چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

پذیرایی مستطیلی و باریک
پذیرایی مستطیلی و باریک

فهرست مطالب

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل در متراژهای بالا معمولا راحت تر از سالن مربع شکل است. ولی در متراژ های پایین و عرض کم ، ممکن است کار پرچالش و سختی باشد. معمولا در سالن های مستطیلی ناچار می شویم که مبلمان را در جهت طول سالن بچینیم و با این کار فضا، فرم راهرویی یا تونلی به خودش می گیرد. علاوه بر این به طور ناخودآگاه در سالن مستطیلی امتداد دید آدمها به سمت انتهای سالن کشیده می شود. این خطای دید، فضا را حتی عمیق تر و طولانی تر از ابعاد واقعی آن نشان می دهد. در سالن مستطیلی باید سعی کنید با استفاده از تکنیک های دکوراسیون داخلی سالن را عریض تر از آنچه که هست نشان بدهید. در این مطلب راهکارهایی را برای این مسئله پیشنهاد می کنیم.

اما این نکته را یادآوری کنیم که در وهله اول بهتر است در چیدمان نشیمن و پذیرایی مستطیلی حتما اصول دکوراسیون نشیمن و پذیرایی را که در مطلب جداگانه ای مفصل توضیح دادیم رعایت کنید و از شلوغ کردن و چیدمان غیر اصولی فضا پرهیز کنید. در ادامه با کمک این اصول و راهکارهایی پایین می توانید سالن مستطیلی خودتان را به بهترین شکل چیدمان کنید.

مطلب مرتبط : اصول چیدمان نشیمن و پذیرایی

 

نکات مهم چیدمان پذیرایی مستطیل باریک :

مسیر عبور و مرور را مسدود نکنید

ممکن است در و درگاه های مختلفی به سالن پذیرایی و نشیمن شما باز بشود. سعی کنید در مسیر این درها وسیله ای قرار ندهید و راه را باز نگه دارید. اگر سالن شما مسیر عبور و مرور و دسترسی به فضاهای مختلف مثل آشپزخانه، ورودی و اتاق خوابهاست، حتما باید بهترین و مستقیم ترین مسیر دسترسی بین این فضاها را بررسی کنید و از قرار دادن اثاثیه در این مسیرها خودداری کنید. این ترفند برای شما فضایی بازتر، کاربردی تر و دنج تر بدون تداخل عملکردها می سازد.

می توانید یک خط فرضی بین فضاهای مختلف ترسیم کنید و سعی کنید روی این خط مبل یا اثاث دیگری قرار ندهید. چرا که اگر این مسیرها با مبلمان و سایر وسایل اشغال بشوند، رفت و آمد شما در خانه و استفاده از فضاهای مختلف شما به مشکل می خورد. در بلند مدت این مسئله ممکن است شما را آزار بدهد و عملکرد فضاهای مختلف شما را با مشکل مواجه کند.

چیدمان سالن مستطیلی
چیدمان سالن مستطیلی

فضای مستطیل شکل را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید

برای اینکه سالن مستطیل شکل شما کمتر فرم راهرویی به خودش بگیرد، تقسیم فضا به دو یا چند عملکرد، بهترین راه حل است . می توانید به جای اینکه کل مبلمان را کنار دیوارها بچینیم، فضا را به دو قسمت نشیمن و غذاخوری، یا دو نیم ست برای تلویزیون و پذیرایی یا یک فضای تلویزیون و یک کنج دنج تقسیم کنید و از فرش و تفاوت رنگ برای این تفکیک های فضایی کمک بگیرید.

راهکارهای مختلفی برای تفکیک فضای پذیرایی و نشیمن وجود دارد که در مطلب زیر آنها را به طور کامل بررسی کردیم. پیشنهاد می کنیم برای تفکیک بهتر فضا این مطلب را مطالعه بفرمایید :

تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی

تفکیک سالن پذیرایی
تفکیک سالن پذیرایی

از آینه ها کمک بگیرید

آینه ها کمک می کنند با خطای دید ابعاد فضا را بزرگتر از چیزی که هست، نشان بدهید و به همین دلیل در فضاهای باریک و راهرویی پرکاربرد هستند. استفاده از آینه در دیوارهای طولانی، عرض فضا را بزرگتر و فاصله دیوارها را بیشتر نشان می دهند. آینه همینطور کمک می کند که نور پنجره و لوستر داخل فضا بازتاب پیدا کند و محیط روشنتر و بزرگتر دیده بشود. سعی کنید در قسمت طولی سالن مستطیلی از آینه کشیده و بزرگ استفاده کنید تا فضای شما عریض تر به نظر برسد.

آینه در سالن پذیرایی
آینه در سالن پذیرایی

از فضای عمودی پذیرایی مستطیلی غافل نشوید

فرم ها و خطوط عمودی، امتداد دید افراد را رو به بالا می کشند و سقف را بلندتر نشان می دهند. پس شما هم می توانید از خطوط عمودی برای بلند تر نشان دادن سالن پذیرایی و نشیمنتان استفاده کنید. در سالن های مستطیلی این خطای دید را می توانید با استفاده از پرده ها، تابلوهای عمودی، لوسترهای آویزدار و دکوریجات بلند ایجاد کنید. این ترفند نسبت طول به عرض فضا را کمتر نشان می دهد و ناخودآگاه فضا را روشن تر و بزرگتر نمایش می دهد.

استفاده از شلف و کتابخانه در فضای عمودی
استفاده از شلف و کتابخانه در فضای عمودی

دکوریجات گرد و بیضی انتخاب کنید

دکوریجات و وسایل گرد و بیضی و خطوط منحنی می توانند تمرکز آدمها را از فرم مستطیلی سالن منحرف کنند. پس سعی کنید در اکسسوری ها و وسایل تزئینی از فرم های گرد و منحنی زیاد استفاده کنید. در وسایل بزرگتر هم بهتر است به جای فرم های کشیده، از اشکال مربع و منحنی که کشیدگی کمتری نسبت به مستطیل دارند، کمک بگیرید. پاف ، تابلو، گلدان، آینه، میز وسط، میز عسلی، آباژور، لوستر و سایر دکوریجات گزینه های مناسبی برای انتخاب فرم های گرد و بیضی هستند

دکوریجات گرد و بیضی در فضای مستطیل شکل
دکوریجات گرد و بیضی

مبلمان در جهت عمود به سالن

بهتر است از چیدمان همه مبلمان در یک جهت، به خصوص در جهت طول سالن اجتناب کنید. در چیدمان فضاهای مستطیلی، حتما از عرض سالن هم برای قرار دادن وسایل استفاده کنید و سعی کنید حداقل چند قطعه بزرگ را در جهت عمود به سالن قرار بدهید. مثلا می توانید یکی یا دو مبل یا یک کنسول کشیده یا هر وسیله دیگری را در جهت عمود به درازای سالن قرار بدهید تا توجه آدمها را از کشیدگی فرم فضا پرت کنید. در سالن های کوچک می توانید حتی از یک صندلی تک یا وسایل دکوری استفاده کنید و با این کار عمق سالن را کمتر نشان بدهید.

مبلمان سالن پذیرایی مستطیلی
مبلمان سالن پذیرایی مستطیلی

استفاده حداکثری از نور طبیعی

به طور کلی در همه فضاهای باریک به خصوص در متراژهای پایین، توجه و استفاده از نور طبیعی یک نکته حیاتی محسوب می شود. پنجره بزرگ، پرده های رنگ روشن و نازک، رنگ های روشن در دیوارها و استفاده حداکثری از نور طبیعی دیوارهای شما را دورتر از هم و سالن را عریض تر نشان می دهند.

استفاده از نور طبیعی برای فضای کوچک
استفاده از نور طبیعی برای فضای کوچک

مبل ها را به دیوار نچسبانید

با رعایت فاصله حداقلی ۱۵-۲۰ سانتی متری بین مبلمان و دیوارها، می توانید با فرم اتوبوسی و راهرویی فضاهای مستطیلی مقابله کنید. مخصوصا در فضاهایی که مبلمان پایه بلند دارید، فضای خالی پشت مبل ها کمک می کند کمی از کفپوش و قرنیزها دیده شود. این خطای دید فضا را بزرگتر و آزادانه تر نشان می دهد. پس سعی کنید وسایل پایه بلند برای سالن های مستطیلی انتخاب کنید و آنها را از دیوار فاصله بدهید.

"<yoastmark
فاصله دادن مبل ها از دیوار باعث خطای دید می شود

همانطور که گفتیم برای چیدمان بهتر در سالن های مستطیل باید فضا را خلوت نگه دارید و سعی کنید با خطای دید عرض سالن را بزرگتر نشان بدهید. بهتر است وسایل تا حد امکان مینیمال و کوچک باشند تا عرض سالن را پر نکنند. شما می توانید با خلاقیت خودتان و رعایت نکات بالا سالن مستطیل شکلتان را تفکیک کنید و به صورت ایده آل دکوراسیون کنید. اما دقت کنید که چیدمان هر خانه ای با توجه به مشخصات و شرایط دکوراسیون همان خانه تعیین می شود. پس اگر برای چیدمان نشیمن و پذیرایی خانه نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید از طریق فرم مشاوره رایگان نیلی با ما در تماس باشید. ما مشتاقانه شما را در این مسیر همراهی خواهیم کرد.

 

مطالب مرتبط : 

اصول دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن

چیدمان پذیرایی و نشیمن مربع شکل

چطور سالن پذیرایی و نشیمن را تفکیک کنیم؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.