راهنمای انتخاب کاغذ دیواری – انواع مدل ها و طرح های کاغذ دیواری

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری
راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

فهرست مطالب

کدام طرح کاغذ‌ دیواری برای خانه شما بهتر است؟

کاغذ دیواری یکی از گزینه های پرطرفدار و اقتصادی برای پوشش دیوارهای مختلف خانه است. در دکوراسیون خانه شما می توانید از کاغذ دیواری برای پوشاندن تمامی دیوارها و یا شاخص کردن یک دیوار خاص استفاده کنید. بعد از انتخاب دیوارهای مورد نظر باید ابعاد، تناسبات و کاربرد آن دیوار را در نظر بگیرید و با توجه به آن یک طرح مناسب کاغذ دیواری انتخاب کنید. اینجاست که به این سوال می رسیم که کدام مدل کاغذ دیواری برای شما بهتر است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ابتدا باید سوال های زیر را جواب بدهید. اینکه :

  • آیا دیوار شما قرار است دیوار کانونی یا دیوار شاخص اتاق باشد؟ یا دیوار پشت تلویزیون و بقیه وسایل؟
  • هدف شما از استفاده از کاغذ‌ دیواری چیست؟ پوشاندن عیوب دیوارها و فضا یا جنبه تزئینی کاغذ دیواری؟
  • تناسبات فضای شما به چه صورت است؟

پیشنهاد مطالعه :

نقطه کانونی یا دیوار کانونی در فضا چیست؟

دیوار شاخص یا اکسنت وال چیست؟

انتخاب طرح مناسب کاغذ دیواری
انتخاب طرح مناسب کاغذ دیواری

وقتی که پاسخ این سوالات را پیدا کردید، می توانید با کمک این مطلب بهترین مدل کاغذ دیواری مخصوص هر فضایی را تشخیص بدهید. در این مطلب درباره طرح‌های مختلف کاغذ‌ دیواری و تاثیر هر کدام بر زیبایی محیط شما صحبت می کنیم. پس برای انتخاب طرح مناسب کاغذ دیواری با ما همراه باشید.

ضمنا در مطلب دیگری درباره نکات انتخاب بهترین دیوار برای کاغذ دیواری صحبت کردیم. پیشنهاد می کنیم قبل از هر نوع هزینه برای خرید و نصب کاغذ دیواری حتما آن مطلب را هم مطالعه بفرمایید :

پیشنهاد مطالعه : کدام دیوار برای کاغذ دیواری بهتر است؟ 

کاغذ دیواری با طرح عمودی

کاغذ‌ دیواری‌های راه‌راه عمودی یا به طور کلی کاغذهایی با خطوط و طرح های عمودی ، امتداد نگاه شما را رو به بالا می‌کشند. این کاغذ ها با خطای دید سقف فضای شما را بلندتر نشان می‌دهند. بنابراین برای فضاهایی که سقف کوتاهی دارند بسیار مناسب هستند. همینطور اگر به هر دلیلی علاقه دارید که سقف شما بلندتر به نظر برسد، این کاغذ ها می توانند به شما کمک کنند.

طرخ های عمودی برای سقف های کوتاه مناسبند
طرح کاغذ دیوار عمودی امتداد دید را رو به بالا می کشد

کاغذ دیواری با طرح‌ افقی

کاغذهای راه‌راه افقی یا طرح‌های افقی امتداد نگاه شما را در راستای خطوط خودشان می‌کشند. این مدل ها دیوار را کشیده‌تر نشان می‌دهند و باعث می شوند طول دیوار شما بیشتر به نظر می رسد. شما می‌توانید از این خطای دید برای بزرگتر نشان دادن یک یا چند ضلع از فضا استفاده کنید.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که کاغذدیواری افقی، مشخصا همان دیواری که روی آن استفاده می‌شود را کشیده‌تر نشان می‌دهد نه کل فضا را. مثلا اگر برای دیوار طولانی راهروی خانه از کاغذ افقی استفاده کنید، راهرو شما طولانی‌تر و باریک‌تر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. اما برعکس اگر دیوار انتهای راهرو را کاغذ کنید، راهروی شما کوتاه تر و عریض تر به نظر می رسد.

کاغذ دیواری طرح افقی کمک می کند دیوار عریض تر دیده شود
کاغذ دیواری طرح افقی کمک می کند دیوار عریض تر دیده شود

کاغذ دیواری با طرح درشت

کاغذ‌دیواری‌های طرح درشت باعث می‌شوند دیوارهای شما نزدیک‌تر به نظر برسند. به طور کلی طرح‌های درشت وقتی از فاصله دورتر دیده شوند و روی دیوار بزرگتر و کاملتری قرار بگیرند، جلوه بهتری پیدا می کنند. فاصله نزدیک باعث می شود که طرح های درشت کاغذ به صورت کامل دیده نشوند و فقط فضا را شلوغ می کند. پس کاغذ دیواری های طرح درشت فقط برای متراژهای بالا و دیوارهای بزرگ مناسب‌ هستند. همینطور برای زمانهایی که قصد دارید عیوب دیوار یا فضا را با کاغذ دیواری مخفی کنید.

نکته دیگر اینکه کاغذ‌دیواری با طرح درشت نگاه شما را به سمت خودش می‌کشد و ناخودآگاه به نقطه کانونی یا دیوار شاخص اتاق شما تبدیل می‌شود. پس سعی کنید در فضایی که کاغذ دیواری طرح درشت دارید از دکوریجات و رنگ های دیگر به صورت خیلی محدود و کم استفاده کنید تا کاغذ شما به خوبی به چشم بیاید.

کاغذ دیواری برای دیوار کانونی و متراژ بالا
کاغذ دیواری برای دیوار کانونی و متراژ بالا

کاغذ‌ دیواری‌ با طرح‌ ریز

نقطه مقابل طر‌ح‌های درشت، طرح‌های ریز کاغذ‌دیواری‌ها هستند که باعث می‌شوند دیوارها دورتر به نظر برسند و مقیاس فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. پس می‌توانید از آنها برای بزرگتر نشان دادن فضا و دیوار پس‌زمینه مبلمان و بقیه وسایل استفاده کنید.

از طرفی طرح های ریز از فاصله نزدیک بهتر دیده می شوند و از فاصله دور ممکن است جزئیات آنها به چشم نیاید. پس کاغذ دیواری های طرح ریز برای متراژهای بالا گزینه مناسبی نیستند. اما این کاغذها برای فضاهای کوچک و متوسط بهترین گزینه به شمار می آیند. پس بهتر است قبل از انتخاب کاغذ دیواری، تناسبات فضا و فاصله دیوار مربوطه در نظر بگیرید و با توجه به آن طرح مناسب را انتخاب کنید.

کاغذ دیواری با طرح ریز
طرح های ریز کمتر خودنمایی می کنند و در پس زمینه محو می شوند.

کاغذ دیواری براق

برای فضاهایی که پنجره و نور کمی دارند (مثل اتاق‌های رو به شمال)، بهتر است از کاغذ دیواری روشن و طرح‌ و جنس‌ براق استفاده کنید. کاغذ دیواری براق با کمک انعکاس نور می تواند محیط شما را روشن تر و بزرگتر نشان بدهد.

اما در فضاهای روشن و پر نور (مثل اتاق های رو به جنوب ) بهتر است از طرح های مات کاغذ دیواری استفاده کنید. چرا که انعکاس نور باعث می شود که طرح و نقش کاغذ های براق در فضاهای پرنور به درستی دیده نشود. علاوه بر این انعکاس زیاد نور ممکن است که در بلند مدت باعث آزار و خستگی چشم شما هم بشود.

دیوارپوش های براق و اکریلیک
طرح های براق برای فضاهای کم نور بهترین گزینه هستند.

کاغذ دیواری تیره و خاص

کاغذ دیواری های تیره در مجموع فضا را کوچک تر و تاریک تر نشان می دهند. پس برای فضاهای کوچک یا کم نور آنها را توصیه نمی کنیم. ولی برای متراژهای بالا و فضاهای پرنور می توانند یک گزینه خاص و جذاب باشند. کاغذ دیواری تیره زمانی که بر روی دیوار پشت مبلمان به کار می رود، کمک می کند که مبلمان و وسایل شما به خوبی به چشم بیایند. رنگ های روشن و فلزات براق وقتی جلوی یک دیوار تیره قرار می گیرند، به خوبی جلب توجه می کنند و ظاهری جذاب به فضای شما می دهند. علاوه بر این می توانید روی کاغذ دیواری تیره را نورپردازی کنید و یک دکوراسیون خاص برای منزلتان بسازید.

کاغذدیواری تیره برای دکورهای خاص و دراماتیک
کاغذدیواری تیره برای دکورهای خاص و دراماتیک

انتخاب و خرید کاغذ دیواری یک تصمیم سلیقه ای و شخصی در خانه به حساب می آید. از لحاظ دکوراسیون بهترین رنگ و طرح کاغذ دیواری برای هر خانه و هر اتاقی متفاوت است. شما با کمک نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم، می توانید طرح مناسب کاغذ دیواری را با توجه به مشخصات فضای خودتان پیدا کنید. همینطور می توانید از تزئیناتی مثل نقاشی دیواری، رنگ های اکرلیک، دیوار گالری و … هم برای تزئین دیوارهای خانه استفاده کنید.  علاوه بر این می توانید از طریق بخش مشاوره معماری و یا بخش نظرات هم ابهامات و سوالاتتان درباره خرید کاغذ دیواری را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در اسرع وقت شما را راهنمایی خواهند کرد.

مطالب مرتبط :

کدام دیوار برای کاغذ دیواری بهتر است؟ 

دیوار شاخص یا اکسنت وال چیست؟

انواع نقاشی دیواری برای دکوراسیون منزل

دیوار گالری چیست؟ چطور یک دیوار گالری بسازیم؟

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
1 سال قبل

کاغذ دیواری های سه بعدی بسیار زیباست.

2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.