کدام دیوار خانه را کاغذ دیواری کنیم ؟ آیا باید کل دیوارها را کاغذ دیواری کرد؟

کدام دیوار را کاغذ دیواری کنم؟
کدام دیوار را کاغذ دیواری کنم؟

فهرست مطالب

کدام دیوار را کاغذ دیواری کنیم؟

استفاده از کاغذ دیواری یکی از ساده ترین و بهترین راه ها برای شاخص کردن دیوارها و زیبایی بخشیدن به فضاهاست. با توجه به طیف گسترده طرح و رنگ و قیمت تقریبا برای هر فضا و سلیقه ای می‌توانیم کاغذ دیواری مناسبی پیدا کنیم. اما نکته ای که قبل از انتخاب طرح و رنگ و خرید کاغذدیواری باید به آن توجه کنیم این هست که آیا فضای ما دیوار مناسبی برای کاغذ دیواری دارد یا خیر؟ و اگر جواب مثبت هست کدام دیوار یا دیوارها گزینه مناسب تری برای دیوار کاغذ دیواری خانه هستند ؟

برای چند دیوار کاغذ بخریم؟ لازم است همه خانه را کاغذ دیواری کنیم؟

این روزها دیگر کمتر پیش می آید که کسی تمام دیوارهای یک خانه را کاغذ دیواری بپوشاند. علت آن هم شلوغی فضا و آشفتگی بصری و حواس پرتی هست که استفاده زیاد از کاغذ دیواری می تواند برای ما ایجاد کند. پس به جای کل دیوارها، بهتر است یک یا نهایتا دو دیوار و یا یک کنج مناسب را برای کاغذ دیواری انتخاب کنیم. اما سوال این هست که کدام دیوار برای کاغذ دیواری مناسب و کدام نامناسب است؟

استفاده از کاغذ دیواری یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن نقطه کانونی فضا است. به طور مثال بزرگترین یا بی‌نقص‌ترین دیوار یا اولین دیواری که بعد از ورود به فضا، چشم ما را می‌گیرد می‌توانند گزینه‌های خوبی برای کاغذ دیواری باشند. یا مثلا دیواری که بزرگترین کاناپه جلوی آن قرار گرفته، یا دیواری که بیشتر از همه در معرض دید هست، هم می تواند برای کاغذ دیواری مناسب باشد. می توانیم از کاغذ دیواری برای جدا کردن و شاخص کردن یک بخش از فضا استفاده کنیم. مثلا یک دیوار اصلی و مهم را کاغذ دیواری کنیم و بقیه وسایل را حول آن چیدمان کنیم و به این ترتیب با کمک کاغذ دیواری ، نقطه کانونی فضا را تعیین کنیم.

کاغذ دیواری به عنوان نقطه کانونی فضا
کاغذ دیواری به عنوان نقطه کانونی فضا

البته در انتخاب دیوار مناسب کاغذدیواری خانه، نکات دیگری هم هستند که بهتر است در نظر بگیریم. در ادامه این نکات را بررسی می کنیم :

دیوار بدون در و پنجره پیدا کنیم

دیوارهای پنجره دار به این علل گزینه های مناسبی برای کاغذ دیواری نیستند:

  1.  اگر پنجره بدون پرده و رو به منظره باشد، کاغذ دیواری و منظره تاثیر همدیگر را از بین می‌برند.
  2. پرده و کاغذ‌دیواری کنار هم،‌جلوه همدیگر را از بین می‌برند و آشفتگی ایجاد می‌کنند.
  3. احتمال اینکه لبه‌های کاغذ‌دیواری دور پنجره موقع نصب تمیز اجرا نشود، بالاست. -نوری که از پنجره موقع روز وارد می‌شود کاغذ دیواری را در سایه و ضدنور قرار داده و از زیبایی کاغذ کم می‌کند.
  4. احتمال نفوذ نم و جدا شدن و خرابی کاغذ اطراف پنجره به علت سرما و گرما وجود دارد.

دیوارهایی که در یا دریچه یا هر نوع بازشویی در آنها قرار گرفته هم به همان علل بالایی مناسب کاغذ دیواری نیستند. دوم اینکه این مدل دیوارها مسیر رفت و آمد هستند و نیازی به تاکید به آنها در دکوراسیون فضا نیست. پس بهتر است به جای استفاده از کاغذ دیواری و شاخص کردن آنها، به طور ساده و در پس زمینه باقی بمانند.

چند نمونه از مثالهایی که گفتیم را هم می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

چند نمونه موارد نامناسب انتخاب دیوار برای کاغذ دیواری
چند نمونه موارد نامناسب انتخاب دیوار برای کاغذ دیواری

دوری از گچبری و شکست سقف و دیوار

همه مسائلی که در مورد نصب کاغذ‌دیواری اطراف در و پنجره مطرح شد در مورد گچبری و و تزئینات دیوار و همینطور تغییر ارتفاع سقف و آرک بالای دیوار هم صادق هستند. گچبری و فرم های متفاوت و طاقی و … همه اجرای کاغذ دیواری را سخت تر می کنند و ریسک خرابی آن را بالاتر می برند. به طور کلی برای جلوه زیباتر، بهتر است دیواری انتخاب کنیم که یک مستطیل یا شکل هندسی کامل و سالم بدون کم و کاست برای کاغذ کردن در اختیار ما قرار بدهد. به همین علت دیوارهایی که در انتهای راهروها، تورفتگی‌ها یا کنج قرار می‌گیرند معمولا گزینه‌های خوبی برای کاغذ دیواری هستند. ترجیحا در اطراف فضا نگاه کنید و دیواری را انتخاب کنید که یک مستطیل فرضی کامل و سالم در اختیار شما قرار بدهد تا کاغذ دیواری شما بهترین جلوه را داشته باشد.

بهتر است کاغذ دیواری ما یک مستطیل کامل بدون نقص را پوشش بدهد
بهتر است کاغذ دیواری ما یک مستطیل کامل بدون نقص را پوشش بدهد

دقت به چیدمان مبلمان مقابل دیوار

نوع و تعداد مبلمانی که جلوی کاغذ‌دیواری قرار می‌گیرند درست به اندازه طرح و نقش خود کاغذ در زیبایی فضا تاثیر می‌گذارند. بهتر است از قرار دادن وسایل بزرگ مثل کمد و بوفه و تابلوهای خیلی بزرگ که بخش زیادی از کاغذ را می‌پوشانند خودداری کنیم. اگر از کاغذ طرح‌دار و شلوغ استفاده کردیم، بهتر است که جلوی دیوار را شلوغ نکنیم و از نصب تزئینات روی دیوار هم خودداری کنیم.

معمولا دیوار بالای تخت یا دیوار پشت کاناپه گزینه‌های خوبی برای کاغذ دیواری هستند ولی اگر تخت تاج‌دار و مبل‌های بلند یا بدون پایه داریم که بخش زیادی از دیوار را می‌پوشانند، بهتر است دیوار دیگری را برای کاغذ کردن انتخاب کنیم یا از کاغذهای خلوت و تکرنگ استفاده کنیم. همینطور روی طرح های شلوغ، به هیچ وجه از تابلو، تزئینات و شلف استفاده نکنیم تا فضا شلوغ نشود. همینطور از قرار دادن تعداد زیادی وسایل ریز و درشت جلوی دیواری که کاغذ دیواری شده خودداری کنیم، تا طرح و رنگ دیوار بهتر به چشم بیاید. می توانیم از وسایلی با رنگ های متفاوت، مکمل یا متضاد برای وسایل مقابل کاغذ دیواری استفاده کنیم تا بهتر به چشم بیایند.

اهمیت دکوراسیون و چیدمان وسایل خانه
اهمیت دکوراسیون و چیدمان وسایل خانه

خرید آنلاین کاغذ دیواری : خرید آنلاین کاغذ دیواری از دیجی کالا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.