مبل چه رنگی بخریم ؟ چه رنگ مبلی همیشه مده؟

چه رنگ مبلی بخریم ؟
چه رنگ مبلی بخریم ؟

فهرست مطالب

سرویس مبلمان و کاناپه از نظر سایز بزرگترین قطعه در فضای نشیمن و پذیرایی ما هستند پس به طور طبیعی معمولا تبدیل به نقطه کانونی فضا می شوند. به خصوص اگر رنگ تند، شاد، یا تیره ای داشته باشند. علاوه بر این مبلمان در کنار پرده بزرگترین سطوح پارچه ای فضای خانه ما را تشکیل می دهند. پس رنگ و طرح آنها تعیین کننده بقیه رنگ های فضا و پیام آور حال و هوای خانه ماست. اما اینکه مبل چه نقشی در فضا بازی کند و چه پیام و تاثیری بر افراد حاضر در فضا بگذارد به انتخاب ما بستگی دارد.

در این مطلب به بررسی تاثیر رنگ مبلمان بر فضا و اینکه چه رنگ مبلی برای فضای ما بهتر است می پردازیم. اگر قصد خرید مبلمان جدید را دارید پیشنهاد می کنیم مطلب زیر درباره انتخاب سایز و فرم مناسب مبلمان را هم مطالعه بفرمایید :

راهنمای خرید مبل

برای چه عملکردی مبل می خریم ؟

در خرید مبلمان با توجه به مدت زمان زیاد استفاده و هزینه بالایی که برای آن صرف می کنیم، توجه به عملکرد حرف اول را می زند. رنگ مبل بر طول عمر مفید و جلوه ظاهری و زیبایی آن در بلند مدت تاثیر عظیمی دارد. پس حتما قبل از خرید و انتخاب رنگ، باید عملکرد مبل را در نظر بگیریم. اینجا منظور از عملکرد این هست که ببینیم الان چطور با فضا و مبلها رفتار می کنیم و طبق آن تصمیم بگیریم. نه طبق رفتاری که امیدواریم در آینده با مبلمان داشته باشیم. چون ممکن است مبل ها را عوض کنیم ولی نیاز ما از فضای خانه و عادت های روزمره ما قابل تغییر نیستند.

  • به طور کلی اگر مبل را صرفا برای پذیرایی از میهمانها و استفاده گهگاهی می خریم، می توانیم از رنگ های روشن، پاستلی و تند با خیال راحت استفاده کنیم.
  • مسلما مبل رنگ روشن در فضایی با حضور کودکان یا حیوانات خانگی به سرعت ظاهر خودش را از دست می دهد.  پس اگر برای استفاده کودکان یا حیوانات خانگی و یا استفاده روزمره مثل صرف غذا و نوشیدنی، مبل تهیه می کنیم، بهتر است از مبلهای رنگ متوسط تا تیره یا حداقل جنسهای قابل تمیز کردن مثل چرم یا دارای رومبلی استفاده کنیم. در مورد حیواناتی که ریزش مو دارند هم می توانیم مبلی نزدیک به رنگ موهای آنها تهیه کنیم تا کمتر به چشم بیایند. به طور کلی همه رنگ های تیره و  تناژهای متوسط رنگ های خاکستری، قهوه ای، سبز، آبی و زرشکی کمتر از رنگ هایی مثل زرد، نارنجی و صورتی لک می شوند و راحتتر قابل نظافت هستند.
مبل رنگ تیره برای کودکان و حیوانات خانگی
مبل رنگ تیره برای کودکان و حیوانات خانگی

برای فضاهای مختلف چه رنگ مبلی بخریم ؟

به طور کلی رنگ های تند و شدید زودتر از رنگ های ملایم و مات خسته کننده می شوند. پس برای فضاهایی که مدت زمان کمتری در آنها حضور داریم مثل اتاق مهمان، سالن پذیرایی، فضاهای دوستانه و … می توانیم از رنگ  های گرم و زنده و تند استفاده کنیم اما برای نشیمن خانوادگی، اتاق خواب یا هر فضایی که مدت زمان زیادی در آن می گذارانیم بهتر است از رنگ های سردتر و ملایمتر مثل رنگ های خنثی (سفید، کرم، خاکستری، مشکی)، رنگ های طبیعی ( قهوه ای، سبز، آبی ) و طیف های روشن (رنگ ترکیب شده با سفید) و مات (رنگ ترکیب شده با کرم یا خاکستری ) دیگر رنگ ها استفاده کنیم. رنگ های خنثی با توجه به اینکه با رنگ های مختلف به راحتی ترکیب می شوند، پروسه تغییر دکوراسیون را در آینده برای ما آسان می کنند. پس اگر بین گزینه های مختلف مردد ماندید، بهترین گزینه استفاده از رنگ های خنثی و روشن است.

رنگ مبلمان به تفکیک فضا
رنگ مبلمان به تفکیک فضا

نقطه کانونی یا نه ؟

اگر قصد داریم خانه ای جدید و خالی را دکوراسیون کنیم، می توانیم انتخاب کنیم که نقطه کانونی فضا کجا و به چه صورت باشد. در این حالت هم می توانیم تصمیم بگیریم که کاناپه  و ملحقاتش نقطه کانونی ما باشند، و هم میتوانیم خلاف این تصمیم، تلویزیون، شومینه یا هر قسمت دیگری از فضا را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنیم. این تصمیم بر رنگ مبلی که می خریم تاثیر مستقیم می گذارد. اگر کاناپه، نقطه کانونی ماست باید رنگهایش را طوری انتخاب کنیم که کاناپه و اکسسوری هایش (مثل تابلوی بالای مبل، کوسن ها، گلدان کنار و …) از محیط اطراف و بقیه وسایل متمایز دیده شوند. پس مهم ترین سوالی که در این زمینه باید جواب دهیم این است که : آیا مبل ما قرار است توجه را به سمت خودش جلب کند ؟ یا قرار است نقش پس زمینه و حمایت کننده برای دیده شدن بقیه وسایل داشته باشد ؟

نقطه کانونی فضا
نقطه کانونی فضا

رنگ کاناپه نقطه کانونی

اگر تصمیم گرفتیم که کاناپه نقطه کانونی باشد، راه حل ساده است. کاناپه و مبلمان ما باید به لحاظ رنگی طوری باشند که از محیط اطراف مثل دیوارها، پنجره، پرده ها و کف متمایز دیده بشوند. این کار به چند شکل قابل انجام است :

  • رنگ کاناپه از نظر تیرگی روشنی، خلاف محیط اطراف باشد : یعنی اگر کلیت دیوارها و کف روشن هستند، کاناپه طیف رنگی از متوسط یا تیره داشته باشد.
  • از رنگ های غنی، تند و زنده کمک بگیریم. رنگ های زنده مثل انواع سبز، قرمز، بنفش، نارنجی، قهوه ای و فیروزه ای و رنگهای ترکیبی به خوبی خودنمایی و جلب توجه می کنند.
  • می توانیم برای کاناپه از رنگ های محتاطانه و خنثی مثل انواع سفید، کرم، خاکستری و … استفاده کنیم و در عوض در کوسن ها از رنگ های زنده و شاد استفاده کنیم و با این تضاد بصری، نقطه کانونی فضا را بسازیم.
رنگ مبل شاخص
مبل شاخص

انتخاب رنگ مبل به عنوان پس زمینه

اگر تصمیم داریم که نقطه کانونی فضا، بخش دیگری مثل تلویزیون و .. باشد، باید طیف رنگی مبل ها را طوری انتخاب کنیم که به جای جلب توجه، در محیط اطراف حل شوند. برای این کار باید از رنگ های خود محیط استفاده کنیم مثل رنگ دیوارها، کفپوش، پنجره، کابینت ها، کمد دیواری و ….

  • مثلا مبل روشن روی کفپوش روشن، و مبل تیره روی کفپوش تیره کمتر یه چشم می آید. پس می توانیم از تناژهای نزدیک به کفپوش زیر مبل ها برای رنگ آنها استفاده کنیم. به خصوص برای مبل های که وسط فضا قرار می گیرند.
  • همین اصل در مورد دیوار پشت مبل هم صادق است به خصوص مبل های پشت بلند. نزدیک بودن رنگ مبل با دیوارها، کمک می کند از نظر بصری در محیط حل شود. پس مثلا برای دیوارهای سفید می توانیم مبل سفید، کرم و خاکستری های روشن، یا مبلهای رنگی روشن مایل به سفید استفاده کنیم.
استفاده از یک طیف رنگ در سطوح گسترده فضا
استفاده از یک طیف رنگ در سطوح گسترده فضا

رنگ مبل فضایی که دکوراسیون شده

وقتی برای فضایی که دکوراسیون شده یا بقیه وسایل آن را از قبل خریده ایم مبل تهیه می کنیم، انتخاب های محدودتری داریم . پس باید سعی کنیم با حفظ وضعیت موجود هارمونی و تعادل رنگی را در فضا برقرار کنیم. باید رنگی انتخاب کنیم که در ترکیب با بقیه وسایل موجود، فضا را تیره، آشفته و شلوغ نکند و بتواند به خوبی با پالت رنگ بقیه محیط ترکیب شود. در این موارد معمولا رنگ خنثی موجود در فضا ، محتاطانه ترین و کم ریسک ترین انتخاب است. مثلا اگر کرم، سفید یا خاکستری در فضا داریم توانیم از همان در مبل هم استفاده کنیم.

همینطور می توانیم از رنگ های دوم یا سوم موجود در فضا کمک بگیریم. مثلا اگر فرش را قبلا تهیه کرده باشیم، می توانیم از رنگ دوم فرش برای مبل و رنگ سوم آن برای اکسسوری ها کمک بگیریم. همینطور کاغذ دیواری، تابلو، پرده، میزها و … هم می توانند ما را در انتخاب رنگ راهنمایی کنند اما بهتر است از طیف های مختلف یک رنگ استفاده کنیم و از تکرار یک رنگ ثابت در فضا اجتناب کنیم. اگر به نتیجه نهایی نرسیدید رنگ خنثی غالب در فضا را پیدا کنید و همان را برای مبل انتخاب کنید.

ترکیب رنگ دکوراسیون
ترکیب رنگ دکوراسیون

مبل رنگی

ارتباط رنگ مبل ها با فضا، به جز خود رنگ مبل به اکسسوری ها و بقیه رنگهای فضا هم ربط دارد. وقتی ما یک مبل رنگی متمایز و چشمگیر انتخاب می کنیم، در واقع یک لکه رنگ بزرگ به قسمتی از فضا اضافه می کنیم. برای حفظ تعادل فضا، بهتر است این لکه رنگ به صورت تک باقی نماند و از همان رنگ یا خانواده رنگی مشابه، در اکسسوری ها و نقاط کوچک بقیه فضا هم استفاده کنیم. مثلا در کوسن ها، گلدان ها و تابلوها در قسمت های دیگر فضا این رنگ را تکرار کنیم. البته اصلا توصیه نمی شود که همه دکوریجات را با رنگ مبل ست کنیم چون این کار فقط فضا را شلوغ می کند.  بهتر است با در نظر گرفتن قانون ۶۰-۳۰-۱۰ و اینکه رنگ مبل ما در کدام یک از این سه بخش قرار می گیرد، تعادل رنگی محیط را برقرار کنیم.

رعایت تعادل رنگی دکوراسیون
قانون ۶۰-۳۰-۱۰ دکوراسیون

چه روحیه ای داریم ؟

مبل ها جزو وسایلی هستند که هر کدام از ما حداقل چند سالی از آنها استفاده می کنیم پس اینکه حس خوب و راحتی با دیدن آنها داشته باشیم، نکته مهمی محسوب می شود.  اگر شما هم جزو افرادی هستید که زود از دکوراسیون خسته می شوید و زود به زود دکوراسیون عوض می کنید، بهتر است از مبل های رنگ خنثی و کم ریسک (مثل سفید، کرم ها ، خاکستری ها، مشکی، بژ، سفید های رنگی، سرمه ای و … ) استفاده کنید تا بتوانید در بلند مدت آنها را با رنگ های مختلف ترکیب کنید. به این صورت می توانید هر زمان خواستید با تغییرات کوچک در کوسنها و شال مبل و اکسسوری ها، رنگبندی فضا را عوض کنید.

اما اگر مدت زمان طولانی و یک رنگبندی ثابت شما را خسته نمی کند، رنگ دلخواه خودتان را در مبلمان انتخاب کنید تا همیشه حس خوبی نسبت به آن داشته باشید. همینطور اگر فضاهایی آرامش بخش و بی هیاهو می پسندید، بهتر است کمترین کنتراست را در فضا ایجاد کنید و از رنگهای همخوان و مشابه محیط اطراف مثل رنگ دیوارها، کف، کابینت ها و … با پالت های رنگی مونوکروم برای مبلها استفاده کنید.

دکوراسیون بر اساس شخصیت فردی
دکوراسیون بر اساس شخصیت فردی
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.