اتاق‌خواب کوچک را بزرگتر نشان دهیم

اتاق خواب کوچک
اتاق خواب کوچک

فهرست مطالب

اگر اتاق خواب کوچکی دارید ، بدانید که در این مورد تنها نیستید و این یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به دکوراسیون در آپارتمانهاست. خوشبختانه ترفندهایی در دکوراسیون وجود دارند که با ایجاد خطای دید باعث بزرگتر دیده شدن اتاق خوابتان نسبت به ابعاد واقعی آن می‌شوند. در اینجا ۱۰ حقه به شما را معرفی می‌کنیم که کمک می‌کنند اتاقتان را بزرگتر جلوه دهید.

۱- از ارتفاع اتاق استفاده کنیم

وقتی با یک اتاق‌خواب کوچک سر و کار داریم، بهتر است عمودی فکر کنیم! ممکن است فضای چندانی روی زمین نداشته باشیم ، ولی می‌توانیم از دیوارها تا سقف استفاده کنیم. با این کار هم بهره بیشتری از فضا می‌بریم و هم با کشیده شدن امتداد دید افراد رو به بالا، اتاق بزرگتر از آنچه هست به نظر می رسد.

کمد و قفسه‌های توکار (از کف تا سقف)، برای بیشتر کردن فضای ذخیره‌سازی و جذابیت اتاق‌خواب عالی هستند. اما اگر ساخت دکور توکار برای شما میسر نیست، می‌توانید با استفاده از کتابخانه یا قفسه هایی به ارتفاع اتاق و شلف های دیواری مختلف ، از فضای عمودی اتاقتان استفاده کنید. هر کدام ار این راه ها را که انتخاب کردید، حتما قفسه ها و شلف‌ها را همرنگ با دیوار پشت آنها انتخاب کنید تا فضای اتاق بزرگتر دیده شود.

فضای عمودی اتاف خواب
از فضای عمودی با کمک قفسه ها و کمدها استفاده کنیم

۲- از آینه ها کمک بگیریم

هر اتاق‌خوابی حداقل به یک آینه قدی نیاز دارد تا در آن بتوانیم سر تا پای خود را ورانداز کنیم ولی اتاقهای کوچک می‌توانند بیشتر از یک آینه داشته باشند. استفاده از آینه‌ها یکی از راحت ترین راه‌ها برای ایجاد خطای دید و بزرگتر نشان دادن هر فضایی است، و بخصوص راه های زیادی هم برای استفاده از آنها در اتاق خواب وجود دارد مانند:

    • آینه خورشیدی بالای تخت
    • درهای آینه ای برای کمد ها
    • آینه روی میز آرایشی
    • ست آینه چند تکه دیواری
    • لامپ و دکوریجات آینه ای و کروم
تزئینات آینه ای اتاق خواب
استفاده از آینه برای بزرگتر نشان دادن اتاق خواب

۳- مبلمان پایه دار انتخاب کنیم

می‌توانیم با استفاده از وسایل پایه دار احساس راحتی و آرامش و جریان انرژی را در اتاق برقرار کنیم. البته لازم نیست همه وسایل را پایه دار انتخاب کنیم ولی بهتر است که حداقل یک تکه از وسایل کمی مرتفع‌تر و پایه‌دار باشد، چه این تکه پاتختی یا میز آرایشی باشد و چه خود تخت خواب که تاثیری به مراتب بیشتر از بقیه وسایل می‌گذارد.

سبکهای دکوراسیون اواسط قرن بیستم برای اتاقهای کوچک بسیار مناسب هستند چرا که همه ی وسایل روی پایه‌های ظریف قرار می‌گرفتند. هر چه بیشتر بتوانیم زمین و کناره دیوارها را ببینیم، اتاق ما به لحاظ بصری بزرگتر دیده می شود.

سرویس خواب پایه بلند
سرویس خواب و مبلمان پایه بلند برای اتاق های کوچک

 

۴-هارمونی بین پنجره‌ها و دیوارها

در حالی که در اتاق‌خوابهای بزرگ به خوبی می‌توانیم از پرده ها و کرکره هایی به رنگهایی متضاد با دیوارها استفاده کنیم، در اتاق‌های کوچک بالعکس بهتر است پرده‌هایی هماهنگ با رنگ دیوارها و ترجیحا رنگ روشن و ساده انتخاب کنیم تا کنتراست کمتری ایجاد شود. این کار چشم را به حرکت در فضا وامیدارد و آن را طوری گول می‌زند که اتاق را کمی بزرگ تر از آنچه هست ببیند. استفاده از رنگ‌های تند و تیره در پرده به‌خصوص در صورت بزرگ بودن پنجره در اتاق‌های کوچک، فضا را حتی کوچکتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

پرده هم رنگ با دیوارهای اتاق خواب
استفاده از پرده های هم رنگ با دیوار اتاق را بزرگتر جلوه می دهند

۵- استفاده از چراغ دیوارکوب بالای تخت

به جای اینکه فضای روی پاتختی‌ها را با آباژور پر کنیم ،می‌توانیم از چراغهای دیوارکوب بالای تخت و یا در دو سمت سرتختی استفاده کنیم. این کار امتداد دید افراد را رو به بالا هدایت می‌کند و ظاهری باز و فراخ به اتاق می‌بخشد و از شلوغی اطراف تخت هم کم می‌کند. دیوارکوبهای قابل تنظیم برای مطالعه شبانه هم بسیار مناسب هستند و علاوه بر جنبه تزئینی، نور مناسبی را برای پایان روز در اختیار ما می‌گذارند.

چراغ دیواری بالای تخت
استفاده از چراغ های دیوارکوب به جای آباژور بالای تخت خواب

۶- استفاده جزئی از نقش و نگار

لزومی ندارد چون اتاق کوچکی داریم به طور کلی از نقش و نگار صرف نظر کنیم ولی بهتر است که بیشتر سطوح را ساده و از نقش و نگار به صورت محتاطانه و در سطوح کوچکتر استفاده کنیم.

این مسئله به‌خصوص در مورد روتختی و رختخواب که بزرگترین سطح داخل اتاق است، بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال بهتر است از یک روتختی ساده و یا نیمه ساده استفاده کنیم و در عوض در انتخاب ملحفه ها و کوسن ها کمی ذوق و رنگ به کار ببریم. رنگهای روشن و نیمه‌روشن هم جلوه بصری بزرگتری به اتاق خوابتان می‌بخشند. همینطور برای ایجاد تنوع می‌توانیم از تنوع بافت به جای طرح و نقش استفاده کنیم.

سطوح ساده برای اتاق خواب
تاثیر استفاده از سطوح ساده در بزرگتر نشان دادن اتاق خواب

۷- به درهم‌ریختگی پایان دهیم

هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه درهم‌ریختگی یک اتاق‌خواب را کوچک و تنگ نشان دهد. یکی از آسانترین راهها برای این کار این است که با یک برنامه پاکسازی عالی از شر خرت و پرت های اضافی، وسایل متعلق به سایر اتاقها و هر نوع وسیله ای که ضروری یا زیبا نیست راحت شویم. مسلما یک اتاق کاملا خالی و استریل هم مطلوب ما نیست.

 

بهترین کار این است که تعداد معقولی از وسایل و تزئینات، کلکسیون شخصی و قاب عکس ها را انتخاب کنیم و از بقیه صرف نظر کنیم. در ضمن برای پایان دادن به شلوغی، می توانیم از کشوهای توکار و سبدهای چوبی و حصیری کمک بگیریم و در عین حال اتاق زیباتری هم داشته باشیم.

پرهیز از آشفتگی و شلوغی
شلوغی و آشفتگی یکی از عوامل کوچک نشان دادن فضا

۸- مبلمان متناسب با ابعاد فضا بخریم

داشتن یک اتاق‌خواب کوچک لزوما به معنی استفاده از مبلمان کوچک نیست بلکه به این معناست که باید قطعاتی را انتخاب کنیم که ابعاد آنها متناسب با ابعاد و مقیاس فضا باشد. مسلما استفاده از یک تخت با ابعاد کینگ (بزرگترین ابعاد تخت‌خواب دو نفره) و دو پاتختی ظریف در یک فضای کوچک چندان جالب نیست. در عوض ، می‌توانیم تختی انتخاب کنیم که سایزش طوری باشد که حداقل یک پاتختی در کنار آن جا شود.

همینطور میز آرایش هم باید ابعادی متناسب با پاتختی ها داشته باشد. معمولا برای اتاقهای کوچک میز آرایش بلند و باریک از یک میز پهن و کوتاه بهتر عمل می‌کند.

مبلمان متناسب با فضا
انتخاب مبلمان متناسب با فضا

۹ – ترکیب رنگی روشن انتخاب کنیم

احتمالا شنیده‌اید که رنگ سفید فضا را باز نشان می‌دهد و این مسئله به طور کلی درست است ولی نه در حدی که اتاق‌خواب را شبیه اتاق عمل درست کنیم! نیازی نیست همه چیز را سفید انتخاب کنیم ولی رنگ سفید کمک می‌کند که ترکیب رنگی نرم و روشنی پیدا کنیم. ترکیب رنگهای کمرنگ و سایه روشنهای اشباع نشده خاکستری و رنگهای پاستلی برای اتاقهای کوچک بسیار زیبا هستند.

مثلا می‌توانیم ترکیب سفید و یک رنگ روشن یا نیمه روشن مانند ترکیب سفید-آبی را امتحان کنیم. به طور کلی برای بهتر است، از رنگهای سرد مانند سایه روشنهای آبی، بنفش یا سبز ملایم استفاده کنیم تا فضا را بزرگتر جلوه دهد. استفاده از رنگ های گرم ممکن است کنتراست را بالاتر ببرد و برعکس فضا را کوچکتر کند.

اتاق خواب به رنگ روشن
استفاده از رنگ های روشن

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

ادامه مطالعه
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.