راهنمای خرید فرش – کدام طرح و رنگ فرش را بخریم؟

راهنمای خرید فرش - چه رنگ فرشی همیشه مده ؟
راهنمای خرید فرش - چه رنگ فرشی همیشه مده ؟

فهرست مطالب

در مطلب جداگانه ای یک راهنمای خرید فرش درباره  مشخصات و ابعاد مناسب فرش داشتیم. اما بعد از ابعاد و فرم مناسب، نوبت به انتخاب رنگ و طرح می رسد. با توجه به اینکه فرش ها در بازار تنوع بسیار زیادی دارند و در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شوند، انتخاب فرش می تواند یک کار چالش برانگیز برای همه ما باشد. این مطلب یک راهنمای خرید فرش با تمرکز بر طرح ها و رنگ های مختلف است . شما به کمک نکاتی که مرور می کنیم می توانید محیط خانه خودتان را بررسی کنید و بهترین طرح و رنگ برای فرش هر قسمت از خانه را پیدا کنید.

همینطور در یک مطلب جداگانه هم مفصل درباره رنگ های مختلف فرش صحبت کردیم که آن هم می تواند در کنار این نکات کمک کننده باشد.

فرش رنگ روشن

مهم ترین نکته خرید فرش روشن این هست که فضا را بزرگتر نشان می دهد پس برای فضاهای کوچک مناسب است. روی کفپوش تیره کنتراست خوبی ایجاد می کند و این کنتراست به تفکیک فضا در متراژهای بالا کمک می کند. نگهداری و نظافت آن سخت است و در فضاهایی با حضور کودکان و حیوانات خانگی با سرعت بیشتری از بین می رود. برای فضاهایی که در مبلمان و بقیه وسایل رنگهای تیره و شدید استفاده شده مناسب است.

فرش رنگ روشن به طور کلی فضا را بزرگتر نشان می دهد.
فرش رنگ روشن به طور کلی فضا را بزرگتر نشان می دهد.

 

فرش تیره

فضا را گرم و دنج می کند و برای نشیمن و فضاهایی با فعالیت های گروهی پیشنهاد می شود. نور بیشتری به خود جذب می کند و فضاهای کوچک را ممکن هست کوچکتر نشان بدهد. کمتر لکه و خرابی را نشان می دهد و معمولا عمر مفید بالاتری از فرشهای روشن دارد. بهتر هست بقیه وسایل و مبلمان فضا حداقل چند درجه روشنتر انتخاب شوند و یا کلا از رنگهای روشن و خنثی استفاده کنیم. روی کفپوش تیره، واضح دیده نمی شود و با کفپوش روشن بهتر ترکیب می شود.

فرش های تیره دیرتر کثیف می شوند و عمر بیشتری دارند
فرش های تیره دیرتر کثیف می شوند و عمر بیشتری دارند

رنگ های شاد و زنده

با توجه به مساحت زیاد و مسطح فرش، حجم زیادی از انرژی و تحرک به فضا وارد می کنند و محیط را شاد و پویا می کنند. هر چه رنگهای شدیدتر و بیشتری در فرش استفاده شده باشد، بهتر هست در بقیه فضا بیشتر از رنگهای خنثی استفاده کنیم تا تعادل رنگی برقرار شود. می توانیم برای هماهنگی بهتر فرش با فضا، از رنگهای فرش در اکسسوری هایی مثل گلدان ها و کوسنها و پرده استفاده کنیم.

راهنمای خرید فرش با رنگ ها و طرح های مختلف
رنگ های شاد تحرک و انرژی به فضا می آورند

رنگ های خنثی و کمرنگ

احساس آرامش، امنیت و ثبات را به فضا می آورند و زمینه ای برای بهتر دیده شدن مبلمان فراهم می کنند. اگر قبلا بقیه وسایل را خریده یا چیده ایم، انتخاب فرش خنثی یا کمرنگ نزدیک به رنگ بقیه وسایل می تواند گزینه مناسب و ساده ای باشد. تناژهای کرم، بژ و خاکستری ها تقریبا کم ریسک ترین انتخاب برای ترکیب با دکورهای متنوع و سبکهای مختلف هستند.

فرش به رنگ خنثی تقریبا برای همه فضاها جوابگو است
اگر نمی دانید فرش چه رنگی انتخاب کنید، از رنگ های خنثی استفاده کنید.

هارمونی یا تنوع

اگر قصد انتخابی کم ریسک دارید و تنوع رنگ در فضا را دوست ندارید و به سبکهای مدرن و اسکاندیناوی و مینیمال بیشتر علاقه مند هستید، بهتر است فرشی هم خانواده با رنگهای موجود در فضا مثل بقیه مبلمان و دیوارها و ترجیحا رنگی خنثی و روشن انتخاب کنید. اگر قصد انتخابی جسورانه و ایجاد تنوع در فضا دارید و فرشی متفاوت با دیگر رنگهای فضا می پسندید، حتما در بقیه نقاط و اکسسوری های اتاق از رنگهای هم خانواده با رنگ غالب فرش استفاده کنید تا ارتباط مناسبی بین فرش و بقیه وسایل برقرار شود.

راهنمای انتخاب بهترین طرح و مدل فرش
راهنمای خرید فرش مشابه یا متفاوت با دکوراسیون خانه

فرش ساده

به طور کلی فرش های ساده، نظم، مدرنیته، تمیزی و آرامش و سکون را با خودش همراه دارد و معمولا در سبکهای مینیمال مورد استفاده قرار می گیرد. برای فضاهایی که مبلمان و بقیه وسایل طرحدار هستند، فرش ساده یکی از بهترین گزینه هاست. بهتر است رنگ اصلی فرش را با رنگ اصلی یکی دیگر از وسایل مثل مبل یا دیوار هماهنگ انتخاب کنیم.

تاثیر فرش مدرن ساده بر دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی مدرن با فرش ساده

طرح های هندسی

فرش های هندسی انتخابی مدرن برای افرادی هستند که نه سادگی کامل را برای فرش می پسندند و نه پیچیدگی طرحهای کلاسیک و گلدار را. طرح های درشت برای فضاهای بزرگ و متراژ بالا مناسب هستند. یا فضایی که روی فرش پر از اثاث نباشد و طرح به خوبی دیده شود. در سبکهای هالیوود گلم، آرت دکو، مدرن و صنعتی بسیار پرطرفدار هستند. بهتر است رنگ اول فرش هماهنگ با یکی از رنگهای غالب مثل مبل یا دیوار و رنگ دوم از اکسسوری ها انتخاب شود.

خرید فرش هندسی مدرن ماشینی
فرش های هندسی برای سبک های مدرن تر مناسبند

فرش های وینتج

این مدل فرش ها چون طرحی محو دارند خیلی خودنمایی نمی کنند و پس زمینه خوبی برای دیده شدن وسایل فراهم می کنند. فرش های وینتج در اکثر سبکها قابل استفاده هستند و با توجه به رنگ و طرحهای متنوعی که دارند، یکی از ساده ترین انتخابها برای خرید فرش هستند. آنها می توانند ترکیبی از رنگ هایی که در فضا داریم، یا رنگ های مشابه بقیه وسایل داشته باشند. نگهداری از آنها ساده است و با توجه به طرح و رنگ محوی که دارند آثار لکه و شستشو کمتر روی آنها مشخص می شود.

فرش وینتج یک انتخاب خوب برای همه سبک های دکوراسیون
فرش های وینتج با توجه به رنگ های محو، با همه سبکها به خوبی ترکیب می شوند.

فرش های سنتی و طرح دار

در مقابل سبک های مدرن، فرش های طرحدار به فضا انرژی، شادی و تنوع می بخشند و معمولا به تنهایی مرکز توجه و حتی نقطه کانونی فضا می شوند. بهتر است در کنار آنها، بقیه وسایل ساده انتخاب شوند تا آشفتگی بصری ایجاد نشود. از رنگ غالب یا واضح ترین رنگ این فرش در اکسسوری ها به طور محدود استفاده کنیم تا فرش نامانوس با فضا به نظر نرسد. در فرشهای طرح درشت اگر قصد استفاده از طرح در اکسسوری ها را داریم، ترجیحا طرحهای محو و ریز استفاده کنیم تا تعادل فضا برقرار شود.

ترکیب فرش لاکی ایرانی با دکوراسیون مدرن
ترکیب فرش لاکی ایرانی با دکوراسیون مدرن

مطالب مرتبط :

راهنمای خرید فرش – بخش اول

فرش چه رنگی بخریم؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.