
  • پالت رنگ خنثی

در سبک اسکاندیناوی معمولا دیوارها به رنگ سفید باقی می مانند. این مسئله کمک می کند که فضا بزرگتر و روشن تر دیده شود. همینطور مبلمان و بقیه وسایل هم می توانند روی پس زمینه سفید به خوبی جلب توجه کنند و زیباتر به نظر برسند. در بقیه فضا هم عموما از رنگهای روشن و خنثی مثل انواع سفید، کرم و خاکستری، بژ، خاکی و رنگهای چوب استفاده می شود. گاهی هم به صورت خیلی محدود از رنگ های پاستلی مثل آبی و سبز روشن برای تنوع در این سبک کمک می گیرند. همینطور از طوسی تیره و مشکی هم در لوسترها و اکسسوری ها استفاده می کنند تا در کنار رنگ سفید، تضاد خوبی به فضا ببخشد.

رنگ های خنثی در دکوراسیون فضاهایی آرامش بخش برای ما می سازند
رنگ های خنثی در دکوراسیون فضاهایی آرامش بخش برای ما می سازند
  • تزئینات و اکسسوری ها

از اصول سبک اسکاندیناوی رعایت نظم، دوری از آشفتگی و حفظ تعادل است. گلدانها و گیاهان طبیعی از اعضای همیشگی خانه های اسکاندیناوی هستند. همینطور تابلوهای مدرن با قابهای ساده و اکسسوری های ساده دیگر مثل شمعدان، گلدان و ظروفی با فرمهای ارگانیک هم از دیگر تزئینات این فضاها هستند. لوسترها و چراغها هم معمولا فرمهایی خاص و چشمگیر ولی ساده و بدون زرق و برق دارند. همینطور برای گرم شدن فضا از تعداد زیادی کوسن، شال مبل، پتو و بافت های گرمی مثل خز، پشم و چرم کمک می گیرند.

گیاهان طبیعی و لوسترهای ساده از تزئینات همیشگی سبک اسکاندیناوی هستند
گیاهان طبیعی و لوسترهای ساده از تزئینات همیشگی سبک اسکاندیناوی هستند
  • الیاف و بافت ها

یکی از زیبایی های سبک اسکاندیناوی تنوع بافت های پارچه ای مختلف مثل نرم و زبر و ریز و درشت است. این تنوع بافت ها کمک می کند محیط گرم و دنج به نظر برسد و یکنواخت نشود. مبلهای این سبک عموما مدرن و ساده و بدون طرح هستند. ولی در کوسن ها می توانید از طرح های هندسی و روکش های گرم و نرم استفاده کنید. همینطور بافتهای نرم دیگر مثل خز و پوست هم کمک می کند که فضای شما گرم و راحت به نظر برسد.

الیاف و بافت هایی مثل خز، چرم و پوست به گرم شدن فضاهای اسکاندیناوی کمک می کنند
الیاف و بافت هایی مثل خز، چرم و پوست به گرم شدن فضا کمک می کنند
سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی
سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

در این مطلب مشخصات سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی را بررسی کردیم. این سبک را می توانیم یکی محبوب ترین سبک های طراحی داخلی در سالهای اخیر بدانیم. علاوه بر این اسکاندیناوی یک سبک اقتصادی است که شما می توانید به راحتی با وسایل موجود در بازار آن را در خانه خود پیاده کنید.

اگر برای پیاده سازی سبک اسکاندیناوی در خانه خود نیاز به مشاوره داشتید می توانید از طریق بخش نظرات و یا فرم مشاوره آنلاین سوالاتتان را با ما مطرح کنید :

مشاوره آنلاین دکوراسیون داخلی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی ما دنبال کنید و بیشتر با این سبک آشنا شوید : دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

مطالب مرتبط :

دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی

سبک وابی سابی چیست؟

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.