جای میز تلویزیون در خانه کجاست؟ نکات محل قرارگیری تلویزیون

بهترین جای میز تلویزیون در خانه کجاست
بهترین جای میز تلویزیون در خانه کجاست

فهرست مطالب

تلویزیون این سال ها یکی از عناصر اصلی هر خانه ای محسوب می شود. به حدی که در خیلی از خانه ها در مهم ترین جای پذیرایی قرار می گیرد و مبلمان حول آن چیده می شوند. پس می توانیم بگوییم که تلویزیون خیلی اوقات نقطه کانونی فضای شما را تشکیل می دهد و جای آن می تواند دکور شما را متحول کند. اما جدا از مسئله زیبایی، شفافیت و وضوح تصویر خود تلویزیون هم اهمیت زیادی دارد. و اینجاست که جای میز تلویزیون به عامل تعیین کننده ای در کیفیت بالاتر تماشای آن تبدیل می شود. اگر تلویزیون در جای مناسب قرار نگیرد ممکن است باعث آسیب به چشم و گردن اعضای خانواده بشود یا دید مناسبی نداشته باشد و به خوبی قابل استفاده نباشد.

علاوه بر آن با توجه به سایز بزرگ و رنگ تیره ای که تلویزیون به فضا می آورد، اگر در جای صحیح قرار نگیرد می تواند باعث آشفتگی فضا بشود. برای پیدا کردن بهترین جای میز تلویزیون لازم است که نکاتی مثل ابعاد فضا، نور و .. را در نظر بگیرید. در این مطلب این نکات را بررسی می کنیم و در پایان شما می توانید جای مناسب میز تلویزیون در خانه خودتان را پیدا کنید.

موقعیت تلویزیون نسبت به پنجره

اولین و مهم  ترین مسئله در انتخاب جای میز تلویزیون توجه به موقعیت پنجره ها و نورهای ورودی فضا است. چرا که نور مستقیما روی وضوح تصویر تلویزیون شما تاثیر می گذارد. تلویزیون در سه حالت نسبت به پنجره می تواند قرار بگیرد که آنها را بررسی می کنیم:

  • تلویزیون مقابل پنجره :

قرار دادن تلویزیون جلوی پنجره باعث قرار گرفتن آن در وضعیت ضد نور در طول روز می شود. در واقع نور خیره کننده ای که از پنجره وارد می شود، اجازه نمی دهد شما راحت بتوانید تصویر تلویزیون را ببینید. پس بهتر است از قرار دادن تلویزیون مقابل پنجره خودداری کنید. اگر ناچار به چنین انتخابی هستید، می توانید به جای پرده از شیدهای تیره رنگ برای جلوگیری از ورود نور موقع تماشای تلویزیون استفاده کنید.

قرارگیری میز تلویزیون مقابل پنجره
قرارگیری میز تلویزیون مقابل پنجره
  • تلویزیون روبروی پنجره :

قرار گیری تلویزیون روبروی پنجره هم باعث افتادن انعکاس نور پنجره در تلویزیون در اکثر ساعات روز می شود. این انعکاس هم باعث می شود نتوانید تصویر تلویزیون را در طی ساعات روز به خوبی مشاهده کنید. پس دیوار مقابل پنجره هم گزینه مناسبی برای جای میز تلویزیون نیست. مگر اینکه همانطور که گفته شد از شیدهای تیره و ضدنور به جای پرده استفاده کنید که بتوانیم فضا را در صورت لزوم کاملا تاریک کنید.

جای نادرست میز تلویزیون در روبروی پنجره
جای نادرست میز تلویزیون در روبروی پنجره
  • تلویزیون با زاویه نود درجه به پنجره :

در نشیمن هایی که پنجره دارند، بهتر است تلویزیون را با زاویه نود درجه از پنجره قرار بدهید. به این صورت تا حد زیادی جلوی انعکاس نور در تلویزیون گرفته می شود و می توانید تصویر بهتری داشته باشید. البته بهتر است که به جهت نور غروب هم توجه کنید و تلویزیون را ترجیحا در جایی بگذارید که اشعه غروب آفتاب در آن منعکس نشود. برای این مورد می توانید تلویزیون را در تورفتگی دیوار قرار بدهید یا برای آن یک دکور تی وی وال با بیرون زدگی از دیوار تدارک ببینید. با این روش می توانید انعکاسهای پنجره را بهتر کنترل کنید و تصویر بهتری داشته باشید.

موقعیت نود درجه بهترین جای میز تلویزیون نسبت به پنجره
موقعیت نود درجه بهترین جای میز تلویزیون نسبت به پنجره

فاصله و تناسبات تلویزیون

  • تناسب تلویزیون با ابعاد فضا

حتما موقع خرید تلویزیون به ابعاد نشیمن و فاصله میز تلویزیون با دیوار روبرویی توجه کنید. معمولا در راهنمای خود تلویزیون ها فاصله مناسب و متراژ بهینه مورد استفاده برای هر سایز تلویزیونی ذکر شده است. استفاده از تلویزیون بزرگ در فضای کوچک باعث آسیب به چشم و گردن و به هم ریختگی تناسبات دکوراسیون منزل شما می شود. همینطور برای فضاهای بزرگ هم اگر تلویزیونی کوچک خریداری کنید، عملا امکان استفاده از آن را نخواهید داشت. پس قبل از خرید حتما به متراژ فضا و فاصله تلویزیون با دیوار روبرویی دقت کنید و تلویزیون متناسب با فضای خودتان تدارک ببینید.

اهمیت تناسب تلویزیون با متراژ پذیرایی
اهمیت تناسب تلویزیون با متراژ پذیرایی
  • ابعاد و فاصله تلویزیون تا چشم انسان

برای هر سایز تلویزیونی یک فاصله بهینه برای قرارگیری چشم بیننده وجود دارد که اگر تلویزیون را نزدیکتر یا دورتر از آن بگذارید، هر دو باعث آسیب به چشم می شوند. این فاصله ها معمولا به صورت یک استاندارد کلی نسبت به ابعاد تلویزیون تعریف می شوند. اما ممکن است با تغییر تکنولوژی تلویزیون ها یا برای مدلهای قدیمی تر متفاوت باشند. پس بهتر است حتما برای حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از دفترچه راهنمای تلویزیونتان برای این مورد کمک بگیرید.

ابعاد استاندارد برای فاصله چشم انسان از تلویزیون  های مختلف را در تصویر زیر نام بردیم. می توانید از این اندازه ها برای چیدمان مبل جلوی تلویزیون یا محاسبه ابعاد تلویزیون مناسب فضایتان استفاده کنید. برای سلامتی بیشتر چشم ها، بهتر هست که اندازه بزرگتر هر بازه را معیار در نظر بگیرید. (این محاسبات برای تلویزیون های جدید می باشند و برای مدلهای قدیمی تر، فاصله سالم کمی بیشتر است)

جدول فاصله استاندارد تلویزیون از چشم انسان
جدول فاصله استاندارد تلویزیون از چشم انسان
  • نصب تلویزیون روی دیوار

اگرعلاقه دارید تلویزیونتان را روی دیوار نصب کنید، برای محاسبه ارتفاع ایده آل آن، باید روی صندلی یا مبلی که قصد دارید برای تماشای تلویزیون استفاده کنید بنشینید. سپس فاصله چشمتان تا زمین را اندازه بگیرید. بهتر است که مرکز تلویزیون با چشم شما در حالت نشسته هم ارتفاع باشند. اگر چنین حالتی ممکن نبود و تلویزیون بالاتر بود، برای حفظ سلامتی گردنتان حتما از پایه های دیواری که قابلیت خم شدن رو به پایین دارند، استفاده کنید و سر تلویزیون را رو به پایین خم کنید.

موقعیت مناسب نصب تلویزیون روی دیوار
موقعیت مناسب نصب تلویزیون روی دیوار

جای میز تلویزیون در پذیرایی و نشیمن

به طور کلی در همه پذیرایی های مستطیل، مربع و ال نکاتی کلی درباره جای تلویزیون وجود دارد که بهتر است رعایت شوند، مثل اینکه :

  • تناسب ابعاد میز و تلویزیون

تلویزیونتان را روی وسایل و میزهای کوچک و غیر استاندارد و یا در کنج اتاق قرار ندهید. این کار نقطه کانونی و زوایای چیدمانتان را بهم می ریزد. میز تلویزیون ها ابعاد استانداردی دارند و هر کدام توانایی تحمل وزن و سایز خاصی از تلویزیون را دارند. از تناسب داشتن میز و تلویزیونتان با هم اطمینان حاصل کنید. می توانید از تولید کننده و فروشنده میز تلویزیونتان هم در این مورد راهنمایی بگیرید.

جای نامناسب میز تلویزیون در نشیمن و پذیرایی
جای نامناسب میز تلویزیون در نشیمن و پذیرایی
  • تلویزیون و نقطه کانونی

اگر قصد دارید تلویزیون نقطه کانونی نشیمنتان باشد، با رعایت فاصله های استاندارد، مبلمانتان را طوری بچینید که به تلویزیون دید داشته باشند. اگر نقطه کانونی دیگری مثل شومینه در خانه دارید و نمی خواهید که  سردرگمی ایجاد شود، می توانید تلویزیون را کنار کانون اولی نصب کنید. (مانند شکل زیر). اگر قصد این کار را هم ندارید، می توانید با استفاده از شلف و کتابخانه و … طوری برای تلویزیون دکورسازی کنید که جلب توجه نکند و نظم محیط شما حفظ بشود. به هر حال سعی کنید یک محور و کانون در کل فضا داشته باشید.

موقعیت تلویزیون و نقطه کانونی فضا
موقعیت تلویزیون و نقطه کانونی فضا
  • تلویزیون و شومینه

تلویزیونتان را بالای شومینه نصب نکنید. به نظر اکثر طراحان، اگر شومینه شما نقطه کانونی نشیمنتان باشد، با نصب یک صفحه مشکی بالای آن، مهم ترین و زیباترین نقطه منزلتان را از بین می برید. ضمن اینکه ممکن است شومینه شما درست اجرا نشده و حرارتش زیر تلویزیون خطرآفرین باشد.

موقعیت نادرست تلویزیون نسبت به شومینه
موقعیت نادرست تلویزیون نسبت به شومینه
  • دیوار تلویزیون ( تی وی وال )

برای دیوار پشت تلویزیون از دکورهای شلوغ، کاغذ دیواری های طرحدار رنگارنگ و دیوارپوش های پرجزئیات استفاده نکنید. این کار علاوه بر جلوه نامناسب و شلوغی، باعث خستگی چشمتان موقع تماشای تلویزیون هم می شود. برای دیزاین دیوار پشت تلویزیون می توانید از این مطلب هم بازدید بفرمایید :

دکور پشت تلویزیون – دیوار پشت تلوزیون را چطور دکور کنیم؟

  • چیدمان مبلها

همه مبل ها را رو به تلویزیون چیدمان نکنید. وقتی همه مبل ها روبروی تلوزیون باشند، صمیمیت فضای شما از بین می رود و مهمان ها امکان مکالمه و تعامل با هم را نخواهند داشت. بهتر است حداقل تعدادی از مبل ها طوری قرار بگیرند که روبروی هم باشند یا به هم دید داشته باشند.

  • تلویزیون و فرم پذیرایی

در پذیرایی ال می توانید یکی از بازو های ال را به نشیمن خصوصی (برای تماشای تلویزیون و چیدمان مبل ها) و دیگری را به ناهارخوری یا پذیرایی رسمی اختصاص بدهید. برای پذیرایی مستطیل می توانید فضا را به یک خط فرضی به دو قسمت تقسیم کنید و تلویزیون را در مرکز کانونی یکی از این دو قسمت قرار دهید. در پذیرایی مربع هم نقطه وسط یکی از اضلاع که مانعی مثل پنجره یا در نداشته باشد، می تواند جای خوبی برای تلویزیون باشد.

به طور کلی تلویزیون یکی از اولین وسایلی است که در چیدمان پذیرایی و نشیمن، تعیین تکلیف می شود. با رعایت نکات بالا می توانید نقطه مناسب تلویزیون در فضای خانه تان را پیدا کنید. اما غیر از تلویزیون، نکات دیگری هم هستند که برای چیدمان پذیرایی و نشیمن شما ضروری اند. این مطالب هم می توانند در کنار نکات بالا به دکوراسیون زیباتر و بهینه تر فضای شما کمک کنند :

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

اصول دکوراسیون سالن پذیرایی و نشیمن

تفکیک فضای پذیرایی – چطور نشیمن و پذیرایی را تفکیک کنیم؟

نکات دکوراسیون ورودی خانه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.