راهنمای انتخاب صندلی مناسب اپن آشپزخانه ، کانتر و بار

راهنمای خرید صندلی مناسب اپن و کانتر و جزیره آشپزخانه
راهنمای خرید صندلی مناسب اپن و کانتر و جزیره آشپزخانه

فهرست مطالب

مطلب امروز نیلی درباره انتخاب صندلی مناسب اپن، کانتر، جزیره یا پیشخوان آشپزخانه است. این روزها در خیلی از آشپزخانه ها فضایی برای صبحانه خوری پشت کانتر یا دورتادور جزیره طراحی می شود و برای استفاده از این فضا ما به صندلی استاندارد و مناسب نیاز داریم. با توجه به اینکه صندلی های موجود در بازار تنوع زیادی از نظر سایز، سبک و طرح دارند، ممکن هست که خرید صندلی مناسب، تبدیل به کار چالش برانگیزی بشود.

به همه اینها متراژ فضا و نوع استفاده ما از کانتر رو هم اضافه کنیم، مثلا اینکه بعضی افراد فقط برای آماده سازی غذا و بعضی ها برای پذیرایی از کانتر استفاده می کنند، پس تعداد فاکتورهایی که موقع انتخاب صندلی مناسب اپن و آشپزخانه باید در نظر بگیریم زیاد هستند و مهم هست که وقت و هزینه را صرف یک انتخاب مناسب کنیم. مطلب امروز نکات کلی هست که می توانند موقع خرید صندلی کانتر کمک کننده باشند. پس اگر قصد خرید صندلی آشپزخانه یا کانتر دارید، با ما همراه باشید.

ارتفاع مناسب صندلی اپن و کانتر

منظور از ارتفاع صندلی، فاصله از زمین تا روی نشیمن صندلی است. به طور کلی قانون کلیدی انتخاب ارتفاع صندلی برای هر میزی این هست که ارتفاع زیر میز از زمین را اندازه بگیریم و ۲۲-۳۰ سانتی متر از این مقدار کم کنیم تا به بهترین ارتفاع صندلی برای میزمان برسیم.

صندلی ها از نظر ارتفاع در ۳ گروه کلی قرار می گیرند :

  • صندلی ۴۲ تا ۴۵ سانتی برای میز غذاخوری نرمال به ارتفاع ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر
  • صندلی اپن ۶۰ تا ۷۲ سانتی برای کانتر آشپزخانه به ارتفاع ۸۶ تا ۹۹ سانتی متر
  • صندلی بار ۷۲ تا ۸۲ سانتی برای پیشخوان بلند به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۵ سانتی متر

 

ارتفاع مناسب صندلی اپن

ارتفاع مناسب صندلی اپن

انواع صندلی اپنی آشپزخانه و کانتر

انواع صندلی اپن و کانتر آشپزخانه
انواع صندلی اپن و کانتر آشپزخانه

صندلی اپنی بدون پشتی

این مدل صندلی برای، آشپزی، استفاده مکرر، جابجایی زیاد و متراژ پایین بهترین گزینه است به خصوص که میتواند کامل زیر کانتر برود و جای کمتری اشغال کند. ولی برای غذاخوردن و نشستن بلند مدت چندان راحت نیست.

صندلی اپنی بدون پشتی
صندلی اپنی بدون پشتی

صندلی آشپزخانه دسته دار

انواع صندلی های دسته دار برای غذاخوردن، پذیرایی و نشستن طولانی مدت مناسبند فقط موقع خرید باید به ارتفاع دسته ها توجه کنیم که زیر میز جا بگیرند تا هم فضای کمتری اشغال کنند و هم موقع غذا آزاردهنده نباشد.

صندلی اپنی دسته دار
صندلی اپنی دسته دار

صندلی اپنی چرخان

مدل های چرخان پایه سنگینی دارند و جایجایی آنها سخت است ولی نشستن و بلند شدن روی آنها راحتتر است. چرخان بودن آنها دسترسی خوبی به اطراف به ما می دهد و تنظیم ارتفاع آن برای خانواده هایی با قدهای متفاوت مناسب است.

صندلی آشپزخانه چرخان
صندلی آشپزخانه چرخان

صندلی ثابت

مدل صندلی ثابت رسمی ترین و راحت ترین مدل برای غذاخوردن است و اگر از کانتر برای پذیرایی مهمانها استفاده می کنید می تواند گزینه خوبی باشد. ولی برای آشپزی و استفاده مکرر ممکن است به راحتی بقیه نباشد.

صندلی کانتر مدل ثابت
صندلی کانتر مدل ثابت

چند صندلی اپنی برای میز آشپزخانه مناسب است؟

طول کانتر و اپن، تعیین کننده تعداد صندلی های مناسب برای میز ماست. به طور کلی هر صندلی اپن حدود ۴۰ سانتی متر عرض دارد و برای آن به ۶۰-۵۰ سانتی متر فضا نیاز داریم. این یعنی برای راحتی افراد بهتر است بین هر دو صندلی حداقل ۱۵ سانتی متر فضای خالی داشته باشیم. برای صندلی های دسته دار و چرخان هم باید فضای بیشتری در نظر بگیریم. مثلا برای یک میز به طول ۲ متر، ۳ صندلی مناسب است و نهایتا ۴ صندلی می توانیم بخریم.

یک مدل دیگر محاسبه هم اینکه مرکز هر صندلی اپن با مرکز صندلی کناری حداقل ۷۶-۶۶ سانتی متر فاصله داشته باشد.

فاصله استاندارد و مناسب بین صندلی
فاصله استاندارد و مناسب بین صندلی

کدام جنس صندلی کانتر بهتر است؟

فلزی

محکم، قابل اطمینان و بادوام. مناسب سبکهای صنعتی، معاصر و مدرن، قابل رنگ آمیزی و استفاده مجدد و مناسب فضاهای کوچک و استفاده موقع آشپزی هستند. برای مناطق شرجی و استفاده بلند مدت گزینه مناسبی نیست.

چوبی

گرما، بافت و زیبایی آشپزخانه را بیشتر می کند و مناسب سبکهای مدرن میانه قرن، روستیک، شبی چیک، فارم هاوس و بوهمیان است. کیفیت چوب مورد استفاده در دوام این صندلی ها تاثیر مستقیم دارد. انواع چوب طبیعی از لمینت گرانتر و مستحکم تر هستند.

صندلی فلزی و چوبی کانتری و اپنی
صندلی فلزی و چوبی کانتری و اپنی

پارچه ای

برای نشستن بلند مدت و صرف غذا راحت هستند و تنوع بالایی دارند اما به علت نزدیکی به آشپزخانه احتمال کثیفی و آسیب دیدن این مدلها به خصوص در خانه هایی با کودکان یا حیوانات خانگی وجود دارد. بهتر است انواع قابل شستشو یا با قابلیت تعویض روکش خریداری شود.

پلاستیکی

بادوام و سبک هستند و راحتتر شستشو و نظافت می شوند. مناسب سبکهای مدرن، مینیمال و معاصر است و برای فضاهای مرطوب و خانه هایی با فرزندان کوچک هم قابل استفاده است فقط قبل خرید استحکام و ایمنی پایه ها را به خوبی باید بررسی کنیم.

صندلی آشپزخانه پارچه ای و پلاستیکی
صندلی آشپزخانه پارچه ای و پلاستیکی

چرم

چرم گرما و رنگ و بافت به فضا اضافه می کند و برای استفاده طولانی و صرف غذا راحت است. ولی کیفیت چرم استفاده شده در دوام صندلی بسیار تعیین کننده است. در سبکهای مینیمال، مدرن، معاصر، بوهمیان، روستیک و هالیوود گلم و آرت دکو پرطرفدار است

ترکیبی

خیلی از صندلی های موجود در بازار ترکیبی از متریالهای قبلی مثل چوب و فلز، چوب و پارچه، چرم و فلز، فلزات براق و پارچه و … هستند. نکته مهم در این صندلی ها اینکه در قسمتهای اتصالات به تیز و برنده نبودن گوشه ها،استحکام محل اتصال پایه به نشیمن و در صورت استفاده از پارچه و بافتهای دیگر به قابل نظافت بودن آنها توجه کنیم.

انواع صندلی اپنی، کانتری و بار
انواع صندلی اپنی، کانتری و بار

برای اپن آشپزخانه صندلی چه رنگی مناسب است؟

صندلی های کانتر به لحاظ رنگی می توانند حلقه ارتباطی آشپزخانه و بقیه خانه باشند و با انتخاب مناسب حتی به نقطه کانونی فضا تبدیل شوند. اگر صندلی ها نزدیک نشیمن و پذیرایی قرار دارند، می توانیم از رنگهای موجود در سالن استفاده کنیم. مثلا رنگ دوم که برای اکسسوری ها به کار می گیریم می تواند انتخاب مناسبی باشد. کم ریسک ترین انتخاب، یک رنگ هم خانواده و هماهنگ با کابینتهای آشپزخانه است اما متقابلا هم می توانیم با یک انتخاب پرریسک مثل انتخاب یک رنگ با دمای متفاوت با کابینتها (مثلا یک رنگ گرم برای کابینتهایی به رنگهای خنثی یا سرد) جذابیت فضا را چند برابر کنیم.

انتخاب رنگ مناسب صندلی آشپزخانه
انتخاب رنگ مناسب صندلی آشپزخانه

چه سبک صندلی برای کانتر مناسب است؟

استفاده از صندلی مدرن و صنعتی در یک آشپزخانه کلاسیک و برعکس آن قطعا انتخابهای مناسبی نیستند. به این نکته باید دقت کنیم که صندلی های اپن به علت تعددشان تاثیر مهمی در فضا می گذارند و باید پیام درستی را با انتخاب آنها منتقل کنیم. مثلا این پیام قرار است ساخت فضایی صمیمی و دنج برای گپ زدن باشد یا فضایی مناسب آماده سازی و سرو غذا.

علاوه بر این ، خود طرح و جزئیات صندلی هم اهمیت دارند. مثلا در فضاهای خلوتتر می توانیم از طرح های خلوت برای ایجاد آرامش و یا طرحهای پرجزئیات برای ایجاد تعادل و تنوع در فضا کمک بگیریم. یا از فلزات براق و خطوط صاف برای ساخت فضایی مدرن و بافتهای گرم و خطوط منحنی برای فضایی دنج کمک بگیریم. برای انتخاب صندلی مناسب اپن باید به سبک دکوراسیون بقیه فضا دقت کنیم و متناسب یا مشابه بقیه فضا، اقدام به خرید صندلی کنیم.

انواع مدل ها و سبک های صندلی اپنی
انواع مدل ها و سبک های صندلی اپنی

کیفیت صندلی

نکته آخر هم اینکه موقع انتخاب صندلی مناسب اپن و کانتر آشپزخانه مهم ترین نکته کیفیت بالا هست. حتما هر مقدار هزینه که صرف میکنیم، بهترین کیفیت ممکن متناسب با بودجه را باید بخریم. علتش هم اینکه این صندلی ها ارتفاع بلندتری از مدلهای معمولی دارند و اتصالات بهتری نیاز دارند، زیاد جابجا میشوند، نشست و برخاست سختتر هست و احتمال ضربه و سقوط دارند، فضای آشپزخانه گرم و مرطوب هست و احتمال اینکه در معرض انواع مواد غذایی، شوینده گرما و رطوبت قرار بگیرند بالا هست. پس برای مقاومت در برابر همه اینها اول و آخر به استحکام و کیفیت و بعد به نکاتی که بالا اشاره شد نیاز داریم.

 

پیشنهاد نیلی : خرید آنلاین صندلی آشپزخانه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی رضا
علی رضا
1 سال قبل

آدم بعد معنویش از خالق هستی هست .
جسمش از عناصر زمیمنی وکرات وجمود است.
خوشحالم
از اینکه خلاقیتتان از بعد معنوی آنچنان زیباست که واقعا اثبات میکنید درعمل .
خدا خالق هستی فرموده
لیثه کمثله الشیئی .
هیچ چیزی به اندازه زیبایی نزد خدا وجود ندارد .
ان شاالله خدا فکر شما وجسم شما وعمل شمارا از زیبائیها جدا نکند .
من از کارهایتان لذت بردم.
موفق باشید

2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.