راهنمای ساده اندازه گیری پرده پارچه ای (پانچ، پلیسه، تور و مخمل)

آموزش اندازه گیری پرده پارچه ای
آموزش اندازه گیری پرده پارچه ای

فهرست مطالب

آموزش اندازه گیری پرده پارچه ای

در این مطلب سعی کردیم نکات مورد نیاز برای اندازه گیری و به دست آوردن ابعاد پرده های پارچه ای را به طور ساده و خلاصه مرور کنیم. پرده مثل فرش و مبلمان یکی از بزرگترین سطوح پارچه ای است که ما در دکوراسیون استفاده می کنیم. پس رنگ و نقش آن می تواند تاثیر زیادی روی فضای ما بگذارد. به خصوص اینکه دقیقا در راستای دید همه قرار می گیرد و یکی از اولین المانهایی است که در فضا جلب توجه می کند. علاوه بر طرح و نقش، فرم و ابعاد پرده هم می تواند تعیین کننده مسائل مهمی مثل کاربری فضا، سادگی یا شلوغی آن، رسمی و غیر رسمی بودن و بقیه موارد باشد. همینطور از نظر هزینه هم یک جنس گران در دکوراسیون محسوب می شود که اگر اشتباه سفارش دهیم، خسارت سنگینی از نظر مالی به ما وارد خواهد شد.

پس بهتر است قبل از سفارش پرده در مورد تمام این مطالب اطلاعات کامل داشته باشیم و با دقت و وسواس پرده فضا را سفارش بدهیم تا به بهترین نتیجه برسیم. مدل اندازه گیری در پرده های پارچه ای مثل حریر، تور، مخمل، پانچ و ساتن و … یکسان هست ولی برای زبرا و شید و لوردراپه باید متفاوت عمل کنیم. نکات این مطلب مختص پرده های پارچه ای هستند. برای به دست آوردن ابعاد مناسب پرده پارچه ای این نکات را باید در نظر بگیریم و یادداشت کنیم:

عرض و ارتفاع پنجره

اولین موردی که در اندازه گیری پرده نیاز داریم عرض و ارتفاع پنجره ماست. این ابعاد را برای پرده هایی که خارج از چارچوب نصب می شوند، مثل تمام پرده های پارچه ای، پانچ، پلیسه و … باید از روی فریم اطراف پنجره در نظر بگیریم و در واقع بیرونی ترین خط قاب پنجره را اندازه گیری کنیم.

راهنمای تصویری اندازه گیری طول و عرض پنجره
راهنمای تصویری اندازه گیری طول و عرض پنجره

طول میل پرده

کمترین اندازه ای که برای میل پرده باید در نظر بگیریم، ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بزرگتر از عرض پنجره از هر سمت هست. این در صورتی هست که بخواهیم پرده ما فقط خود پنجره را پوشش بدهد نه بقیه دیوار را.

طول میل پرده = عرض پنجره + حداقل ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر (۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از چپ و راست ) می توانیم هر چقدر نیاز داریم این فضاهای کناری را بزرگتر هم در نظر بگیریم

طول میل پرده نسبت به عرض پنجره
راهنمای تصویری اندازه گیری طول و عرض پنجره

اندازه گیری برای پرده دیوار به دیوار

در این مدل پرده ما کامل دیواری که پنجره در آن قرار گرفته را می پوشاند و کمک می کند فضا بزرگتر و باشکوه تر دیده بشود. پس برای فضاهایی مثل نشیمن، پذیرایی و ناهارخوری پیشنهاد می شود. در این مدل به جای عرض پنجره، کل طول دیوار را اندازه می گیریم و ۲-۵ سانتی متر برای راحتی نصب میل پرده از آن کم می کنیم و ابعاد پرده ما به دست می آید.

۲-۵ سانتی متر – فاصله دیوار به دیوار = طول میل پرده

پرده به اندازه طول دیوار
پرده به اندازه طول دیوار

طول پرده

طول پارچه پرده ما به مدل و مقدار چینی که در نظر داریم بستگی دارد. به طور کلی در پرده های پارچه ای، مثل پانچ، پلیسه، کلاسیک و … ، در کمترین حالت هم طول پارچه پرده را باید بیشتر از طول میل پرده (طبق محاسباتی که گفتیم) در نظر بگیریم تا موقع باز بودن هم پرده چین بخورد و جلوه زیباتری داشته باشد. این مقدار می تواند به اندازه ۱.۵ تا ۲.۵ برابر در پرده های پانچ و خلوت و به اندازه ۲ تا ۳ برابر در پرده های تور و پارچه افزایش پیدا کند.

طول پارچه پرده را حدود 2 تا 3 برابر طول پنجره اندازه می گیرند
طول پارچه پرده را حدود ۲ تا ۳ برابر طول پنجره اندازه می گیرند

ارتفاع پرده

برای ارتفاع پرده، دو نکته را باید در نظر بگیریم. اینکه پرده از بالا قرار هست از روی دیوار و بالای پنجره شروع بشود یا از سقف. و اینکه از پایین تا کجا قرار هست ادامه پیدا کند. تا زیر پنجره، روی میز یا شوفاژ، کمی بالاتر از سطح زمین، یا اینکه روی زمین کمی کشیده شود. همه اینها روی ازتفاع پرده مورد نیاز ما تاثیر می گذارند.

ارتفاع پرده قدی و کوتاه و کامل
ارتفاع پرده قدی و کوتاه و کامل

اگر مثلا پنجره آشپزخانه مستقیما از بالای کانتر شروع می شود، می توانیم پایین پرده را مماس با پایین قاب پنجره در نظر بگیریم. ولی اگر پایین پنجره دیوار یا فضای خالی داریم باید پرده را حداقل ۱۰ سانتی متر پایینتر از فریم پنجره ادامه دهیم تا پنجره کامل پوشیده شود. در صورت امکان هم بهتر است پرده را تا کف زمین ادامه دهیم تا فضای ما بزرگتر به نظر برسد.

انواع ارتفاع پرده
انواع ارتفاع پرده

محل نصب میل پرده

به طور کلی میل پرده ما حداقل باید ۱۰-۱۵ سانتی متر بالاتر از قاب پنجره نصب بشود تا قسمت نوار پرده بالاتر از قاب پنجره قرار بگیرد. اما برای اینکه فضا بزرگتر و بلندتر به نظر برسد، توصیه می کنیم که پرده را تا حد امکان از سقف در نظر بگیرید و یا میل پرده را با فاصله بیشتری از بالای پنجره نصب کنید.

میل پرده را حداقل باید 10 سانتی متر بالاتر از پنجره نصب کرد
میل پرده را حداقل باید ۱۰ سانتی متر بالاتر از پنجره نصب کرد

کدام سایز پرده را انتخاب کنیم؟

به طور کلی پرده به خاطر چین ها و خطوط عمودی که به فضا اضافه می کند، راستای دید ما را به سمت بالا می کشد. پس هر چه پرده بلندتر باشد، سقف را بلندتر و فضا را مجلل تر نشان می دهد. همینطور هرچه عریض تر باشد و از کناره ها مقدار بیشتری از دیوار را پوشش بدهد، با خطای دید پنجره و فضا را بزرگتر نشان می دهد. موقع کنار رفتن هم اجازه ورود نور بیشتری به فضای ما می دهد که باز این هم محیط ما را روشنتر و بزرگتر می کند. پس بهتر است در انتخاب ابعاد پرده حداکثر مقدار فضایی که داریم را استفاده کنیم تا فضای بهتری به دست آوریم.

راهنمای انتخاب بهترین سایز پرده
راهنمای انتخاب بهترین سایز پرده

خرید آنلاین انواع پرده :

 https://www.pardebazar.com/

https://www.digikala.com/search/category-curtain/

1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.