دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک

دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک
دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک

فهرست مطالب

سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک چیست ؟

سبک دکوراسیون نئوکلاسیک در جواب به سبکهای روکو و باروک در اروپا به وجود آمد و ریشه آن به قرن ۱۸ بر می گردد. در این سبک از عناصر یونان و روم الهام گرفته می شود و در عین شیک و لوکس بودن، حال و هوایی آرام و راحت در فضا ایجاد می کند. در سبک های قدیمی تر مثل کلاسیک، روکوکو، باروک و ویکتوریایی، تجملات و تزئینات و جزئیات حرف اول و آخر را می زدند. اما در نئوکلاسیک که جدیدتر از آنها بود، فضاها کمی خلوت تر و آرام تر شدند ولی همچنان لوکس و تجملاتی باقی ماندند.

نئوکلاسیک به طور کلی یک سبک شکیل و لوکس است که زیبایی های سبک کلاسیک مثل تقارن را در خود دارد. با این حال مبلمان و وسایل در آن راحت تر هستند و فضا را گرم و راحت می کنند. در این مطلب ویژگی ها و مشخصات این سبک خاص و لوکس را مرور می کنیم. در آخر شما می توانید فضای خانه خودتان را با این سبک زیبا با رعایت اصول و قواعد به خوبی دکوراسیون کنید.

سبک مدرن نئوکلاسیک در طراحی داخلی
سبک مدرن نئوکلاسیک در طراحی داخلی

فضاهای مناسب سبک نئوکلاسیک

از مشخصات فضاهای مناسب برای انتخاب سبک نئوکلاسیک، سقف بلند، پنجره های بزرگ و نور طبیعی فراوان است. به طور کلی سبک نئوکلاسیک برای متراژهای بالا و فضاهای بزرگ مناسب است. در اکثر فضاهای نئوکلاسیک از شومینه و دیوارهای فریم دار استفاده می شود. ولی دیگر خبری از دکوریجات زیاد و کنتراستهای شدید سبک های کلاسیک نیست. بلکه مبلمان در حد نیاز خریداری می شود. در انتخاب رنگها از طیف های خنثی، روشن و مات استفاده می شود.

مشخصات سبک نئوکلاسیک

  • تقارن
  • رنگ های روشن و خنثی
  • ایجاد نقاط تاکید
  • مینیمال گرایی در دکوریجات
  • گچبری، قاب بندی و فریم ها
  • مصالح طبیعی

تقارن

یکی از بارزترین ویژگی های سبک کلاسیک، تقارن در دکوراسیون بود. سبک نئوکلاسیک این ویژگی را مستقیما از سبک کلاسیک به ارث برده است. هر چند می توانیم در این سبک از توازن هم به جای تقارن استفاده کنیم. ولی به طور کلی دکوراسیون نئوکلاسیک، همزمان متقارن و متوازن است. می توانیم این تقارن را در چیدمان مبل ها، انتخاب پرده ها، چیدمان میز و دکوریجات رعایت کنیم. تقارن همچنین کمک می کند که ذهن انسان ساختار فضا را زودتر درک کند و احساس آرامش کند.

دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک
دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک – مجله معماری نیلی

رنگ های روشن و خنثی

در سبک های کلاسیک معمولا از رنگ های تند و شدید استفاده می شد. اما در سبک نئوکلاسیک، برای روشن و آرام تر شدن فضا، رنگ های روشن و خنثی مورد توجه قرار گرفتند. انواع رنگ های طوسی، کرم، نقره ای، و سبز و آبی های روشن در سبک نئوکلاسیک کاربرد دارند. به خصوص طیف های پاستلی و براق این رنگ ها جلوه لوکس و آرامی به فضای نئوکلاسیک ما می بخشند. معمولا در بخش اسکلت مبلمان از رنگ های سفید، کرم و نقره ای استفاده می شود و در پارچه ها هم از انواع کرم، آبی، سبز و صورتی روشن براق استفاده می شود.

طیف های رنگی روشن و خنثی در نئوکلاسیک
طیف های رنگی روشن و خنثی در نئوکلاسیک

ایجاد نقاط تاکید

با توجه به اینکه در این سبک در کل فضا از رنگ های مشابه استفاده می شود و کنتراست کمی در محیط داریم، ممکن است فضا کسل کننده بشود. پس این مسئله را باید با نقاط تاکید حل کنیم. نقطه تاکید یک دکور، المان، وسیله یا حتی بخشی از فضاست که بیشتر از بقیه جلب توجه می کند. مثلا یک گلدان با رنگ متفاوت، یک دیوار کانونی، پرده ای با طرح خاص یا هر نوع المان متفاوت می تواند این کار رو انجام بدهد.

معمولا در سبک نئوکلاسیک، دکوریجات خاص و لوکس نقش نقاط تاکید را بازی می کنند. می توانیم با کمک تابلوها، آینه ها، گلدان و ظروف خاص با طرح و نقش متفاوت تنوع را به فضا بیاوریم.

دکوریجات خاص و لوکس در خانه های نئوکلاسیک
دکوراسیون شیک و لوکس مخصوص خانه های بزرگ و متراژ بالا

نورپردازی

یکی از مهم ترین قسمت ها در سبک نئوکلاسیک نورپردازی هست. لوسترهای بزرگ و خاص با آویزهای آینه ای از نورپردازی های پرطرفدار در نئوکلاسیک هستند. همینطور انواع آباژورهای رومیزی و زمینی به همراه نورهای سقفی و دیوارکوب ها هم هر کدام در جایگاه خود در این سبک به کار می آیند. این نورپردازی ها همینطور می توانند به عنوان نقاط تاکید در فضا جلب توجه کنند و محیط را زیباتر کنند.

لوستر ها از مهم ترین جزئیات فضاهاینئوکلاسیک هستند
لوستر ها از مهم ترین جزئیات فضاهای نئوکلاسیک هستند

مینیمال گرایی در دکوریجات

همینطور که در موارد قبلی گفتیم، دکوریجات در این سبک نقش مهمی بازی می کنند. اما این به این معنی نیست که کل فضا را با دکوریجات پر کنیم. اتفاقا برعکس سبک کلاسیک که تمام فضا پر از دکوریجات و تزئینات است، نئوکلاسیک سبکی خلوت تر است. در دکوراسیون نئوکلاسیک دکوریجات باید به تعداد کافی و نه بیشتر انتخاب شوند. همینطور طرح و جزئیات آنها هم نباید خیلی شلوغ باشد. در واقع دکوریجات نئوکلاسیک ترکیبی از وسایل کلاسیک و مدرن با هم هستند.

ناهارخوری به سبک نئوکلاسیک
ناهارخوری به سبک نئوکلاسیک

دیوارهای گچبری و فریم دار

یکی از بارزترین و مشهورترین ویژگی های سبک نئوکلاسیک، گچبری ها و دیوارهای فریم دار آن است. فریم های مستطیلی ظریف با طرح های مختلف جزو زیباترین تزئینات سبک نئوکلاسیک هستند. این فریم ها با خطوط صافشان حس نظم و تمیزی را به محیط القا می کنند. علاوه بر این قاب ها، گچبری های ظریف و متنوع در سقف و بقیه قسمتها مثل کنج ها، درگاه ها و قاب ها هم در سبک نئوکلاسیک پراستفاده هستند. البته نه به شلوغی سبک کلاسیک، بلکه خلوت تر و ظریف تر. درها و کابینت های این سبک هم همگی با همین فریم ها تزئین می شوند.

گچبری و فریم بندی دیوارها در سبک های کلاسیک، نئوکلاسیک و تلفیقی
گچبری و فریم بندی دیوارها در سبک های کلاسیک، نئوکلاسیک و تلفیقی

مصالح طبیعی

مصالح طبیعی مثل سنگ و چوب در  سبک نئوکلاسیک بسیار پرکاربرد هستند. معمولا در کفپوش فضاهای نئوکلاسیک از سنگ های طبیعی و به خصوص اسلب استفاده می شود. در اسکلت مبلمان هم چوب رنگ شده یا پتینه شده پرکاربرد است. در درها و پنجره ها هم همینطور چوب و طرح چوب زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشپزخانه نئوکلاسیک هم سنگ برای صفحه روی کابینت و دیوارها و کابینت های چوب یا ممبران و کلاسیک طرح چوب و سبک انزو مناسب هستند.

مصالح سنگ و لمسه کوبی در سبک نئوکلاسیک
مصالح سنگ و لمسه کوبی در سبک نئوکلاسیک

نکات آخر

بعضی موارد دیگر پرکاربرد در سبک نئوکلاسیک :

  • لمسه کوبی
  • مبلمان راحتی
  • میزهای شیشه ای و سنگی
  • پایه های فلزی
  • دکوریجات برنزی، طلایی و نقره ای
  • لوسترهای آینه ای
  • پارچه های مخملی
  • فرش های وینتج

نظر شما درباره این سبک خاص چیست؟ نظراتتان را با من در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

این مودبرد هم خلاصه ای از مشخصات و المان های سبک نئوکلاسیک است. این مودبردها به صورت اختصاصی توسط مجله معماری نیلی ساخته می شوند. شما هم می توانید از طریق بخش مشاوره، مودبرد اختصاصی برای خانه خودتان را سفارش بدهید.

مودبرد مشخصات سبک نئوکلاسیک - مجله معماری نیلی
مودبرد مشخصات سبک نئوکلاسیک – مجله معماری نیلی

مطالب پیشنهادی :

معماری نئوکلاسیک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شایسته
شایسته
5 ماه قبل

مطالب مفید وکاربردی هست

2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.