راهنمای خرید میز جلو مبلی – چطور میز وسط مبلمان انتخاب کنیم؟

نکات خرید بهترین میز جلو مبلی
نکات خرید بهترین میز جلو مبلی

فهرست مطالب

نکات خرید بهترین میز جلو مبلی

خرید یک میز جلو مبلی برای خانه در نگاه اول ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد. به همین سادگی که وارد مغازه می‌شویم، میز مورد علاقه‌مان را انتخاب می‌کنیم و آن را در وسط نشیمن خانه قرار می‌دهیم. اما با نگاه جزئی‌تر فاکتورهای بیشتری را باید در انتخاب میز جلو مبلی در نظر بگیریم. چرا که به علت مرکزیت و ابعاد تقریبا بزرگ این وسیله، یک انتخاب اشتباه ممکن است تاثیر منفی در دکوراسیون خانه ما داشته باشد.

اولین نکته که باید در نظر بگیریم، ابعاد و اندازه میز جلو مبلی و مقیاس متناسب با فضای نشیمن است. به طوری که در کنار بقیه وسایل به زیبایی و خوبی قرار بگیرد. مسئله بعدی نوع مصالح به کار رفته در میز جلومبلی است که باید با سایر مصالح داخل فضا و مبلمان و بافت‌های فعلی هم‌خوانی داشته باشد.

مهم‌تر از همه نوع نیاز و کارکردی است که اعضای خانواده از میز جلومبلی انتظار دارند. مثلا اینکه آیا به فضاهای ذخیره سازی مثل کشو احتیاج دارند و یا اینکه میز جدید باید برای کودکان امن باشد یا خیر. بعد از در نظر گرفتن همه این فاکتورها می‌توانیم مطمئن شویم که میز جدیدی که می‌خریم بهترین و متناسب‌ترین گزینه برای فضای ما است. اما از کجا جواب درست این سوالات را پیدا کنیم؟ ما اینجا پنج مورد حیاتی را با هم بررسی می‌کنیم که به ترتیب به ما کمک می‌کنند به گزینه مناسب برسیم.

 

  • دقت به ارتفاع میز وسط

هیچ چیز در یک اتاق نشیمن غیرکاربردی‌تر از یک میز زیادی بلند یا کوتاه نیست. برای اینکه مطمئن شویم که میز راحتی برای مبلمان انتخاب کردیم، باید آن را هم ارتفاع با بخش نشیمن مبل‌ها و یا فقط ۲-۵ سانتی متر کوتاه‌تر در نظر بگیریم. اگر کوتاه‌تر از این در نظر بگیریم،‌ ریسک این را داریم که فضا خالی به نظر برسد و استفاده از آن هم راحت نباشد.

ارتفاع
ارتباع میز بهتر است بلندتر از مبلها نباشد

 

  • محاسبه طول میز وسط

بعد از اندازه‌گیری ارتفاع، نکته مهم بعدی، محاسبه تناسبات و طول میز جدید با توجه به کاناپه و سایر مبلمان فعلی است. طول میز جلو مبلی به طور تقریبی باید دو سوم کاناپه ای باشد که مقابل آن قرار می‌گیرد. پس به طور مثال برای یک کاناپه سه نفره ۲ متری حدودا میزی به طول ۱.۴ متر مناسب است.

اگر متراژ فضای ما خیلی پایین است، شاید بهتر باشد کلا از خرید میز جلو مبلی صرف نظر کنیم. و به جای آن از یک یا چند میزعسلی کوچک استفاده کنیم تا فضا کوچک نشود.

میز جلومبلی کوچک
طول میز باید کمی از طول مبل کمتر باشد
  • عرض متناسب میز جلومبلی

با در دست داشتن ارتفاع و طول نوبت به انتخاب شکل میز می‌رسد که فرم‌های پرطرفدار آن مستطیل، مربع، دایره و بیضی هستند که انتخاب بین آنها با فضای گردشی که اطراف میز نیاز داریم و طولی که محاسبه کردیم ارتباط دارد . عموما فاصله بین مبل و میز جلومبلی را باید بین ۴۵-۳۰ سانتی متر در نظر بگیریم تا میز به راحتی قابل استفاده باشد.

از طرف مقابل هم فاصله بین میز جلومبلی و میز تلویزیون یا شومینه را بهتر است حدود ۶۰ -۷۵ سانتی متر یا بیشتر در نظر بگیریم تا عبور و مرور راحتتر انجام شود. پس برای نشیمن های کوچک می‌توانیم فاصله کاناپه و تلویزیون روبرو را اندازه بگیریم و حدود ۱۱۰ سانتی متر از آن کم کنیم تا عرض ایده‌آل میز جلومبلی را به دست آوریم.

فاصله با تلویزیون
نباید میز مانعی در رفت و آمد و فاصله استاندارد تلویزیون با مبل باشد
  • سبکی – سنگینی فضا

یک نکته دیگر که لازم است به آن توجه کنیم وضعیت سبکی و سنگینی فضاست و منظور از این کلمات جرم و وزن وسایل نیست بلکه مسئله تعادل بصری و حسی و جریان انرژی است که در هر اتاقی باید وجود داشته باشد. اما چطور انتخاب میز جلومبلی به این قضیه کمک می‌کند؟

به طور مثال اگر مبل‌هایی با پایه‌های بلند داشته باشیم بهتر است میزی بدون پایه یا پایه کوتاه انتخاب کنیم . در مقابل هم اگر مبل‌هایی بدون پایه یا پایه‌کوتاه داشته باشیم بهتر است میزی پایه بلند انتخاب کنیم. فضایی که اکثر وسایل آن پایه بلند باشند، ممکن است زیادی توخالی به نظر برسد و در مقابل هم پایه کوتاه بودن همه وسایل، انعطاف و آزادی را از فضا می‌گیرد و آن را سنگین می‌کند.

میز پایه دار
برای مبلهای پایه دار میز پایه کوتاه مناسبتر است
  • نیازسنجی کنیم

مسلما یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب میز، نیاز و سبک زندگی اعضای خانه است. مثلا اگر به فضای زیاد برای گذاشتن وسایل پذیرایی یا ریموت کنترل‌ها نیاز داریم، مدل‌های دردار و کشودار و اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های جمعی هستیم، مدلهای کوتاه مربع یا دایره مناسب هستند. یا مثلا اگر فرزند کوچک در منزل داشته باشیم، مدلهای بدون گوشه و شیشه و اگر اهل تماشای فیلم یا مطالعه زیاد هستیم، استفاده از اتومان به جای میز برای گذاشتن پاها بهتر است.

میز جلو مبلی بردگیم و چند منظوره
میز بردگیم و میز بازی
  • مورد آخر : انتخاب جنس میز

قبل از خرید میز جلو مبلی، بهتر است که فهرستی از مصالحی که با فضای ما به خوبی هماهنگ می‌شوند را در ذهن داشته باشیم. لازم نیست فقط گزینه های ام‌دی‌اف یا چوب اسکلت مبلمان را برای میز انتخاب کنیم. این روزها تنوع بسیار زیادی از میزها در بازارها وجود دارد که با یک انتخاب شاخص به طور کامل حال و هوای فضای ما را عوض می‌کنند.

مثلا میزهای تاشو یا تمام‌شیشه (در خانه‌هایی که کودک ندارند) برای فضاهای کوچک مناسب هستند و فضا را پر نمی‌کنند یا طرح‌های وینتج که از رنگ کردن وسایل قدیمی ساخته می‌شوند یا میزهای ترکیببی فلز و چوب طبیعی هم ممکن است گزینه‌های مناسبی باشند. اگر قرار است میز مستقیما روی پارکت یا لمینیت قرار بگیرد، بهتر است که برای جلوگیری از یکنواختی از انتخاب میز چوبی یا ام‌دی‌اف همرنگ با کفپوش صرف نظر کنیم و به گزینه‌های سنگی یا فلز براق فکر کنیم.

میز جلو مبلی چوبی یا فلزی
دقت در انتخاب جنس باکیفیت و بادوام
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.