نکات انتخاب پرده – بایدها و نبایدها و راهنمای خرید پرده

نکات و باید و نبایدهای انتخاب پرده
نکات و باید و نبایدهای انتخاب پرده

فهرست مطالب

پرده می تواند نقش مهمی در دکوراسیون فضای ما داشته باشد. البته هر پارچه یا متریالی که جلوی پنجره به کار ببریم، می تواند مانع عبور نور بشود و سایه ایجاد کند. اما نقش پرده در دکوراسیون داخلی چیزی بیشتر از اینهاست. پرده ها می توانند ترکیب رنگ اتاق را عوض کنند و یا حتی رنگ بقیه وسایل را تعیین کنند. می توانند فضا را روشن یا تاریک نشان بدهند، عیوب دیوار و پنجره را بپوشانند و با خطای دید فضا را کوچکتر یا بزرگتر از آنچه که هست نشان بدهند.

پس با یک انتخاب هوشمندانه می توانیم از این مشخصات در جهت اهداف خودمان استفاده کنیم. در مطلب دیگری به نکات اندازه گیری پرده پرداختیم و در این مطلب درباره بقیه نکات انتخاب پرده مثل رنگ، طرح، ابعاد و … صحبت می کنیم. در پایان شما می توانید بهترین پرده برای فضای خودتان را تشخیص بدهید و در دکوراسیونتان استفاده کنید.

پرده تیره یا روشن بخریم؟

پرده سطح بزرگی از پارچه را درست مقابل دید افراد قرار می دهد پس تاثیر مهمی در تم کلی فضای ما می گذارد. رنگ های روشنتر پرده فضا را بزرگتر نشان می دهند و به عنوان رنگ پس زمینه برای بهتر دیده شدن بقیه وسایل به خوبی عمل می کنند. رنگ های تند و تیره از نظر عمق دورتر دیده می شوند، ولی توجه را به خودشان جلب می کنند و عموما فضا را تاریک تر نشان می دهند.

نکات انتخاب پرده بین رنگ های تیره و روشن
نکات انتخاب پرده بین رنگ های تیره و روشن

نکات انتخاب رنگ پرده

معمولا پرده های رنگ روشن و خنثی برای همه فضاها جوابگو هستند و محافظه کارانه ترین انتخاب برای سبک های مختلف و مدت زمان بیشتر هستند. چرا که هیچ موقع از مد نمی افتند. رنگ های سرد و ملایم مثل انواع آبی، سبز، بنفش و طوسی به فضای ما آرامش می بخشند. در مقابل رنگ های گرم تر مثل زرد، صورتی، نارنجی، خردلی و .. به فضا انرژی و تحرک می بخشند.

نکات تاثیر تم رنگی پرده بر فضا و انتخاب بهترین رنگ پرده
نکات تاثیر تم رنگی پرده بر فضا و انتخاب بهترین رنگ پرده

هارمونی رنگی

  1.  می توانیم پرده را با دیوارها و یا سطوحی مثل کفپوش یا فرش ست کنیم تا بیشتر نقش پس زمینه را بازی کند و جلب توجه نکند.
  2.  اگر رنگ مبلمان فضا مشخص است می توانیم آن را هماهنگ با مبلها یا رنگ دوم فضا مثل دیوار کانونی انتخاب کنیم. در این مورد بهتر است از طیف های روشنتر و خنثی تر رنگ مبلمان استفاده کنیم.
  3.  پرده را با رنگ سوم فضا مثل کوسن ها و اکسسوری ها ست کنیم. در این مورد حتما باید در قسمت های مختلف فضا به طور پراکنده از همان رنگ استفاده کنیم تا تعادل رنگی برقرار شود.
رنگ پرده را با چی ست کنیم؟
رنگ پرده را با چی ست کنیم؟

ارتفاع پرده

پرده هر چه بلندتر باشد و بخش بیشتری از دیوار را بپوشاند، فضا را بزرگتر و مجلل تر نشان می دهد. پس برای نشیمن و پذیرایی و ناهارخوری پرده بلند از کف تا سقف بهترین گزینه است. برای آشپزخانه و اتاق خواب به نوع دکوراسیون و وسایلی که زیر پنجره قرار می گیرند باید نگاه کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم. هر دو پرده کوتاه و بلند می تواند برای این موارد جوابگو باشد. در سرویس های بهداشتی و حمام هم برای بهداشت بیشتر بهتر است پرده ها کوتاه باشند و بالاتر از زمین قرار بگیرند.

تاثیر ارتفاع پرده بر خطای دید و بزرگ دیده شدن فضا
تاثیر ارتفاع پرده بر خطای دید و بزرگ دیده شدن فضا

جنس پرده

این مورد هم به عملکرد و سبک فضای ما و موارد آب و هوایی بستگی دارد. برای مناطق گرمسیری پرده های نازک، و برای مناطق سردسیری پرده های ضخیم مناسب تر هستند. ضمنا پرده های سنگین مثل مخمل و ابریشم ظاهری رسمی تر دارند و برای سبک های کلاسیک و فضاهایی مثل پذیرایی و ناهارخوری مناسب هستند. اما پرده های حریر، تور و کتان ظاهری ملایم و لطیف دارند و برای فضاهای راحتی مثل اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و سبک های مدرن و مینیمال مناسب هستند.

چنس پرده در سبکی سنگینی و میزان رسمی بودن فضا تاثیر می گذارد
چنس پرده در سبکی سنگینی و میزان رسمی بودن فضا تاثیر می گذارد

پرده ساده یا طرحدار؟

به طور کلی با انتخاب پرده ساده، ما آزادی عمل بیشتری از بابت انتخاب بقیه وسایل و تغییر دکور خواهیم داشت. اگر بقیه وسایل مثل مبلمان و فرش ها طرحدار و شلوغ هستند حتما باید طرح پرده را ساده انتخاب کنیم. اما اگر بقیه وسایل همگی ساده هستند و پرده قرار است مرکز توجه باشد، می توانیم آن را طرحدار انتخاب کنیم. اما بهتر است از طرح های درشت و شلوغ استفاده نکنیم تا فضا تاریک و کوچک نشود و به جای آن از طرح های محو و کم تضاد انتخاب کنیم.

نکات انتخاب طرح پرده
نکات انتخاب طرح پرده

طول پرده

هر چه طول پرده را بیشتر در نظر بگیریم، چین های بیشتری میخورد و نور کمتری را عبور می دهد و طبیعتا دید کمتری هم از بیرون به داخل خواهیم داشت. هر چه چین های کمتری داشته باشیم، فضا غیررسمی تر و مینیمال تر می شود. به طور کلی طول پرده بین ۲ تا ۲.۵ برابر طول پنجره برای اکثر فضاها جوابگو است اما برای پرده های رسمی و کلاسیک این طول تا ۳ برابر هم می تواند افزایش پیدا کند.

طول پرده همیشه به اندازه 2 تا 3 برابر بزرگتر از طول واقعی میل پرده در نظر گرفته می شود
طول پرده همیشه به اندازه ۲ تا ۳ برابر بزرگتر از طول واقعی میل پرده در نظر گرفته می شود

فضای کنار رفتن پرده

اگر قصد داریم پرده را در طول روز کامل کنار بزنیم و از تمام فضای پنجره استفاده کنیم، حتما باید میل پرده را به اندازه ای از دو طرف پنجره ادامه بدهیم که پرده در زمان باز بودن به طور کامل از جلوی پنجره کنار برود. این مسئله به خصوص در متراژهای پایین اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون هر چه پرده پرچین تر باشد، در حالت کنار رفته فضای بیشتری اشغال می کند و سطح بیشتری از پنجره را می پوشاند. اگر پنجره ما به قدری کوچک است که عملا فضای کنار رفتن پرده را نداریم، بهتر است از شید و زبرا به جای پرده پارچه ای استفاده کنیم.

توجه به حالت کشیده شده پرده و در نظر گرفتن فضای کافی برای جلوگیری از تاریکی
توجه به حالت کشیده شده پرده و در نظر گرفتن فضای کافی برای جلوگیری از تاریکی

نکات آخر در انتخاب پرده

اگر در یک دیوار دو پنجره داریم، بهتر است از یک پرده کامل برای پوشاندن هر دو استفاده کنیم تا فضا بزرگتر برسد، مگر اینکه فاصله پنجره ها زیاد باشد. پرده هر چه بلند تر و رنگ روشن تر باشد، فضا را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد. طرح های درشت و شاخص، چون نزدیکتر به چشم می آیند، فضا را کوچک و تاریکتر از آنچه هست نشان می دهند. بهترین گزینه برای پرده از سقف تا کف است، چرا که سقف را بلند تر و فضا را وسیع تر نشان می دهد.

نکات انتخاب و خرید بهترین پرده
نکات انتخاب و خرید بهترین پرده

مرتبط : خرید آنلاین پرده

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما درباره این مطلب چیه؟x
از درخواست شما متشکریم. شما به عضویت خبرنامه مجله معماری نیلی درآمدید.